• aikidoaasa

En fråga till dem som har föräldrar som är med och betalar.

Hej!
    Jag och min sambo har lite av ett dilemma. Det är inget som är värt att få panik över men visst är det ett störande problem.

Frågan:
    Hur mycket är det som era föräldrar är med och sponsrar bröllopet med? Vi skulle uppskatta om ni antingen skriver ungefärlig procent av er budget eller om ni skriver summorna av gåvan och budgeten.

Varför vi frågar är för att våra föräldrar vill vara med och sponsra och det uppskattar vi självklart. Det betyder att vi inte behöver spara riktigt lika mycket och kan då även kanske unna oss något extra etc. Då de dessutom inte riktigt fått chansen att ställa upp vid tidigare händelser som annars är ganska vanliga att de hjälper till med åtminstonde om vi kollar på våra syskon så känner de att de vill vara med på det här istället.
    Hans föräldrar har gett en post som de gärna står för vilket vi har koll på, men mina (brudens) föräldrar känner att den summan känns lite lite för brudens föräldrar om man kollar på hela budgeten. Därför vill de kolla upp lite vilket belopp/ procentuell summa som annars brukar vara "brukligt". Eftersom vi inte har en aning om vad som anses vara ok själva så ställer vi alltså frågan till er.

Vi ska kommentera att självklart har vi satt en budget som vi ska klara av själva så det är inte som att vi tagit oss vatten över huvudet eller liknande. Vi känner också att vi inte vill säga till dem att det är vårt bröllop så därför vill vi inte ha era pengar. Eftersom vi är deras barn så blir det även deras fest.

Vi undanber kommentarer om att det får ni bestämma själva, för det vet vi att i slutändan så är det vi tillsammans med dem som bestämmer summan men vi vill gärna ha något att jämföra med... eller kommentarer om "betala själva så slipper ni problem".

Tack för er medverkan till att få ett svar på denna fråga.

• Svar på tråden En fråga till dem som har föräldrar som är med och betalar.
  • Eftertioår

Hej! Såvitt vi vet ska inte våra föräldrar lägga några pengar till vårt bröllop. Däremot har jag flera vänner vars familjer (ibland bara den ena beroende på familjens ekonomi) har betalat för mat, nån har föräldrr som stått för transport, nån för fotografering (i 4000 :- klassen). Väldigt varierat som du ser och jag personligen tycker inte att det måste vara samma summa från båda föräldraparen, vill de bidra så låt dem bidra med den summa de känner sig bekväma med . Varför inte föreslå brudens föräldrar att stå för halva middagskostnaden?

Hoppas det ordnar sig!

• MBLL

Hej.
    Intressant fråga. VI ligger i planeringsstadiet än och har onte ens berättat för våra föräldrar att vi ska gifta oss. Men jag vet att när mina syskon gift sig har brudens och brudgummens föräldrar stått för allt som hör till själva festen. Det brudparet har betalat själva är alltså deras kläder, ringar, brudbukett, forograf och eventuell bröllopsresa.... jag tror att det var den uppdelningen ungefär. Deras bröllop var inte s jättedyra då många hjälptes åt med förberedelser och lagade endel mat själva och så. Jag tror att festen hamnade på någonstans runt 30000 så föräldraparen betalade ca 15000 var.

Hoppas det löser sig för er så att ni kommer fram till något som känns bra både för er och era föräldrar.

• iregnet2010

de betalar 1/6 del var av totalkostnaden 2/3 betalar vi själva

• Ankungarna

Vi kommer dela det på tre: vi tar 1/3, mina föräldrar 1/3 och så hans föräldrar 1/3. Sen får vi se hur mycket allt går på i slutändan...

• Chrizzy

vi får 25000kr av mina föräldrar(bruden) sen struntar dom i om vårt bröllop kostar 40000 el 150000. Det är bara en gåva som min pappa ville ge oss, inget vi bett om.

• Trasan99

Min mamma ville bidra med en summa, och eftersom jag var skyldig henne 20000:- sedan tonårens resor (jag har pengarna i fonder, men har inte betalat tillbaka pga dåliga kurser på börsen etc., helt enligt hennes idé) så nollade vi min skuld. Sedan fick vi i julklapp av henne att hon betalar vinet till festen. Underbart! Min fästmans föräldrar har betalat lite dekorationer än så länge, men så bjöd de också nyligen med oss på en weekend i Köpenhamn med hotell, mat osv. Vet inte om det kommer mer, vi kan inte med att ens fråga...

• kikel

Mina föräldrar står för hela kostnaden för bröllopet förutom ringarna och smekmånad, plus att vi har fått ett hur i förskott som bröllopsprecent ( sommar stuga ) Vi har ingen direkt budget men man vill ju inte att stakarna ska betala för mycket försöker hålla ner kostnaderna så mycket jag kan. Men detta är inget vi talar om för folk i närheten det svider en del i folks ögon tyvärr. men det är vad mina föräldrar vill.

• aikidoaasa

Det är en del olika förslag som jag fått.
    Men jag hoppas på att det kommer lite fler!
    Tack till alla som svarar.

• CeKe

Hej!

Vår budget totalt ligger nog på ca 40 000 kr. Mina föräldrar bestämde sig för att betala min klänning (tyg för 5500 kr, får den uppsydd gratis) och lokalen (2000 kr). Sen är det även mamma som kommer att göra tårtan och om jag känner henne rätt kommer hon inte låta mig stå för ingredienserna...

Hoppsan, de står visst för drygt 20 % av det totala budgeten..

• CeKe

Keces föräldrar är inte med och sponsrar, så vitt vi vet. Inte av snålhet, utan det ligger nog bara inte för dem att "lägga sig i" vår grej och inget vi funderar över. Vi hade tänkt betala allt själva, men mina föräldrar överraskade mig med att vilja betala klänningen. egentligen är jag väl inte så jätteförvånad, men det var absolut ingenting som jag räknat med!

CeKe skrev 2010-01-16 11:43:32 följande:
    Hej! Vår budget totalt ligger nog på ca 40 000 kr. Mina föräldrar bestämde sig för att betala min klänning (tyg för 5500 kr, får den uppsydd gratis) och lokalen (2000 kr). Sen är det även mamma som kommer att göra tårtan och om jag känner henne rätt kommer hon inte låta mig stå för ingredienserna... Hoppsan, de står visst för drygt 20 % av det totala budgeten..
Svar på tråden En fråga till dem som har föräldrar som är med och betalar.