• aikidoaasa

En fråga till dem som har föräldrar som är med och betalar.

Hej!
    Jag och min sambo har lite av ett dilemma. Det är inget som är värt att få panik över men visst är det ett störande problem.

Frågan:
    Hur mycket är det som era föräldrar är med och sponsrar bröllopet med? Vi skulle uppskatta om ni antingen skriver ungefärlig procent av er budget eller om ni skriver summorna av gåvan och budgeten.

Varför vi frågar är för att våra föräldrar vill vara med och sponsra och det uppskattar vi självklart. Det betyder att vi inte behöver spara riktigt lika mycket och kan då även kanske unna oss något extra etc. Då de dessutom inte riktigt fått chansen att ställa upp vid tidigare händelser som annars är ganska vanliga att de hjälper till med åtminstonde om vi kollar på våra syskon så känner de att de vill vara med på det här istället.
    Hans föräldrar har gett en post som de gärna står för vilket vi har koll på, men mina (brudens) föräldrar känner att den summan känns lite lite för brudens föräldrar om man kollar på hela budgeten. Därför vill de kolla upp lite vilket belopp/ procentuell summa som annars brukar vara "brukligt". Eftersom vi inte har en aning om vad som anses vara ok själva så ställer vi alltså frågan till er.

Vi ska kommentera att självklart har vi satt en budget som vi ska klara av själva så det är inte som att vi tagit oss vatten över huvudet eller liknande. Vi känner också att vi inte vill säga till dem att det är vårt bröllop så därför vill vi inte ha era pengar. Eftersom vi är deras barn så blir det även deras fest.

Vi undanber kommentarer om att det får ni bestämma själva, för det vet vi att i slutändan så är det vi tillsammans med dem som bestämmer summan men vi vill gärna ha något att jämföra med... eller kommentarer om "betala själva så slipper ni problem".

Tack för er medverkan till att få ett svar på denna fråga.

• Svar på tråden En fråga till dem som har föräldrar som är med och betalar.
  • Gnistra mera

Hjälp behöver ju inte bara vara i form av pengar, man kan ju vilja hjälp rent praktiskt också.

Sen är det klart att hjälp är frivilligt men jag tycker faktiskt i vårat fall att det är befogat att förvänta sig det med tanke på hur mycket vi brukar hjälpa till när sambons föräldrar skall ens ha den minsta lilla festen.

För övrigt trodde jag att man som familj skulle vilja hjälpa varandra vid stora händleser i livet.

Då kanske man inte ens skulle kunna förvänta sig t.ex. barnvaktshjälp i framtiden....för varför skulle de vilja spendera sin tid på oss...oavsett hur mycket tid de har...

Weird tänkt, enligt mig.

• Zia 20090618

Håller helt med KatjaB.

För någon vecka sen sa mamma och hennes nya att de gärna står för maten + lokalen. Och så tyckte hon att jag borde fråga min kära far om han vill stå för klänningen, mest symboliskt, den kostar knappt 2 000:- med underkjol osv. Svärmor tror jag gärna kommer vilja hjälpa till med något praktiskt och säkert till stor hjälp under dagen. Svärfar tror jag inte kommer bidra med något direkt.. Skulle aldrig be någon bidra ekonomiskt till vårt bröllop..tycker det känns nog "pinsamt" att be om klänningen, och då är det ju en väldigt symbolisk gest..

• KatjaB

Visst kan jag förstå att man blir besviken speciellt om man själv hjälper till vid tillställningar o fester. Men jag tror att många också är från generationen då det var nästan lite "fult" att ha stort bröllop. På 70-talet var det väldigt sparsmakat och inte alls några princessdrömmar och stora tillställningar.. iallafall vad jag hört från folk som gifte sig under den tiden.
    Kanske ser de inte på samma sätt som många gör idag på bröllop.

Mina familj som varit med på många bröllop, gift sig själva o så, är alltid snabba med att till såna tillställningar erbjuda praktisk hjälp. Mamma ringde direkt o sa att de hjälper till med barnen så mycket vi behöver innan o tar dem sen för kvällen/natten på dagen B. Hans släkt har inte direkt erbjudit någon hjälp alls än, utan frågar mer om hur det går med planeringen osv. Men har de tid o möjlighet så hjälper de säkert till sen när det väl närmar sig med praktiska saker.
    Har fått en liten slant i bidrag till klänningen av min mamma o sambons farmor och det är jag jätteglad för, täckte handpenningen. Mer förväntar vi oss inte alls.

• Rufsas

Jag har försökt att lyfta det tidigare, men gör det igen. Det här handlar INTE om pengar. Det blir dock extra jobbigt när mina föräldrar verkligen står för halva bröllopet.

Huvudsaken är att de inte frågar hur det går osv. Nu kan det hända att det är kulturellt. Jag är själv från Iran och där är det helt otänkbart att man inte åtminstone frågar om hjälp behövs (i egenskap av förälder).

• Tovalisan

Vi har en budget på ca 90 000 och vi kommer betala en tredjedel var, dvs, jag och min blivande man 30', mikna föräldrar 30' och svärföräldrarna 30'. Jag tycker absolut inte att det känns konstigt eller osjälvständigt. Det är fortfarande vårt bröllop och jag tar tacksamt emot den ekonomiska hjälpen!

• chippis419

Vi har inte direkt satt nån budget utan vi "kör bara på" MEN vi försöker hålla oss under 50 000 exkl ringar och bröllopsresa.

Våra föräldrar har erbjudit sig att hjälpa till ekonomiskt men vi vet inte ännu hur mycket det kommer bli. Det dom kommer hjälpa oss med är maten och alkoholen då det blir en så stor klumpsumma att betala på en gång.
    Maten ska vi laga själva och spriten köps i Tyskland så vi hoppas på att det inte går på så mycket.

• Trasan99

KatjaB skrev 2010-02-24 17:29:17 följande:

Visst kan jag förstå att man blir besviken speciellt om man själv hjälper till vid tillställningar o fester. Men jag tror att många också är från generationen då det var nästan lite "fult" att ha stort bröllop. På 70-talet var det väldigt sparsmakat och inte alls några princessdrömmar och stora tillställningar.. iallafall vad jag hört från folk som gifte sig under den tiden. Kanske ser de inte på samma sätt som många gör idag på bröllop. Mina familj som varit med på många bröllop, gift sig själva o så, är alltid snabba med att till såna tillställningar erbjuda praktisk hjälp. Mamma ringde direkt o sa att de hjälper till med barnen så mycket vi behöver innan o tar dem sen för kvällen/natten på dagen B. Hans släkt har inte direkt erbjudit någon hjälp alls än, utan frågar mer om hur det går med planeringen osv. Men har de tid o möjlighet så hjälper de säkert till sen när det väl närmar sig med praktiska saker.Har fått en liten slant i bidrag till klänningen av min mamma o sambons farmor och det är jag jätteglad för, täckte handpenningen. Mer förväntar vi oss inte alls.
    Du har en bra poäng med det där med 70-talet. Svärisarna bjöd bara sina föräldrar och det ensa syskonet som fanns med respektive. De förstår inte alls varför vi vill ha det så stort. Min mamma protesterar inte alls, men jag tror nog att deras var lite större. Dock har hon berättat att hon bara betalade några hundralappar för sin brudklänning, vilket var så det var på den tiden (1976). Det påverkar nog tänkandet en hel del!

Min mamma har engagerat sig otroligt mycket på senaste tiden, och jag vet att min svärmor har försökt få hjälpa till. Min m2b har bara inte vetat vad han kan säga till sin mamma att hon kan hjälpa till med. Vi löste det så enkelt att min mamma ringde upp svärmor, så kunde de två prata. Mycket bättre så! Mamma berättade hur hon tänkte kring städning, brunch dagen efter osv, och det slutade med att de tänker hjälpas åt lika mycket med det. Mycket lättare att låta mamma sköta det!
  • prickigkatt

Våra föräldrar står för hälften av kostnaden och hälften betalar vi själva. Budget 80 000 kr. Föräldrarna sinsemellan betalar inte helt lika, utan efter förmåga så att säga.

• Dolly84

Jag tycker att det känns lite som att eftersom jag är Helt inne i bröllopsplaneringen och babblar med alla om det hela tiden, så blir det nästan automatiskt så att min familj blir mer inblandad eftersom de får lyssna på mig så mycket och är mer "med". Min fästman tar det mer lugnt och tycker att det är låååångt kvar till den 24/7. Så det kanske är därför brudens familj engagerar sig mer? Så har jag funderat på det iallafall. Man kanske själv kan gå hem till killens familj och prata om det då och då om man har en kille som inte gör det så mycket :)

• shakynose
    Rufsas skrev 2010-02-24 19:02:37 följande:
    Jag har försökt att lyfta det tidigare, men gör det igen. Det här handlar INTE om pengar. Det blir dock extra jobbigt när mina föräldrar verkligen står för halva bröllopet.Huvudsaken är att de inte frågar hur det går osv. Nu kan det hända att det är kulturellt. Jag är själv från Iran och där är det helt otänkbart att man inte åtminstone frågar om hjälp behövs (i egenskap av förälder).
    Även som svenne tycker jag att det är helt otänkbart att inte erbjuda hjälp när en nära släkting skall ha kalas! Nu kommer jag iofs ursprungligen från landet där det är rätt självklart att föräldrarna står för värdskapet på bröllop och därmed också betalar det mesta.

Vi har inte diskuterat ekonomi än, men eftersom min killes föräldrar (som f.ö. inte är svennar ) inte är lika täta som mina päron så förväntar jag mig inte att de skall betala nåt heller. Däremot så hoppas jag att de vill vara delaktiga på något vis, men det är ju såklart upp till dem.
Svar på tråden En fråga till dem som har föräldrar som är med och betalar.