• aikidoaasa

En fråga till dem som har föräldrar som är med och betalar.

Hej!
    Jag och min sambo har lite av ett dilemma. Det är inget som är värt att få panik över men visst är det ett störande problem.

Frågan:
    Hur mycket är det som era föräldrar är med och sponsrar bröllopet med? Vi skulle uppskatta om ni antingen skriver ungefärlig procent av er budget eller om ni skriver summorna av gåvan och budgeten.

Varför vi frågar är för att våra föräldrar vill vara med och sponsra och det uppskattar vi självklart. Det betyder att vi inte behöver spara riktigt lika mycket och kan då även kanske unna oss något extra etc. Då de dessutom inte riktigt fått chansen att ställa upp vid tidigare händelser som annars är ganska vanliga att de hjälper till med åtminstonde om vi kollar på våra syskon så känner de att de vill vara med på det här istället.
    Hans föräldrar har gett en post som de gärna står för vilket vi har koll på, men mina (brudens) föräldrar känner att den summan känns lite lite för brudens föräldrar om man kollar på hela budgeten. Därför vill de kolla upp lite vilket belopp/ procentuell summa som annars brukar vara "brukligt". Eftersom vi inte har en aning om vad som anses vara ok själva så ställer vi alltså frågan till er.

Vi ska kommentera att självklart har vi satt en budget som vi ska klara av själva så det är inte som att vi tagit oss vatten över huvudet eller liknande. Vi känner också att vi inte vill säga till dem att det är vårt bröllop så därför vill vi inte ha era pengar. Eftersom vi är deras barn så blir det även deras fest.

Vi undanber kommentarer om att det får ni bestämma själva, för det vet vi att i slutändan så är det vi tillsammans med dem som bestämmer summan men vi vill gärna ha något att jämföra med... eller kommentarer om "betala själva så slipper ni problem".

Tack för er medverkan till att få ett svar på denna fråga.

• Svar på tråden En fråga till dem som har föräldrar som är med och betalar.
  • jaao

Vi får 35.000, vad det går till får vi bestämma själva.

• Gnistra mera

Min familj (bruden sida) kommer ge oss ca 70 000sek, ca 1/3 av hela kostnaden. 20 000:- är öronmärkta till min klänning som mamma betalar resten får vi fördela hur vi vill.

Han familj har inte erbjudit något och när jag frågar min sambo om han tror att de kommer att erbjuda något säger han att han inte tror det.

För mig känns det jättekonstigt att de inte erbjuder (med tanke på att de har det väldigt gott ställt). Men vi kommer inte be dem. Antigen vill de hjälpa och då erbjuder de eller så gör de inte det.

• KatjaB

ja, hon har fått diabetes och istället för att leta fram nya recept som är gjorda just för diabetiker så gör hon samma saker som hon bakat i 30 år men utesluter socker.. ni kan ju tänka er hur gott det är med en äppelpaj utan fett eller socker!
    Eller kanelbullar som är så hårda att man skulle kunna klassa dem som vapen

EåN2010 skrev 2010-01-16 18:51:33 följande:
    desserter utan socker??? hahahahahahahaha!!!!!!
  • 1 Grevinnan

Det beror ju på föräldrarnas ekonomiska situation, men de behöver ju vara rättvisa så de ger lika till alla barn.

Mina föräldrar sponsrar med 25000 kr och brudgummens med 30000, vår totala budget för bröllopet utan bröllopsrean är på 130000kr. Inkl bröllopsresa 230000kr.

men brudgummens föräldrar betalade 40000kr till hans lillasyster när hon gifte sig, men hon var ju "dotter" så det beror på hur man ser på det.
    Men man vill ju inte ruinera nån...
    Lycka till.

• frugan2010

Vårt bröllop kommer att hamna på cirka 50.000 som vi betalar själva. Sen har min pappa gett oss bröllopsresan i present som kostar 30.000. Det är inget vi på något sätt har bett om utan det har han velat ge oss i present. Nu står vi inför dilemmat hur sjutton vi ska kunna tacka på ett bra sätt. Funderar på att bjuda på en weekend någonstans, eller liknande. Hur gör ni?

• Summer2010

Mina föräldrar ville ge samma som de gav min syster vilket är 10.000 (och det är hela vår budget) men vi kommer behöva pengar till möbler till vår lägenhet oxå (då vi inte bott tillsammans innan) så det är ändå väl behövda pengar. Vet inte än vad min fästmans föräldrar kommer ge.

• minimis

Tacka med en kram! Det är er bröllopsgåva! Ni ska inte tacka med en present. Tycker inte jag iaf :)

frugan2010 skrev 2010-01-18 17:43:58 följande:
    Vårt bröllop kommer att hamna på cirka 50.000 som vi betalar själva. Sen har min pappa gett oss bröllopsresan i present som kostar 30.000. Det är inget vi på något sätt har bett om utan det har han velat ge oss i present. Nu står vi inför dilemmat hur sjutton vi ska kunna tacka på ett bra sätt. Funderar på att bjuda på en weekend någonstans, eller liknande. Hur gör ni?
  • Gnistra mera

Håller med! En stor kram, några fina ord och ett tackkort tycker jag är rätt. En present för attt tacka för en present känns inte rätt.

minimis skrev 2010-01-18 22:11:22 följande:
    Tacka med en kram! Det är er bröllopsgåva! Ni ska inte tacka med en present. Tycker inte jag iaf :)
  • mrsJR

Våra föräldrar kommer betala själva festen och det som hör till den, så var uppläget på min storebrors bröllop. Sen kommer min mamma betala min klänning, skor och slöja och min blivande mans pappa kommer betala hans kläder. Det vi betalar själva är ringen, buketter, trycksaker och fotograf. Bröllopsresan kommer vi önska oss bidrag till istället för presenter.

Jag uppskattar att det blir ca 1/3 av kostnaden var, dvs vi betalar 1/3, mina föräldrar 1/3 och hans pappa 1/3.

Svar på tråden En fråga till dem som har föräldrar som är med och betalar.