• aikidoaasa

En fråga till dem som har föräldrar som är med och betalar.

Hej!
    Jag och min sambo har lite av ett dilemma. Det är inget som är värt att få panik över men visst är det ett störande problem.

Frågan:
    Hur mycket är det som era föräldrar är med och sponsrar bröllopet med? Vi skulle uppskatta om ni antingen skriver ungefärlig procent av er budget eller om ni skriver summorna av gåvan och budgeten.

Varför vi frågar är för att våra föräldrar vill vara med och sponsra och det uppskattar vi självklart. Det betyder att vi inte behöver spara riktigt lika mycket och kan då även kanske unna oss något extra etc. Då de dessutom inte riktigt fått chansen att ställa upp vid tidigare händelser som annars är ganska vanliga att de hjälper till med åtminstonde om vi kollar på våra syskon så känner de att de vill vara med på det här istället.
    Hans föräldrar har gett en post som de gärna står för vilket vi har koll på, men mina (brudens) föräldrar känner att den summan känns lite lite för brudens föräldrar om man kollar på hela budgeten. Därför vill de kolla upp lite vilket belopp/ procentuell summa som annars brukar vara "brukligt". Eftersom vi inte har en aning om vad som anses vara ok själva så ställer vi alltså frågan till er.

Vi ska kommentera att självklart har vi satt en budget som vi ska klara av själva så det är inte som att vi tagit oss vatten över huvudet eller liknande. Vi känner också att vi inte vill säga till dem att det är vårt bröllop så därför vill vi inte ha era pengar. Eftersom vi är deras barn så blir det även deras fest.

Vi undanber kommentarer om att det får ni bestämma själva, för det vet vi att i slutändan så är det vi tillsammans med dem som bestämmer summan men vi vill gärna ha något att jämföra med... eller kommentarer om "betala själva så slipper ni problem".

Tack för er medverkan till att få ett svar på denna fråga.

• Svar på tråden En fråga till dem som har föräldrar som är med och betalar.
  • Kramilikram

Våra föräldrar kommer att dela på mat&lokal kostnaderna som vi är jätte glada för. Kan tänka mej att det blir ca 15000kr/föräldrarpar. Vår budget är ca.70000kr för 110gäster.
    Lycka till!!

• eldstad

Vi har en budget på ca 50.000 kr för själva festen (dvs. exkl. ringar, kläder, bröllopsresa, inbjudningar och så). Vi studerar men har sparat ihop till allt själva (kommer betala 50/50). Våra föräldrapar vet inte om vår budget. Blivande svärmor har dock bett att stå för kostnaden för bröllopstårtan. Vi är mycket självständiga så det kändes nästan lite jobbigt, men så kände jag också att jag inte kunde tacka nej.

• Lilla Molnet

Mina föräldrar står för festen som sker i "restaurangform" där vi betalar/ kurvert i vilket det ingår mat och dricka t maten, Däremot kommer våra gäster själva få köpa dryck efter maten i baren. Vi kommer ha ca 100 gäster. Så den kostnaden utgör ca 60 % av hela bröllopet, resten betalar vi själva som vi sparat ihop. Lycka till!

• Rufsas

Jag tror att jag blir tokig! Har exakt samma problem som TS. Nu har dessutom min pappa (som jag egentligen inte har så mycket kontakt med) sagt att han vill bidra med minst 10 000. Mamma och styvfar ska betala maten som kommer att gå på 33 000:- Vår totala budget är runt 90 000:- vilket betyder att de betalar nästan hälften. Dessutom är de jätteengagerade i allt vad som hjälpa till heter med själva planerandet.

Tror ni att NÅGON från hans sida har erbjudit hjälp? Och då menar jag inte pengar (vilket de iofs inte pipit till om heller). De ytterst få gånger någon i hans familj nämner något om bröllopet är det mer "mmm, ska bli väldigt trevligt att gå på fest..."

Vad ska jag göra? Ska jag bara ignorera det eller?

• Lilla Molnet

Hej Rufsas,

vad säger din blivande man? Upplever han som du dåligt engagemang från hans sida? De kanske inte vet hur de ska hjälpa till och är rädda för att trampa dig på tårna, många är ju också de historier där den blivande brudgummens mamma tagit över hela showen :) Mitt tips är dock att göra som jag gjorde, fråga om de vill vara med och hjälpa till så får du veta :)Det behöver ju inte handla om pengar, det kanske finns praktska saker de kan hjälpa till med? Hoppas det löser sig!

• Gnistra mera

Lilla Molnet skrev 2010-02-24 15:35:09 följande:

Mitt tips är dock att göra som jag gjorde, fråga om de vill vara med och hjälpa till så får du veta :)Det behöver ju inte handla om pengar, det kanske finns praktska saker de kan hjälpa till med? Hoppas det löser sig!
    Frågade du rätt ut? Hur gick det till?

Min sida betalar nästan mer än hälften och min blivandes har inte heller sagt ett ord om att hjälpa. Varken ekonomiskt eller praktiskt. Hans mamma har däremot frågat "jaha, vem är det som skall betala för hela kalaset?". Jag svarade att vi sparar och min familj har erbjudit att hjälpa oss. Hon sa inte ett ord mer om saken. Jag kunde inte göra mer än bara vara tyst därefter. För övrigt har de det mycket gott ställt. Min sambo har sagt att han inte tror att de kommer erbjuda något. Varför förstår jag inte.
  • Rufsas

Lilla Milnet, tack för respons!

Ja, Fästisen är väl medveten om vad jag tycker. Han har föreslagit för mig att han kan be dem göra saker. Men då blir jag en riktig surkärring. Jag tycker gott att de ska föreslå själva. Har dock planerat att tacka min pappa, mamma och styvfar i festprogrammet så då kanske de fattar vinken. Och då menar jag verkligen inte bara ekonomiskt utan med allt annat också.

Fästisens bror ska åka Vasaloppet nästa vecka och DET må ni tro att alla har engagerat sig i. Pappan har tagit ledigt och ska tillsammans med ny fru åka upp och laga mat och heja på. VASALOPPET! Lite tråkigt bara att de verkar så oengerade när det gäller bröllopet. Fästisen är äldsta barn och barnbarnet i släkten så det kanske vara lite mer av intresse eftersom vi är först ut. Eller det kanske bara är jag som tänker så?

• KatjaB

Nu menar jag inte att trampa någon på tårna, men ska man verkligen vänta sig hjälp, vare sig ekonomiskt eller praktiskt och bli sur om folk inte erbjuder sig?
    Det borde väl vara valfritt och något man är glad för OM man har någon som vill hjälpa. Bara för att ena sidan av släkten hjälper till så betyder det ju inte att alla per automatik också ska göra det.
    Tycker det blir så snett det där..

• Superstarfia

budget på 78000 våra päron står för 25000 av dessa...

• Flodis Hjärtat

Det är väl valfritt att hjälpa till, för att man vill. Inte för att någon annan gör det.
    Varför ska deras sparpengar gå till ditt bröllop? Oavsett hur mycket pengar de har och oavsett om dina föräldrar hjälper till!

En undran bara!

Svar på tråden En fråga till dem som har föräldrar som är med och betalar.