• aikidoaasa

En fråga till dem som har föräldrar som är med och betalar.

Hej!
    Jag och min sambo har lite av ett dilemma. Det är inget som är värt att få panik över men visst är det ett störande problem.

Frågan:
    Hur mycket är det som era föräldrar är med och sponsrar bröllopet med? Vi skulle uppskatta om ni antingen skriver ungefärlig procent av er budget eller om ni skriver summorna av gåvan och budgeten.

Varför vi frågar är för att våra föräldrar vill vara med och sponsra och det uppskattar vi självklart. Det betyder att vi inte behöver spara riktigt lika mycket och kan då även kanske unna oss något extra etc. Då de dessutom inte riktigt fått chansen att ställa upp vid tidigare händelser som annars är ganska vanliga att de hjälper till med åtminstonde om vi kollar på våra syskon så känner de att de vill vara med på det här istället.
    Hans föräldrar har gett en post som de gärna står för vilket vi har koll på, men mina (brudens) föräldrar känner att den summan känns lite lite för brudens föräldrar om man kollar på hela budgeten. Därför vill de kolla upp lite vilket belopp/ procentuell summa som annars brukar vara "brukligt". Eftersom vi inte har en aning om vad som anses vara ok själva så ställer vi alltså frågan till er.

Vi ska kommentera att självklart har vi satt en budget som vi ska klara av själva så det är inte som att vi tagit oss vatten över huvudet eller liknande. Vi känner också att vi inte vill säga till dem att det är vårt bröllop så därför vill vi inte ha era pengar. Eftersom vi är deras barn så blir det även deras fest.

Vi undanber kommentarer om att det får ni bestämma själva, för det vet vi att i slutändan så är det vi tillsammans med dem som bestämmer summan men vi vill gärna ha något att jämföra med... eller kommentarer om "betala själva så slipper ni problem".

Tack för er medverkan till att få ett svar på denna fråga.

• Svar på tråden En fråga till dem som har föräldrar som är med och betalar.
  • Happypuppy

Hej!
    Är inte så insatt i de här tråden än och har inte läst alla inlägg, men jag har hört att man kan dela så föräldraparen betalat 1/3 var och brudparet 1/3. Allstå alla par betalar 1/3 var.
    Vet inte om det är något för er, men det är kanske något att tänka på..

Lycka till

• Rufsas
    Happypuppy skrev 2010-03-03 18:47:36 följande:
    Hej!Är inte så insatt i de här tråden än och har inte läst alla inlägg, men jag har hört att man kan dela så föräldraparen betalat 1/3 var och brudparet 1/3. Allstå alla par betalar 1/3 var.Vet inte om det är något för er, men det är kanske något att tänka på..Lycka till
    Men jag fattar inte. Ska man som brudpar be alla föräldrarna om det? Det känns jättemärkligt och det skulle åtminstone jag aldrig göra.
  • iregnet2010

KatjaB skrev 2010-03-03 18:12:46 följande:
    Vet ni vad!! Fick ett samtal från sambons mamma idag, hon och hans mormor ville betala maten till bröllopet! Hade verkligen inte väntat oss något alls och är jätteglada för hjälpen Vår bugdet tog ett stort glädjeskutt nu!

åh vad roligt!! det är ju precis så gåvor ska vara , oväntade och välbehövda!!

• Happypuppy
    Rufsas skrev 2010-03-03 18:51:27 följande:
    Men jag fattar inte. Ska man som brudpar be alla föräldrarna om det? Det känns jättemärkligt och det skulle åtminstone jag aldrig göra.
    Inta alla föräldrar, bara till brudparet.. Har för mig att jag hört någon i min närhet göra så, men det är ju under förutsättning att bådas föräldrar vill vara med och betala.

Vill man betala mer själva kanske 10-20% per föräldrapar är bättre..
  • Rufsas
    Happypuppy skrev 2010-03-03 19:29:05 följande:
    Inta alla föräldrar, bara till brudparet.. Har för mig att jag hört någon i min närhet göra så, men det är ju under förutsättning att bådas föräldrar vill vara med och betala.Vill man betala mer själva kanske 10-20% per föräldrapar är bättre..
    Jag menar alla brudparets föräldrar. Lät lite konstigt kan jag medge.

Men jag förstår fortfarande inte. Så brudpar har aktivt bett föräldrarna om pengar?
  • Kärleken9

Våra föräldar står för festen. Alternativet var att ta kuvertpris. Och då ville de hellre vara med och hjälpa till. Är ju mycket andra stora kostnader ändå som fotograf, ringar, klänning, kostym etc

• KatjaB

nja, jag tror nog att det oftast är så att föräldrarna erbjuder sig. Det vanligaste borde ju vara att folk betalar själva. Tror det är mer vanligt att man får praktisk hjälp än ekonomisk, men jag kan ha fel förstås.

Rufsas skrev 2010-03-03 19:36:42 följande:
    Jag menar alla brudparets föräldrar. Lät lite konstigt kan jag medge.Men jag förstår fortfarande inte. Så brudpar har aktivt bett föräldrarna om pengar?
  • Rufsas
    KatjaB skrev 2010-03-03 22:23:16 följande:
    nja, jag tror nog att det oftast är så att föräldrarna erbjuder sig. Det vanligaste borde ju vara att folk betalar själva. Tror det är mer vanligt att man får praktisk hjälp än ekonomisk, men jag kan ha fel förstås.
    Det låter mer rimligt. Jag och min sambo ska fylla 30 år i år så det där med att fråga föräldrar om pengar känns lite väl konstigt.
  • LJochMH

Jag vill inte att de ska betala... känner väl så här, har jag inte råd att betala det själv ska jag nog inte gifta mej.... Men jag vet att mina syskon fick pengar..... Lycka till..

• Red Scarlet
    LJochMH skrev 2010-03-04 09:05:31 följande:
    Jag vill inte att de ska betala... känner väl så här, har jag inte råd att betala det själv ska jag nog inte gifta mej.... Men jag vet att mina syskon fick pengar..... Lycka till..
    Fast TS nämner väl att de HAR råd att stå för bröllopet själva, om än i kanske lite annorlunda form och att de får välja bort några dyrare moment isåfall. Men om TS föräldrar väldigt gärna vill hjälpa till att betala varför kan man inte ta emot det då? (Om man vill), i många kulturer är det praxis och det anses oförskämt att inte ta emot deras pengar. De är ju ändå familj och ska man vara krass kommer brudparet antagligen att få pengarna någon gång (i arv) så varför inte tidigare ifall föräldrarna själva erbjudit sig?

Mina föräldrar gav oss en gåva till bröllopet, det blev kanske en 20% av den totala summan för bröllopet (det var tänkt att vara ca 30% men vår budget skenade lite i slutet..) för de ville verkligen det och ville att vi skulle få unna oss ett så fint bröllop vi ville ha utan att slita ihjäl oss för att hinna spara ihop till det. En väldigt fin gest tycker jag, och som sagt vanligt i den kultur min far kommer ifrån.

Så TS du har ju fått många råd i tråden, jag har inte läst alla inlägg och jag vet inte alls vad ni har för budget eller vilken summa fästmannens föräldrar gav er. Men kanske att dina föräldrar isåfall betalar en 20%-30% av den totala budgeten ifall det inte är för mycket för dem? Då har de givit ett generöst bidrag men inte betalat ALLT, det ska ju ändå kännas som ert bröllop. Lycka till
Svar på tråden En fråga till dem som har föräldrar som är med och betalar.