• aikidoaasa

En fråga till dem som har föräldrar som är med och betalar.

Hej!
    Jag och min sambo har lite av ett dilemma. Det är inget som är värt att få panik över men visst är det ett störande problem.

Frågan:
    Hur mycket är det som era föräldrar är med och sponsrar bröllopet med? Vi skulle uppskatta om ni antingen skriver ungefärlig procent av er budget eller om ni skriver summorna av gåvan och budgeten.

Varför vi frågar är för att våra föräldrar vill vara med och sponsra och det uppskattar vi självklart. Det betyder att vi inte behöver spara riktigt lika mycket och kan då även kanske unna oss något extra etc. Då de dessutom inte riktigt fått chansen att ställa upp vid tidigare händelser som annars är ganska vanliga att de hjälper till med åtminstonde om vi kollar på våra syskon så känner de att de vill vara med på det här istället.
    Hans föräldrar har gett en post som de gärna står för vilket vi har koll på, men mina (brudens) föräldrar känner att den summan känns lite lite för brudens föräldrar om man kollar på hela budgeten. Därför vill de kolla upp lite vilket belopp/ procentuell summa som annars brukar vara "brukligt". Eftersom vi inte har en aning om vad som anses vara ok själva så ställer vi alltså frågan till er.

Vi ska kommentera att självklart har vi satt en budget som vi ska klara av själva så det är inte som att vi tagit oss vatten över huvudet eller liknande. Vi känner också att vi inte vill säga till dem att det är vårt bröllop så därför vill vi inte ha era pengar. Eftersom vi är deras barn så blir det även deras fest.

Vi undanber kommentarer om att det får ni bestämma själva, för det vet vi att i slutändan så är det vi tillsammans med dem som bestämmer summan men vi vill gärna ha något att jämföra med... eller kommentarer om "betala själva så slipper ni problem".

Tack för er medverkan till att få ett svar på denna fråga.

• Svar på tråden En fråga till dem som har föräldrar som är med och betalar.
  • Gnistra mera

Megi skrev 2010-02 Min tärna betalade min ring som gick på 10000 och sambons bestman står för killens ring.
    [/citat]

Oj, aldrig hört något liknande. Varför betalar de ringarna?

• MDB

mina föräldrar betalade allt, dvs hela festen (och min klänning) samt stod för lunch dagen efter. vi var 100 pers drygt och festen gick väl på runt 130 000 kr tror jag. De insisisterade och i vår familj är det tradition, liksom.vi betalade själva bara sakerna "runt om", våra ringar, transport, fotograf etc. Min makes föräldrar har inte så stora resurser som mina och det är nog inte någon "tradition" heller att hjälpa till. Vi frågade dem ändå för det kändes naturligt, för att de inte skulle känna sig "utanför". de ville gärna vara med och de gav 10 000. Det var ett bra upplägg tyckte jag, vi var ju lika glada oavsett bidragets storlek och alla kände sig delaktiga. Då kände de också att kunde ha en "saying" o lite åsikter om bröllopet,vilket jag bara tyckte var bra. såklart att ens barns bröllop är en stor sak och jag förstår att de har åsikter och ett ekonomiskt bidrag gav nog dem känslan att det rättfärdigade deras åsikter (det var inget extremt de ville utan bara nåt litet, som vi gärna efterlevde för deras skull). Ingen ska ju behöva ruinera sig men många föräldrar vill ju faktiskt vara delaktiga - även ekonomiskt.

• mountainleaf

Mina föräldrar slänger in 30.000 var och i runda slängar lägger vi ungefär lika mycket. ( mina föräldrar är skilda)

Nu har vi ju bara grovskissat budgeten och allt som blir "över" går till bröllopsresan vid senare tillfälle..

• Maxiander
    KatjaB skrev 2010-02-27 23:32:52 följande:
    vad ovanligt att tärna och bestmasn betalade era ringar.. är de nära släkt eftersom de tog en sån stor post/present
    Har aldrig heller hört om det?
    Nytänkande, min "gratis-fikande" lillasyster skulle dock aldrig göra det, hihi ska lura henne och säga att det är tradition :)

Såg ovan att ni har 130 som kuvertpris, hur har ni yckats få det så billigt?

www.maxiander.se/
  • KatjaB

haha, ja det vore nåt det Mina tärnor som den ena är småbarnsförälder och den andra nybliven husägare kanske kan sjuta till för ringen

Det är från örebro, ethels catering heter det, inga kompispriser alls, utan det är vad hon tar per kuvert för buffén. Men vi fick faktiskt efter att ha fått priser från henne liknande offerter från andra ställen då vi nämnde vad vi fått för pris där. Och det lät också bra, men i slutändan valde vi att ta henne, hon har porslin mm billigt så det gör ju helst klart skillnad i budgeten.

Maxiander skrev 2010-03-02 20:20:05 följande:
    Har aldrig heller hört om det?Nytänkande, min "gratis-fikande" lillasyster skulle dock aldrig göra det, hihi ska lura henne och säga att det är tradition :)Såg ovan att ni har 130 som kuvertpris, hur har ni yckats få det så billigt?www.maxiander.se/
  • Maxiander
    KatjaB skrev 2010-03-02 20:53:12 följande:
    haha, ja det vore nåt det Mina tärnor som den ena är småbarnsförälder och den andra nybliven husägare kanske kan sjuta till för ringen Det är från örebro, ethels catering heter det, inga kompispriser alls, utan det är vad hon tar per kuvert för buffén. Men vi fick faktiskt efter att ha fått priser från henne liknande offerter från andra ställen då vi nämnde vad vi fått för pris där. Och det lät också bra, men i slutändan valde vi att ta henne, hon har porslin mm billigt så det gör ju helst klart skillnad i budgeten.
    Hihi jo min 17 åriga underbara men inte så ekonomiska syster skulle göra vilda protester kan jag lova! En av mina tärnor designar vårat monogram och om jag bestämmer mig för att göra klänningen själv kommer hon designa den me (utefter våra representative mina önskemål såklart) Det tycker jag är väldigt gulligt av henne och även om det inte kostar pengar så kostar det tid, uppskattar det verkligen!

Åhå, verkligen värt att kolla runt lite, har bara hittat BETYDLIGT dyrare alternativ... Tack för tipset!

Trevlig kväll!

www.maxiander.se/
  • KatjaB

ja, ni gifter er i stockholm va? har för mig att jag läste i din blogg förut.

Vi har varit väldigt ärliga när vi kollat offerter. Sagt vad vi tänkt oss för budget och vad får vi för pengarna.. inte bara när det gäller maten utan massor av saker. Och det har visat sig vara riktigt bra. Jag skulle tro att alla har gett oss priser utefter vad vi tänkt oss, eller gått ner i pris lite om det visat sig vara för dyrt.

Maxiander skrev 2010-03-02 22:52:51 följande:
    Hihi jo min 17 åriga underbara men inte så ekonomiska syster skulle göra vilda protester kan jag lova! En av mina tärnor designar vårat monogram och om jag bestämmer mig för att göra klänningen själv kommer hon designa den me (utefter våra representative mina önskemål såklart) Det tycker jag är väldigt gulligt av henne och även om det inte kostar pengar så kostar det tid, uppskattar det verkligen!Åhå, verkligen värt att kolla runt lite, har bara hittat BETYDLIGT dyrare alternativ... Tack för tipset!Trevlig kväll!www.maxiander.se/
  • KatjaB

Vet ni vad!! Fick ett samtal från sambons mamma idag, hon och hans mormor ville betala maten till bröllopet!

Hade verkligen inte väntat oss något alls och är jätteglada för hjälpen Vår bugdet tog ett stort glädjeskutt nu!

• KatjaB

jaaa!

miris skrev 2010-03-03 18:27:48 följande:
    Katja - grattis, vad bra! :)
Svar på tråden En fråga till dem som har föräldrar som är med och betalar.