• aikidoaasa

En fråga till dem som har föräldrar som är med och betalar.

Hej!
    Jag och min sambo har lite av ett dilemma. Det är inget som är värt att få panik över men visst är det ett störande problem.

Frågan:
    Hur mycket är det som era föräldrar är med och sponsrar bröllopet med? Vi skulle uppskatta om ni antingen skriver ungefärlig procent av er budget eller om ni skriver summorna av gåvan och budgeten.

Varför vi frågar är för att våra föräldrar vill vara med och sponsra och det uppskattar vi självklart. Det betyder att vi inte behöver spara riktigt lika mycket och kan då även kanske unna oss något extra etc. Då de dessutom inte riktigt fått chansen att ställa upp vid tidigare händelser som annars är ganska vanliga att de hjälper till med åtminstonde om vi kollar på våra syskon så känner de att de vill vara med på det här istället.
    Hans föräldrar har gett en post som de gärna står för vilket vi har koll på, men mina (brudens) föräldrar känner att den summan känns lite lite för brudens föräldrar om man kollar på hela budgeten. Därför vill de kolla upp lite vilket belopp/ procentuell summa som annars brukar vara "brukligt". Eftersom vi inte har en aning om vad som anses vara ok själva så ställer vi alltså frågan till er.

Vi ska kommentera att självklart har vi satt en budget som vi ska klara av själva så det är inte som att vi tagit oss vatten över huvudet eller liknande. Vi känner också att vi inte vill säga till dem att det är vårt bröllop så därför vill vi inte ha era pengar. Eftersom vi är deras barn så blir det även deras fest.

Vi undanber kommentarer om att det får ni bestämma själva, för det vet vi att i slutändan så är det vi tillsammans med dem som bestämmer summan men vi vill gärna ha något att jämföra med... eller kommentarer om "betala själva så slipper ni problem".

Tack för er medverkan till att få ett svar på denna fråga.

• Svar på tråden En fråga till dem som har föräldrar som är med och betalar.
  • Viktoria och Sebastian

Mina föräldrar (brudens) bidrar med 50 000 till bröllopet, brudgummens föräldrar vill också hjälpa till men vet inte den exakta summan än. Vi har ingen riktig budget ännu, men planerar att spara ihop ca 100 000 själva.

• heffaklump

Mina föräldrar bidrar med ca 28% av budgeten (dom är skilda, så 14% var), sambons föräldrar sponsrar med ca 10%. Jag är superglad för bägges bidrag, vi hade inte förväntat oss nånting och nu plötsligt finns det saker som vi först tänkt snåla på som vi nu har pengar till =)

//F

• aikidoaasa

Resan mot att få en bestämd summa är ännu inte helt klar... Jag har försökt ta upp frågan vid två tillfällen till efter senast jag skrev. Den första gången ville pappa kolla upp lite saker först då han precis höll på att byta arbetsplats etc. (förståerligt) den andra blev inte lämplig att ta upp pengar på då hans bil just blivit påkörd på parkeringen och en stor skada behövdes repareras...
    Nu är det svårt att ta upp frågan då jag inte vill verka tjatig eller tiggande. *suck*
    Men jag vet att han vill bidra med pengar...

Argh!

• VincitOmnia

Vi får olika mycket av mina föräldrar och svärföräldrarna.

Mina föräldrar är pensionärer, det är inte svärföräldrarna. Vi är glada över bådas gåvor.

/Johan

• Taaanja

Vi fick bidrag på ca: 50 000:- till bröllopet om jag inte minns fel.

• oslobrud

Våra föraldrar delar på kostnaderna för mat och dricka, 80.000 sammanlagt. Jag frågade mina föräldrar och sen berättade vi vad de skulle bidra med för min sambos föräldrar. Jag tror att de hade blivit besvikna om de inte hade fått reda på det.

• Kärleken9

Vi frågade våra föräldrar vid samma tillfälle. Efter att ha rekat lite innan hur de ställde sig till det. För mina föräldrar så var det självklart eftersom de gjorde det samma till min syster. För svärföräldrarna var det mer tveksamt till en början, de har inte bidragit till de andra syskonens bröllopt (bådas i hemlighet och borgerligt) men när de sen kunde prata ihop sig så föll det sig naturligt. Så de kommer stå för maten på festen. Nu minns vi inte riktigt vad som bestämdes ang drickat på festen. Men tror de står för det också alt. vi delar det på 3. Måste kolla det innan det är dags att resa till tyskland. Vi är väldigt tacksamma för deras bidrag!

• malmötjej76

Mina svärföräldrar bidrar med 50.000 och mina egna 30.000

• Waldekranz

Vårt bröllop kostar mellan 90.000 - 100.000
    brudens mamma (skild föräldrar) betalar 8.000
    brudens pappa 10.000
    brudgummens mamma 7.000
    Brudgummens pappa 15.000

• Nove

Min mamma och pappa vill gärna vara med och bidra med det lilla de kan och har råd med, och det är jag jätteglad för då jag inte alls räknade med det. Så de betalar all mat (catering).

Dock så nämner inte svärföräldrarna någonting om vårat bröllop, de blev glada när vi berättade men sen inget mer. Så vet både jag och sambon att de fullkomligt öser pengar över sambons syster och har gjort under en längre tid.
    Som någon skrev det är fult att prata om pengar i dessa former, kan lätt bli till ett tiggeri som jag verkligen inte vill vara med om då vi har råd med vår budget själva. Men tycker ändå lite synd om sambon som aldrig ber om någonting, inte ens när han pluggade på högskola och vi fick barn samtidigt.
    Men alla är olika.

• LGT

Vi hade tänkt spara ihop själva - 6000 kr/månad o anpassa bröllopet efter det.

Började med en budget runt 50 000 men tror nu att det kommer gå på snarare ca 70 000.

Min farmor sa för ett par månader sen att hon ville bidra med 10 000 kr. Min mamma har precis sålt sin lägenhet och jag (och min bror) fick då 25000 kr. Pappa sa också ganska nyligen att han vill bidra med 10 000 kr o frågade om det va en ok summa.
    Min blivande har mot sin vilja frågat sin mamma om hon kan bidra vilket jag inte tror att hon kommer göra (men han kände väl att min familj bidrog så mycket..) hans pappa kommer bidra med 10 000 kr.

Så totalt får vi 55 000! Inga pengar vi hade räknat med så vi e superglada och tacksamma!!

• lycklig87
    aikidoaasa skrev 2010-01-16 01:33:05 följande:
    Hej!Jag och min sambo har lite av ett dilemma. Det är inget som är värt att få panik över men visst är det ett störande problem.Frågan:Hur mycket är det som era föräldrar är med och sponsrar bröllopet med? Vi skulle uppskatta om ni antingen skriver ungefärlig procent av er budget eller om ni skriver summorna av gåvan och budgeten.Varför vi frågar är för att våra föräldrar vill vara med och sponsra och det uppskattar vi självklart. Det betyder att vi inte behöver spara riktigt lika mycket och kan då även kanske unna oss något extra etc. Då de dessutom inte riktigt fått chansen att ställa upp vid tidigare händelser som annars är ganska vanliga att de hjälper till med åtminstonde om vi kollar på våra syskon så känner de att de vill vara med på det här istället. Hans föräldrar har gett en post som de gärna står för vilket vi har koll på, men mina (brudens) föräldrar känner att den summan känns lite lite för brudens föräldrar om man kollar på hela budgeten. Därför vill de kolla upp lite vilket belopp/ procentuell summa som annars brukar vara "brukligt". Eftersom vi inte har en aning om vad som anses vara ok själva så ställer vi alltså frågan till er.Vi ska kommentera att självklart har vi satt en budget som vi ska klara av själva så det är inte som att vi tagit oss vatten över huvudet eller liknande. Vi känner också att vi inte vill säga till dem att det är vårt bröllop så därför vill vi inte ha era pengar. Eftersom vi är deras barn så blir det även deras fest.Vi undanber kommentarer om att det får ni bestämma själva, för det vet vi att i slutändan så är det vi tillsammans med dem som bestämmer summan men vi vill gärna ha något att jämföra med... eller kommentarer om "betala själva så slipper ni problem". Tack för er medverkan till att få ett svar på denna fråga.
    hej hej .
    vi har så här vi har lagt en budget som vi själva ska klara av. sen har min pappa ställt upp att lägga ut och köpa drikan , inbjudningskort och lite dekoration själv då i hans kultur betara pappan bröllopet. min mans kultir så är det brudgubben som betalar bröllopet. min mormor har sen erbjudit sig att betala nästan hela klänningen , min farmor gör tårtan och min faster har ställt upp med att hjälpa med det vi behöver hjälp mes , min syster är barnvakt hela kvällen till våran son under festen.

vi har ingen koll alls vad som anses det rätta att föräldrarna ska betala. bara det att man ger det man kan ge. min mamma har exemepl inte erbjudit sig men troligen komemr vi få en stor suma pengar i bröllopspresent då min mamma brjukar vara sån.

vi anser att var och en sponsrar med det man själv tycker är rimligt och vad man har råd med.

min mans föräldrar har inte sponsrat med nått då dem inte har den ekonomin då det är vi som försörjer hans mamma. och vi kräver inte heller en krona av någon.

tycekr era föräldrar kan ge det dem känner är ok för dem och vad dem har råd med. och inte känna att vem ger mest eller känna en skylldighet . lycka till med allt
  • Eriane

Mina föräldrar har inte råd att bidra med pengar så dom bidrar på andra sett, speciellt mamma som hjälper med mycket av det praktiska som t ex inredningen av lokalen.

Kommer därimot få bidrag av min bror till maten så han betalar ca tio tusen till den. Resten av bröllopet utöver maten går på ca 20-25 tusen

• Peppo79

Mina föräldrar ska betala hälften av maten, som ska cateras, och vinet. Min svärfar betalar andra halvan av maten och min svärmor (de är skilda) ville betala bröllopstårtan. Det var verkligen inget vi heller räknat med, men de vill gärna göra det, och då sätter vi inte oss emot det :)

• P3E

Mina föräldrar betalar mat och dryck ca: 40.000:- Totalt tror vi att bröllopet kommer att kosta 80.000:- exkl. bröllopsresa. Självklart är vi mycket tacksamma!

• Bride in leather

Usch så svårt.

Jag hade inte velat bestämma summan de ska ge typ.

Min mamma kommer betala mitt halsband och det är jag superglad för.

Svärisarna har inte sagt ett dugg.

• Irish

Mina föräldrar och svärföräldrar ger 30 000 kr var i bröllopspresent. De kommer att föra över pengarna innan till vårt konto så vi får välja vad vi vill göra med de, använda till bröllopet eller annat.

Hur bröllopet ser ut i övrigt kan jag säga att vi har bjudit 180 gäster, så det är hyfsat stort.

Som många andra också sagt så förväntade vi oss ingenting och vi räknar inte med de pengarna som det är nu, då vi vill försöka få ihop allt själva.

Lycka till!

• Eriane

Blir lite avis när jag hör hur mycket mångas föräldrar kan bidra med måste jag säga

Många får ihop bra mycket mer än vad hela vår budget ligger på. Önskar mina föräldrar hade det så gott ställt. Fast min mamma framför allt ställer ju upp på annat sätt. Hon kommer att Dekorera hela lokalen, binda min och tärnans buketter och fixa mycket annat praktiskt runt omkring.

• aikidoaasa

Tack för alla hjälpsamma inlägg som gjorts i den här tråden.

Nu kommer en följdfråga: när (i vilket stadium) får/fick ni pengarna av era föräldrar? Eller tog de hand helt om vissa inbetalningar helt själva?

Det känns kanske riktigt sniket att ställa en sådan här fråga, men jag minns bara hur det gick för en kompis som blev lovad pengar av sin pappa till ett projekt som hon höll på med (går inte in på detaljerna) När tiden kom för att betala så fick hon veta av honom att han inte hade tillgång till de pengarna och det gjorde att hon "satt i klistret". Det blev ett läge som helt hade kunnat undvikas om han inte lovat och sedan inte hållt det han sagt.

Nu vet jag att pappa skulle aldrig göra något sådant så den liknelsen är inte helt rättvisande, men något kan alltid gå fel och då har inte jag lust att ha gjort upp en planering utifrån det och sedan stå där med lång näsa. Detta kan även hända på sambons sida så det är inte bara på min sida som jag är anignen hispig för.

• SueAnne

Jag tror att vi kommer få pengar när det börjat rulla ut, så att säga. Antingen att de för över pengar eller tar hand om en del utgifter. Jag har inte funderat på det egentligen, för jag vet att mina föräldrar (och min sambos) har ganska gott om pengar.

Svar på tråden En fråga till dem som har föräldrar som är med och betalar.