Inlägg från: aikidoaasa |Visa alla inlägg
  • aikidoaasa

En fråga till dem som har föräldrar som är med och betalar.

Hej!
    Jag och min sambo har lite av ett dilemma. Det är inget som är värt att få panik över men visst är det ett störande problem.

Frågan:
    Hur mycket är det som era föräldrar är med och sponsrar bröllopet med? Vi skulle uppskatta om ni antingen skriver ungefärlig procent av er budget eller om ni skriver summorna av gåvan och budgeten.

Varför vi frågar är för att våra föräldrar vill vara med och sponsra och det uppskattar vi självklart. Det betyder att vi inte behöver spara riktigt lika mycket och kan då även kanske unna oss något extra etc. Då de dessutom inte riktigt fått chansen att ställa upp vid tidigare händelser som annars är ganska vanliga att de hjälper till med åtminstonde om vi kollar på våra syskon så känner de att de vill vara med på det här istället.
    Hans föräldrar har gett en post som de gärna står för vilket vi har koll på, men mina (brudens) föräldrar känner att den summan känns lite lite för brudens föräldrar om man kollar på hela budgeten. Därför vill de kolla upp lite vilket belopp/ procentuell summa som annars brukar vara "brukligt". Eftersom vi inte har en aning om vad som anses vara ok själva så ställer vi alltså frågan till er.

Vi ska kommentera att självklart har vi satt en budget som vi ska klara av själva så det är inte som att vi tagit oss vatten över huvudet eller liknande. Vi känner också att vi inte vill säga till dem att det är vårt bröllop så därför vill vi inte ha era pengar. Eftersom vi är deras barn så blir det även deras fest.

Vi undanber kommentarer om att det får ni bestämma själva, för det vet vi att i slutändan så är det vi tillsammans med dem som bestämmer summan men vi vill gärna ha något att jämföra med... eller kommentarer om "betala själva så slipper ni problem".

Tack för er medverkan till att få ett svar på denna fråga.

• Svar på tråden En fråga till dem som har föräldrar som är med och betalar.
  • aikidoaasa

Det är en del olika förslag som jag fått.
    Men jag hoppas på att det kommer lite fler!
    Tack till alla som svarar.

• aikidoaasa

@_@...
    Tack för alla svaren. Fast jag måste väl säga att jag blir inte så myckt klokare... *känner sig snurrig*
    Några fler som vill bidra till min förvirring?

• aikidoaasa

puff för att se om det blir fler svar.

• aikidoaasa

Jag börjar få en någorlunda hum om vilka "trender" som verkar finnas.
    Att alla parter ska betala 1/3 känns inte aktuell för oss då vi faktiskt vill betala det mesta själva. Dessutom vill vi inte "tvinga" hans föräldrar att betala mer om de inte vill så jag får försöka komma överrens med pappa om en summa. Men det är inte lätt! Vi vill inte verka för giriga eller "nedlåtande" (det kan kännas som det om vi säger en för låg summa då han vet om storleken på vår budget.)... och han vill inte känns sig snål eller som att han ska tävla med brudgummens familj. *suck!*

• aikidoaasa

Prinsessanis: WOw!
    Vilken underbar farbror du har! Menjag hoppas att det är vad ni vill ha så att ni inte blir tvingade till att ha en fest som ni egentligen inte ville ha. Men om ni vill ha den så är det bara toppen!

I övrigt så blir jag bara snurrigare och snurrigare. På söndag ska vi träffa sambons föräldrar för middag så vi ska se om vi får tillfälle att prata med dem om budget... sedan kan jag prata med pappa igen om hur mycket som de kan/vill ge oss. För jag tycker ändå inte att det känns rätt att alla ska behöva betala 1/3 om man inte vill. Dessutom så har vi redan planerat för att vi ska stå för det mesta så det behövs inte.

Jag kan kanske ge bättre feedback efter helgen.

• aikidoaasa

Jag ser att det blivit lite mer liv i den här tråden igen.

Själva har vi inte kommit så mycket längre får jag väl säga. Sambons föräldrar har sagt att gärna vill betala vår smekmånad. (?!) Eftersom vi blev förälskade i en riktig lyx resa så kostar den massor och är betald sedan två månader tillbaka. På något sätt känns det konstigt att de i efterhand skulle betala för den... och inte minst att den summan är lite väl hög jämfört med vad vi skulle vilja ha i bidrag från våra föräldrar. Där är jag fortfarande i valet och kvalet om vi ska säga ok till det... sambon tycker att det är ok.

När det gäller mina föräldrar så vill de först veta hur mycket som slutnotan för festen slutar på. Då vår lokalansvarige med mat etc inte har lyckats komma fram till en slutgiltig summa för det så har jag inte kunnat meddela den summan per kuvert. Så där vet jag ännu inte hur mycket det blir från dem heller.

I slutändan så vill jag att det ska bli en rättvis fördelning som våra föräldrar bidrar med, de vill bidra och det tycker vi är trevligt.

Suck, kan det inte bli något slut på det här "snurreriet" snart när det gäller vilka som betalar vad... *suck*
  • aikidoaasa

Resan mot att få en bestämd summa är ännu inte helt klar... Jag har försökt ta upp frågan vid två tillfällen till efter senast jag skrev. Den första gången ville pappa kolla upp lite saker först då han precis höll på att byta arbetsplats etc. (förståerligt) den andra blev inte lämplig att ta upp pengar på då hans bil just blivit påkörd på parkeringen och en stor skada behövdes repareras...
    Nu är det svårt att ta upp frågan då jag inte vill verka tjatig eller tiggande. *suck*
    Men jag vet att han vill bidra med pengar...

Argh!

• aikidoaasa

Tack för alla hjälpsamma inlägg som gjorts i den här tråden.

Nu kommer en följdfråga: när (i vilket stadium) får/fick ni pengarna av era föräldrar? Eller tog de hand helt om vissa inbetalningar helt själva?

Det känns kanske riktigt sniket att ställa en sådan här fråga, men jag minns bara hur det gick för en kompis som blev lovad pengar av sin pappa till ett projekt som hon höll på med (går inte in på detaljerna) När tiden kom för att betala så fick hon veta av honom att han inte hade tillgång till de pengarna och det gjorde att hon "satt i klistret". Det blev ett läge som helt hade kunnat undvikas om han inte lovat och sedan inte hållt det han sagt.

Nu vet jag att pappa skulle aldrig göra något sådant så den liknelsen är inte helt rättvisande, men något kan alltid gå fel och då har inte jag lust att ha gjort upp en planering utifrån det och sedan stå där med lång näsa. Detta kan även hända på sambons sida så det är inte bara på min sida som jag är anignen hispig för.

Svar på tråden En fråga till dem som har föräldrar som är med och betalar.