• aikidoaasa

En fråga till dem som har föräldrar som är med och betalar.

Hej!
    Jag och min sambo har lite av ett dilemma. Det är inget som är värt att få panik över men visst är det ett störande problem.

Frågan:
    Hur mycket är det som era föräldrar är med och sponsrar bröllopet med? Vi skulle uppskatta om ni antingen skriver ungefärlig procent av er budget eller om ni skriver summorna av gåvan och budgeten.

Varför vi frågar är för att våra föräldrar vill vara med och sponsra och det uppskattar vi självklart. Det betyder att vi inte behöver spara riktigt lika mycket och kan då även kanske unna oss något extra etc. Då de dessutom inte riktigt fått chansen att ställa upp vid tidigare händelser som annars är ganska vanliga att de hjälper till med åtminstonde om vi kollar på våra syskon så känner de att de vill vara med på det här istället.
    Hans föräldrar har gett en post som de gärna står för vilket vi har koll på, men mina (brudens) föräldrar känner att den summan känns lite lite för brudens föräldrar om man kollar på hela budgeten. Därför vill de kolla upp lite vilket belopp/ procentuell summa som annars brukar vara "brukligt". Eftersom vi inte har en aning om vad som anses vara ok själva så ställer vi alltså frågan till er.

Vi ska kommentera att självklart har vi satt en budget som vi ska klara av själva så det är inte som att vi tagit oss vatten över huvudet eller liknande. Vi känner också att vi inte vill säga till dem att det är vårt bröllop så därför vill vi inte ha era pengar. Eftersom vi är deras barn så blir det även deras fest.

Vi undanber kommentarer om att det får ni bestämma själva, för det vet vi att i slutändan så är det vi tillsammans med dem som bestämmer summan men vi vill gärna ha något att jämföra med... eller kommentarer om "betala själva så slipper ni problem".

Tack för er medverkan till att få ett svar på denna fråga.

• Svar på tråden En fråga till dem som har föräldrar som är med och betalar.
  • aikidoaasa

puff för att se om det blir fler svar.

• KatjaB

kanske ska tillägga att de inte kommer betala vår catering som vi valde att ha utan vi betalar allt inför bröllopet själva. Har fått ett litet bidrag av mamma och av sambons farmor till klänningen (de har lagt handpenningen) och räknar inte med att vi kommer få några pengar till bröllopet, utan vill någon hjälpa till så är det såklart jättesnällt.
    Sen kan jag känna lite så att jag gärna inte tar alltför mycket hjälp med risk för att känna att vi får saker vi inte vill ha, som en viss släkting som gärna bakar desserter men glömmer den viktiga ingrediensen socker..

• EåN2010

desserter utan socker??? hahahahahahahaha!!!!!!

• Nicossambo

Min sambos föräldrar ger oss 35.000 dock deras eget val trodde ej att vi skulle få så mycket. Av min mamma och mormor får vi 10.000 och av min pappa får vi 10.000 Så vår familj hjälper oss med halva bröllopet vilket vi väldigt tacksamma för.

• charmed84

Vi får 5000:- av mina svärföräldrarna plus att de betalar bröllopstårtan. Av min pappa får vi 5000:-

• 090208

Det spelar val ingen roll hur mycket/lite man ger for INGEN, inte ens det andra foraldrarparet, behover fa reda pa det. Inte for att det ar hemligt eller sa, men man ger vad man kan/vill och ingen har med det att gora.

• Paja

Vi har gjort såhär, först gjorde vi en budget, sen så kom vi överrens om med brudens föräldrar (mina) att vi betalar en tredjedel var.. så vi tar 1/3, mamma 1/3 pappa 1/3 (mina föräldrar är skilda)

• AnnBo

Mina föräldrar hjälpte till med 20 000 och hans föräldrar ungefär lika mkt.
    Vårt gick på lite över 100 000

• JohannaEmilia

Mina föräldrar har erbjudit sig att betala mer eller mindre allt eftersom jag och min sambo fortfarande pluggar, men vi tyckte inte det kändes riktigt rätt. Därför har vi bestämt att vi två ska kunna betala åtminstonde 50%.

Hans föräldrar har det sämre ställt ekonomiskt så även om de erbjuder oss något kommer vi tacka nej. Hans mamma är däremot väldigt duktig på blomsterarrangemang, så hon kommer bl.a att göra min brudbukett.

• minimis

Min pappa har sagt att han ska betala bröllopet enligt tradition, men jag har ändå lite svårt att ta att han ska betala allt. Han får väl betala catering och alkohol kanske så kan ju vi betala resten.
    Eftersom jag och min blivande varit sambor i snart 7 år och har ett barn ihop så tycker min pappa att det inte är passande med alltför stort bröllop etc, (vilket man ju kan diskutera!!) så han har sagt att blir det överdrivet stort så får vi betala själva. Vi kollade lite priser hos ett cateringföretag och då skulle buffén hamna på ca 7000 kr och då blev pappa förvånad över att det var billigt. Alkohol kanske lika mycket?

Vi planerar som om vi skulle betala själva och sen får han ta fram plånboken när han känner att det passar. Jag orkar inte med att diskutera utan är bara tacksam för alla bidrag!

Blev lite osammanhängande här, är lite trött :) Men skulle tippa på att pappa kanske betalar 20 tusen. Och vårt bröllop med ringar och resa kanske hamnar på runt 50. Svärmor bidrar med sin gamla vigselring som vi ska smälta ner åt m2b. Sen är det nog ingen mer av våpra föräldrar som har så mycket att bidra med...Mamma kommer nog att hjälpa till väldigt mycket och bara det är ju guld värt!

Svar på tråden En fråga till dem som har föräldrar som är med och betalar.