• aikidoaasa

En fråga till dem som har föräldrar som är med och betalar.

Hej!
    Jag och min sambo har lite av ett dilemma. Det är inget som är värt att få panik över men visst är det ett störande problem.

Frågan:
    Hur mycket är det som era föräldrar är med och sponsrar bröllopet med? Vi skulle uppskatta om ni antingen skriver ungefärlig procent av er budget eller om ni skriver summorna av gåvan och budgeten.

Varför vi frågar är för att våra föräldrar vill vara med och sponsra och det uppskattar vi självklart. Det betyder att vi inte behöver spara riktigt lika mycket och kan då även kanske unna oss något extra etc. Då de dessutom inte riktigt fått chansen att ställa upp vid tidigare händelser som annars är ganska vanliga att de hjälper till med åtminstonde om vi kollar på våra syskon så känner de att de vill vara med på det här istället.
    Hans föräldrar har gett en post som de gärna står för vilket vi har koll på, men mina (brudens) föräldrar känner att den summan känns lite lite för brudens föräldrar om man kollar på hela budgeten. Därför vill de kolla upp lite vilket belopp/ procentuell summa som annars brukar vara "brukligt". Eftersom vi inte har en aning om vad som anses vara ok själva så ställer vi alltså frågan till er.

Vi ska kommentera att självklart har vi satt en budget som vi ska klara av själva så det är inte som att vi tagit oss vatten över huvudet eller liknande. Vi känner också att vi inte vill säga till dem att det är vårt bröllop så därför vill vi inte ha era pengar. Eftersom vi är deras barn så blir det även deras fest.

Vi undanber kommentarer om att det får ni bestämma själva, för det vet vi att i slutändan så är det vi tillsammans med dem som bestämmer summan men vi vill gärna ha något att jämföra med... eller kommentarer om "betala själva så slipper ni problem".

Tack för er medverkan till att få ett svar på denna fråga.

• Svar på tråden En fråga till dem som har föräldrar som är med och betalar.
  • aikidoaasa

@_@...
    Tack för alla svaren. Fast jag måste väl säga att jag blir inte så myckt klokare... *känner sig snurrig*
    Några fler som vill bidra till min förvirring?

• Plutten2010

Vi har lite blandad kompott hos oss så jag kommer nog inte göra det lättare för dig.. ;) Vi har ingen direkt budget men vi försöker hålla kostnaderna rimliga. Inkl vår drömbröllopsresa kommer vi hamna på ca 160´kr. varav min pappa betalar hela middagen (blir ca 50´-60´kr). Sen kommer vi få ca 10´kr från svärfar (och framlidna svärmor). Min mamma har inte möjlighet att sponsra med så mycket men hon står för lite småsaker (t ex mina smycken, en del av fotografkostnaderna osv).

• HappyE

En tradition som finns är att alla betalar en tredjedel var: brudens föräldrar 1/3, brudgummens föräldrar 1/3 och brudparet 1/3.

I vårt fall kommer mina föräldrar bidra med 10.000 var (de är skilda) men min killes föräldrar vet vi inte ännu. Gissar att de kommer ge bidrag i form av present. Man vill inte gärna fråga heller, sånt ska ju komma spontant tycker jag.

Lycka till!

• Philippine

Vi har inte bestämt budget. Men vi har räknat ut att allt kommer att gå på ungefär 60.000:-, och det är en rätt bra summa tycker vi.
    Pappa har sagt att han vill betala en summa, motsvarande 30.000:- och det är absolut inget vi hade räknat med men som tas VÄLDIGT tacksamt emot. Mamma har inte så mkt pengar och kommer att bidra massor med praktiskt hjälp, vilket vi också är väldigt tacksamma för. Sambons föräldrar bidrar med en summa som inte vi vet än, men det ser ut som om vi 'bara' behöver betala en tredjedel av allt.

• iregnet2010

jag har tänkt så här, om de vill hjälpa till så är det jättebra men de måste inte göra det. Utan deras hjälp skulle vi klara det ändå men skulle behöva dra ner budgeten betydligt. Men det är känsligt.

Om man tackar nej till hjälp kan de ta illa upp, om man förväntar sig hjälp är man "omodern", icke-självständig mm...

Min m2b:s föräldrar gick dock snabbt ut med att de skulle sätta in 50 000 till oss. Min mamma "matchade" då detta. Pappa (de är skilda) har jag inte frågat/pratat med det om än men jag skulle tro att han också kanske lägger in 5-20 000 extra vilket jag dock bara ser som grädde på moset och inget vi inte skulle klara oss utan (men välkommet så att vi kan ha lite mer kvar på våra sparkonton).

Hade våra föräldrar "krävt" att få betala allt hade jag nog inte varit bekväm med det då jag hde kännt att jag ville snåla in på saker, nu kan jag unna mig de saker till bröllopet som är viktiga för oss utan att behöva fråga någon annan om lov.

• Cylt

Vi kommer helt oväntat att få ett enormt generöst bidrag (ungefär 25% av budgeten) av mina blivande svärföräldrar och mina föräldrar har sagt att de vill lägga lika mycket som hans gör = mycket uppskattat!!

• EåN2010

hej... mina föräldrar ( brudens) kommer betala hela min klädsel=klänning, skor, sjal, diadem och sen köper de kaffe å bullar och sen så har de betalat inbjudningskorten oxå... hmm undra om de är nå mer.. ja i alla fall summan på mina kläder hamnade på 13000..
    och min m2bs föräldrar som är skilda = han mamma står för maten och hans pappa för tårtan...
    inge procent här heller...

• cherrylane

Mina föräldrar kommer att bidra med maten och lokalen, hela den biten alltså. Eftersom vi inte fått en offert än så har jag ingen klar siffra, men jag tror att detta kommer gå på ca 15 000 kr. Vi kommer ha mingel och buffé, samt betalbar. 15 000 innebär ca 1/3 av hela budgeten.

• Sundance

Min m2b's mamma har, när det gäller han syskon, stått för doptårtor och födelsedagstårtor och så, så han anar att hon kanske vill betala vår tårta (frågan är om hon vet vad en bröllopstårta kostar ). I vilket fall som helst så är detta inget vi räknar med utan det får komma som en glad överraskning i så fall. Mina föräldrar nämnde vid något tillfälle att de ville betala min klänning, vi får se hur de gör... Jag kan annars tycka att det är en bra deal att man gör en budget som man vet att man klarar att spara ihop till, och skulle man sedan falla pladask för en klänning (t ex) som kostar 2000 mer än vad budgeten tillåter så kan ju föräldrarna kanske står för det.

• 100904

Våra föräldrar betalar 1/3 var (per föräldrapar så att säga) upp till 60 000 kr, alltså max 20 000 kr var, och vi betalar resten. Väldigt generöst tycker jag :)

Svar på tråden En fråga till dem som har föräldrar som är med och betalar.