• aikidoaasa

En fråga till dem som har föräldrar som är med och betalar.

Hej!
    Jag och min sambo har lite av ett dilemma. Det är inget som är värt att få panik över men visst är det ett störande problem.

Frågan:
    Hur mycket är det som era föräldrar är med och sponsrar bröllopet med? Vi skulle uppskatta om ni antingen skriver ungefärlig procent av er budget eller om ni skriver summorna av gåvan och budgeten.

Varför vi frågar är för att våra föräldrar vill vara med och sponsra och det uppskattar vi självklart. Det betyder att vi inte behöver spara riktigt lika mycket och kan då även kanske unna oss något extra etc. Då de dessutom inte riktigt fått chansen att ställa upp vid tidigare händelser som annars är ganska vanliga att de hjälper till med åtminstonde om vi kollar på våra syskon så känner de att de vill vara med på det här istället.
    Hans föräldrar har gett en post som de gärna står för vilket vi har koll på, men mina (brudens) föräldrar känner att den summan känns lite lite för brudens föräldrar om man kollar på hela budgeten. Därför vill de kolla upp lite vilket belopp/ procentuell summa som annars brukar vara "brukligt". Eftersom vi inte har en aning om vad som anses vara ok själva så ställer vi alltså frågan till er.

Vi ska kommentera att självklart har vi satt en budget som vi ska klara av själva så det är inte som att vi tagit oss vatten över huvudet eller liknande. Vi känner också att vi inte vill säga till dem att det är vårt bröllop så därför vill vi inte ha era pengar. Eftersom vi är deras barn så blir det även deras fest.

Vi undanber kommentarer om att det får ni bestämma själva, för det vet vi att i slutändan så är det vi tillsammans med dem som bestämmer summan men vi vill gärna ha något att jämföra med... eller kommentarer om "betala själva så slipper ni problem".

Tack för er medverkan till att få ett svar på denna fråga.

• Svar på tråden En fråga till dem som har föräldrar som är med och betalar.
  • KatjaB

ja, mina föräldrar hade sina familjer o några kompisar med.. men tror inte det var så jättestort faktiskt. De tycker våra 80 gäster är jättemånga, o ändå är det ju idag medelstort.
    Det där med vad de lade på kläderna är ju rätt kul, mammas klänning kostade 75 kr att hyra, de skulle stänga igen brudbutiken hon var i o hade en enda hyrklänning kvar. Den satt bra, så då blev det den och den var jättefin, absolut! men lite komiskt då jag själv kollat på säkert alla klänningar i de flesta stora kollektioner via nätet, skissat på att göra en egen klänning via kina, och haft kort sagt mycket funderingar över klänningen. Det slutade med att jag ändå köpte från butiken, den jag blev kär i.. inte för några 75 kr dock

Samma sak med ringen, den butiken skulle också stänga igen, så de hade en i rätt storlek o då blev det den.
    Brudbuketten valde pappa ut hos florist o mamma fick se den förrän på dagen d.

Jag kan förstå att de inte har riktigt samma syn på bröllop som vi har, jag menar, när jag säger att vi betalar 130 kr / kuvert för maten så tycker folk här att det är jättebilligt. De tycker att det är lite dyrt o att vi kanske ska ändå ta och samla ihop alla som hjälps åt med lite knytis.

Trasan99 skrev 2010-02-24 19:43:26 följande:
    KatjaB skrev 2010-02-24 17:29:17 följande:
    Du har en bra poäng med det där med 70-talet. Svärisarna bjöd bara sina föräldrar och det ensa syskonet som fanns med respektive. De förstår inte alls varför vi vill ha det så stort. Min mamma protesterar inte alls, men jag tror nog att deras var lite större. Dock har hon berättat att hon bara betalade några hundralappar för sin brudklänning, vilket var så det var på den tiden (1976). Det påverkar nog tänkandet en hel del!Min mamma har engagerat sig otroligt mycket på senaste tiden, och jag vet att min svärmor har försökt få hjälpa till. Min m2b har bara inte vetat vad han kan säga till sin mamma att hon kan hjälpa till med. Vi löste det så enkelt att min mamma ringde upp svärmor, så kunde de två prata. Mycket bättre så! Mamma berättade hur hon tänkte kring städning, brunch dagen efter osv, och det slutade med att de tänker hjälpas åt lika mycket med det. Mycket lättare att låta mamma sköta det!
  • KatjaB

Nej, men det är klart.. menade inte så heller att ni skulle försöka eska pengar.
    Att folk inte frågar nåt om bröllopet gör ju en lite ledsen såklart, det är stort och från föräldrar hoppas man ju på att de ska tycka att det är någotsånär stort iallafall

Rufsas skrev 2010-02-24 19:02:37 följande:
    Jag har försökt att lyfta det tidigare, men gör det igen. Det här handlar INTE om pengar. Det blir dock extra jobbigt när mina föräldrar verkligen står för halva bröllopet.Huvudsaken är att de inte frågar hur det går osv. Nu kan det hända att det är kulturellt. Jag är själv från Iran och där är det helt otänkbart att man inte åtminstone frågar om hjälp behövs (i egenskap av förälder).
  • lemonbird

Det ena föräldraparet gav oss 15.000:- de andra 6500:- Vi hade ingen stenhårt fastställd budget, det blev bara dyrare och dyrare:) men allt som allt hamnade vi på ca 65.000:-

• miris

Jag fick veta igår att Mamma och Pappa betalat nästan hela festen på min systers bröllop (hyra av lokal och cateringfirman iaf.. Tror drycken också) och att de ville göra det för oss också. Det är bara att tacka och ta emot! :) Det blir dock ingen hyra av lokal för oss, för det är gratis, och dessutom ska vi ha buffé som är billigare.. så de kanske betalar nåt mer. Jag vet inte, men jag är tacksam för allt. Svärföräldrarna har också sagt att de vill betala lite, så det får kanske gå till fotograf i så fall. Vet inte hur mycket.

Jag känner att det är nog extremt olika. Den gamla traditionen (eller det är kanske bara den amerikanska?) säger att brudens föräldrar ska stå för allt, men i dag ger de nog så mycket de har råd med/vill och en del ingenting alls. Jag tror att era föräldrar helt enkelt får bestämma en summa som de vill bidra med.

• lillabjörn
    KatjaB skrev 2010-02-24 17:29:17 följande:
    Visst kan jag förstå att man blir besviken speciellt om man själv hjälper till vid tillställningar o fester. Men jag tror att många också är från generationen då det var nästan lite "fult" att ha stort bröllop. På 70-talet var det väldigt sparsmakat och inte alls några princessdrömmar och stora tillställningar.. iallafall vad jag hört från folk som gifte sig under den tiden. Kanske ser de inte på samma sätt som många gör idag på bröllop. Mina familj som varit med på många bröllop, gift sig själva o så, är alltid snabba med att till såna tillställningar erbjuda praktisk hjälp. Mamma ringde direkt o sa att de hjälper till med barnen så mycket vi behöver innan o tar dem sen för kvällen/natten på dagen B. Hans släkt har inte direkt erbjudit någon hjälp alls än, utan frågar mer om hur det går med planeringen osv. Men har de tid o möjlighet så hjälper de säkert till sen när det väl närmar sig med praktiska saker.Har fått en liten slant i bidrag till klänningen av min mamma o sambons farmor och det är jag jätteglad för, täckte handpenningen. Mer förväntar vi oss inte alls.
    Det här känner jag verkligen igrn mig i;) Mina föräldrar "flumgifte sig" som de äkta hippiesarna de var. Väldigt romantiskt!

Men jag vill ha en annan sorts bröllop, visst- gärna avslappnat. Men klänning och tårta, tack;)

Mina föräldrar har nog dock hunnit ändra sig lite, de ska vara med och betala bröllopet och det var INTE vi som frågade (såklart).
  • KatjaB

miris: åh vad roligt! måste ju ha gjort rätt rejält stor skillnad på er budget

lillabjörn: härligt med hippiebröllop Ja tårta o klänning ska det ju vara, man vill ju liksom passa på att uppfylla alla de där drömmarna om kläder mm när man suttit ex antal timmar med bröllopstidningarna och dreglat

• aikidoaasa

Jag ser att det blivit lite mer liv i den här tråden igen.

Själva har vi inte kommit så mycket längre får jag väl säga. Sambons föräldrar har sagt att gärna vill betala vår smekmånad. (?!) Eftersom vi blev förälskade i en riktig lyx resa så kostar den massor och är betald sedan två månader tillbaka. På något sätt känns det konstigt att de i efterhand skulle betala för den... och inte minst att den summan är lite väl hög jämfört med vad vi skulle vilja ha i bidrag från våra föräldrar. Där är jag fortfarande i valet och kvalet om vi ska säga ok till det... sambon tycker att det är ok.

När det gäller mina föräldrar så vill de först veta hur mycket som slutnotan för festen slutar på. Då vår lokalansvarige med mat etc inte har lyckats komma fram till en slutgiltig summa för det så har jag inte kunnat meddela den summan per kuvert. Så där vet jag ännu inte hur mycket det blir från dem heller.

I slutändan så vill jag att det ska bli en rättvis fördelning som våra föräldrar bidrar med, de vill bidra och det tycker vi är trevligt.

Suck, kan det inte bli något slut på det här "snurreriet" snart när det gäller vilka som betalar vad... *suck*
  • miris

KatjaB - Ja, vi har inte riktigt gjort någon budget, men utan dem hade det nog fått bli att gästerna får ta med mat själv. haha! Bra koll vi har, not. :) Nej, men vi är såklart oerhört tacksamma om de vill hjälpa oss!

aikidoaasa - Förstår tanken med att det ska vara rättvist o.s.v. Men om ni räknat med att betala själva, då skulle jag nog bara boka in allt så får föräldrarna själv bestämma hur mycket eller vad de vill betala. Sen måste de ju inte veta att DE betalade så mycket, så att de känner sig tvungna att betala lika mycket.

Men det är lätt att säga.. Det blir kanske svårt när mina svärföräldrar vill betala också. Kan tänka mig att de säger att de vill betala en del av maten, och då måste ju jag säga att mina föräldrar betalar för det och då kanske de känner att de också måste betala mycket liksom.. Ja, det återstår att se hur det blir! Men ett bidrag till fotografen hade isf inte varit dumt för det är dyrt! (jag skulle absolut aldrig be om pengar dock. det får de själva avgöra)

• Megi

Vi ska betala allt själva men får praktisk hjälp av bådas föräldrar. Sambons föräldrar vill betala musiken (artisten)som kostar 7000 kr, får se hur det blir me det. Det enda som vi har kvar att betala är maten, spriten, fotografen.

Min tärna betalade min ring som gick på 10000 och sambons bestman står för killens ring.

Skulle aldrig få för mig att be om pengar el annan hjälp. Det är vi som vill gifta oss och därför får vi lösa det på bästa sätt. Tycker att 1/3 är väldigt mkt oavsett vilken budget man har. Att ngn annna ska betala så pass mkt för ngt som vi sj vill ha...

• KatjaB

vad ovanligt att tärna och bestmasn betalade era ringar.. är de nära släkt eftersom de tog en sån stor post/present

Megi skrev 2010-02-27 19:38:56 följande:
    Vi ska betala allt själva men får praktisk hjälp av bådas föräldrar. Sambons föräldrar vill betala musiken (artisten)som kostar 7000 kr, får se hur det blir me det. Det enda som vi har kvar att betala är maten, spriten, fotografen. Min tärna betalade min ring som gick på 10000 och sambons bestman står för killens ring.Skulle aldrig få för mig att be om pengar el annan hjälp. Det är vi som vill gifta oss och därför får vi lösa det på bästa sätt. Tycker att 1/3 är väldigt mkt oavsett vilken budget man har. Att ngn annna ska betala så pass mkt för ngt som vi sj vill ha...
Svar på tråden En fråga till dem som har föräldrar som är med och betalar.