Inlägg från: uppochhoppa |Visa alla inlägg
  • uppochhoppa

En fråga till dem som har föräldrar som är med och betalar.

Personligen tycker jag att den här dela på tre lösningen är ganska trevlig. Alla är med liksom!

Jag önskar att vi hamnar i en sådan, men än så länge har sambos föräldrar helt på eget initiativ erbjudit sig att lägga x tusen (ca tredjedel av budgeten) men mina föräldrar inte sagt något om ekonomiska medel. Vi kommer att klara att spara till budgeten själv, om jag tar av sparade pengar till min vigselring där jag gick en hel del overboard... men det vore roligt om mina föräldrar som har bra ställt och skulle kunna bidra gjorde det.

Jag kommer inte be om det, men samtidigt blir jag lite fundersam. Om de vet att sambos föräldrar bidrar med x tror jag nog mina föräldrar skulle vilja göra detsamma, så på ett sätt känns det som jag lurar dem när jag inget säger (och det irriterar mig att de inte erbjuder sig) men allt känns så "fult" när det kommer till pengar. Vi klarar oss, och jag vill inte eller behöver inte be dem om pengarna, men det vore fantastiskt fint om de ville erbjuda sig. Känner lite skuld nu att sambos föräldrar så självklart tog upp att bidra medan mina inte gör den insatsen.

(Vi har långt kvar till bröllopet, men det är ju nu när man gör budgeten som man behöver veta) har börjat nämna för mamma och pappa vad saker kostar så de ska få en överblick men de tillhör den kategorin som gick in en kvart på rådhuset, när jag vill ha ett pampigt ( men borgerligt ) bröllop så jag vet inte om vi riktigt förstår varandra. )

Vet era föräldrar om att det andra paret bidrar? Hur pratar ni om detta?

• uppochhoppa

Åh tack Suanne, jag är verkligen i valet och kvalet. Vill inte pusha dem så den känner sig tvungna att bidra (vilket det kanske skulle verka som vi berättar att sambos föräldrar bidrar) men heller inte mörka det faktum att de gör det och på så sätt "förminska" den stora gest som sambos föräldrar gör med sitt bidrag. Jättesvårt. Men det är klart, man behöver ju inte nämna några summor.

• uppochhoppa

SueAnn: jag skulle tycka det är ganska normalt ja, och det är ju vid de summorna som det börjar "göra skillnad" eller vad man ska säga. I alla fall enligt mig och i vår budget...

Nåja, jag vet ju att vi klarar vår budget själva också så det är bara att spara så som vi tänkt och se om det tillkommer något från fler håll.

Svar på tråden En fråga till dem som har föräldrar som är med och betalar.