• SueAnne

En fråga till dem som har föräldrar som är med och betalar.

Jag frågade mina föräldrar om de ville bidra, men sa att det var inte nödvändigt på något sätt. Det handlade mer om att jag nog trodde att de skulle vilja det, de är lite sentimentala på det sättet. Mina svärföräldrar hade gjort klart ganska tidigt att de skulle bidra till min m2bs syster som gifter sig ett halvår innan oss, och sa att de ville bidra till oss också när vi berättade att vi förlovat oss.

De lägger 20000 var, summan fick de bestämma helt själva och vi var överväldigade av att det var så mycket, och vår budget kommer nog ligga på 60000 så det blir att mina föräldrar betalar 1/3, hans föräldrar 1/3 och vi 1/3.

• SueAnne
    uppochhoppa skrev 2010-03-18 17:01:20 följande:
    Vet era föräldrar om att det andra paret bidrar? Hur pratar ni om detta?
    Våra föräldrar visste inte vad det andra föräldraparet gav även om min mamma frågade. Mina föräldrar var först med att säga en summa, så det blev lite svårt att svara. Sedan var det en slump att det blev samma, men de har ungefär lika bra ekonomi, så det kanske är ett "normalt" bidrag för föräldrar i 55-års åldern med utflugna barn och två inkomster, vad vet jag.
  • SueAnne
    uppochhoppa skrev 2010-03-18 22:22:59 följande:
    SueAnn: jag skulle tycka det är ganska normalt ja, och det är ju vid de summorna som det börjar "göra skillnad" eller vad man ska säga. I alla fall enligt mig och i vår budget... Nåja, jag vet ju att vi klarar vår budget själva också så det är bara att spara så som vi tänkt och se om det tillkommer något från fler håll.
    Gör helt enkelt så att ni frågar om de vill vara med och bidra, men man kan ju uttrycka sig lite mer "sentimentalt" alltså, hjälpa till eller arrangera eller liknande. Sedan behöver man ju inte säga att de andra föräldraparet bidrar om de inte frågar, men det är ju också så att om de frågar så får de skylla sig själv om de får dåligt samvete. Det är ju inte det du är ute efter och, som jag brukar säga, vi pratar om vuxna människor som kan ta egna beslut.
  • SueAnne

Jag tror att vi kommer få pengar när det börjat rulla ut, så att säga. Antingen att de för över pengar eller tar hand om en del utgifter. Jag har inte funderat på det egentligen, för jag vet att mina föräldrar (och min sambos) har ganska gott om pengar.

Svar på tråden En fråga till dem som har föräldrar som är med och betalar.