Inlägg från: Marialia |Visa alla inlägg
  • Marialia

Är ni överens om efternamn???

sitter också lite i kläm i "efternamnssitsen". Jag har 2 st efternamn, ett som är min mors flicknamn innan hon gifte sig och det namnet som vår familj heter (jag, min bror o mina föräldrar) Anledningen till att jag och min bror även har vår mammas flicknamn, även om hon bara har vår pappas efternamn sen de gifte sig, är att jag endast har 1 morbror och denne 60åring inte har några barn.

Alltså slutar mammas flicknamn med mig, eftersom min bror inte ens använder sitt. Åtminstonde bland alla mina 5 mostrar o min morbror. Efternamnet är inget ovanligt, men en del av mig, och har alltid varit speciellt för mig eftersom jag aldrig hann träffa min morföräldrar.

Min blivande man har ett son-namn, och jag fick höra av en kompis att jag, men hans efternamn kommer o ha det totalt vanligaste namnet i hela Sverige.

När vi har diskuterat hur vi ska göra, säger han bara att "han är ju *** ****sson. Och att alla känner mig som det" Då får jag ju kontra med mitt, att det är min identitet. Dödläge.

Till saken hör att han har 2 bröder som kan föra hans familjs namn vidare, medans jag har en bror som har valt bort att använda det jag har (mammas flicknamn) o bara använder "familjenamnet".

Jag har föreslagit att vi kanske kan ta ett annat, ett längre bak ifrån våra släkter? Eller skapa ett eget utifrån oss?

Men han håller ganska fast vid sitt och att jag också ska heta det.

Tips?

• Marialia

Vill tillägga till mitt inlägg ovan- efter att ha läst TheQofLnB's inlägg efter mitt förra- där hon skriver att "Samtidigt som allt jag vill är den där känslan av att det blir komplett, att vi båda är beredda att ge upp något för varandra "

Det jag vill tillägga är att jag redan flyttat ut till hans hus, som ligger på gården där hela hans familj (föräldrar + 1 syskon, faster + hennes familj) bor, och vi har bott här i 3 år nu. Med tanke på det där med att man önskar att båda är beredda att ge upp något för den andre...

Känns hemskt att tvista om en sån här sak, men eftersom det är lika viktigt för oss båda, har det tyvärr blivit så

• Marialia

Tack! Får se hur det hela löser sig. Finns ju ännu tid att diskutera, men rätt som det är så är deadlinen inför bröllopet i augusti här o då måste vi ju ha det klart.

Malla och Mojje skrev 2010-01-19 13:39:54 följande:

Tips: Stå på dig om det betyder mycket för dig!
Svar på tråden Är ni överens om efternamn???