Är ni överens om efternamn???
sitter också lite i kläm i "efternamnssitsen". Jag har 2 st efternamn, ett som är min mors flicknamn innan hon gifte sig och det namnet som vår familj heter (jag, min bror o mina föräldrar) Anledningen till att jag och min bror även har vår mammas flicknamn, även om hon bara har vår pappas efternamn sen de gifte sig, är att jag endast har 1 morbror och denne 60åring inte har några barn.
Alltså slutar mammas flicknamn med mig, eftersom min bror inte ens använder sitt. Åtminstonde bland alla mina 5 mostrar o min morbror. Efternamnet är inget ovanligt, men en del av mig, och har alltid varit speciellt för mig eftersom jag aldrig hann träffa min morföräldrar.
Min blivande man har ett son-namn, och jag fick höra av en kompis att jag, men hans efternamn kommer o ha det totalt vanligaste namnet i hela Sverige.
När vi har diskuterat hur vi ska göra, säger han bara att "han är ju *** ****sson. Och att alla känner mig som det" Då får jag ju kontra med mitt, att det är min identitet. Dödläge.
Till saken hör att han har 2 bröder som kan föra hans familjs namn vidare, medans jag har en bror som har valt bort att använda det jag har (mammas flicknamn) o bara använder "familjenamnet".
Jag har föreslagit att vi kanske kan ta ett annat, ett längre bak ifrån våra släkter? Eller skapa ett eget utifrån oss?
Men han håller ganska fast vid sitt och att jag också ska heta det.
Tips?