Är ni överens om efternamn???
Jag vet hur det känns och jag vet att nästan alla med detta problem reder ut det till slut.
Hos oss har det varit jag som promt velat byta namn och jag har aldrig trott att det skulle vara ett roblem för min sambo men det visar sig nrä vi pratar om det att han nog gärna vill behåla sitt. Inte ett -sson, men en aning ovanligt och internationellt gångbart men inte det jag ville heta i första läget. Jag vil inte heta det jag heter så jag kommer byta namn oavsett. Jag hade föreslagit ett nytt baserat på slöktnamn och så men det tycker han inte om. Under det gågna året har jag funderat på saken, kännt efter och smakat och tycker nog att det som är viktigt för mig är att jag heter samma som min man och vill han ha kvar sitt, jag vill byta och heta samma, ja då lär ju jag få byta till hans namn.
Mitt råd till dig blir därför att fundera ut vad som är viktigt för dig angående efternamnet, att ni heter samma, att du får byta, att du inte heter hans namneller vad det nu är som driver frågan för dig. Rangordna sedan skälen och se i vilken ordning det blir, sedan får du ta diskussionen igen med din blivande och förklara din ståndpunkt. Ungefär som att jag tycker det viktigaste är att ... och jag vill helst ... men om du tycker så ... eller du vill ... . Träng inte in honom i ett hörn och kräv ett svar, det gör nog bara att han går i försvar och "sätter sig på tvären".