Inlägg från: BlackWIngedAngel |Visa alla inlägg
  • BlackWIngedAngel

Är ni överens om efternamn???

Vi har ett par år kvar tills det här måste vara löst för vår del, men vi har definitivt samma problem. Någonstans är båda överens om vi VILL ha samma efternamn när vi har gift oss. Problemet är att vi inte vill ha varandras.

Mitt namn ÄR ovanligt. Hans är egentligen inte det, om man ser till antalet i Sverige, men i hans familj är de bara två. Och han är fäst vid det, precis som jag är vid mitt.
    Så vi diskuterar det ibland, men kommer ingenstans. Jag har föreslagit att han skulle kunna behålla sitt som ett mellannamn, men det verkar han inte vilja.

Så jag vet inte hur det där ska lösas för vår del heller.

• BlackWIngedAngel

Det där med att göra ett nytt namn är ju en lätt lösning när ingen vill ha sitt eget, men fungerar ju inte alls om båda vill ha sitt eget. Då blir ju ingen nöjd...

• BlackWIngedAngel

Mellannamn försvinner ju inte av sig själva, men man kan ju ta bort det precis närsomhelst. Du får ju inte automatiskt din blivandes efternamn bara för att du gifter dig heller utan det är också något man måste meddela.

GrodanoJag2010 skrev 2010-02-21 10:00:38 följande:
    Jag kommer att ta min blivandes efternamn då jag har mammas och pappas nu. Mammasefternamn som mellannamn. vet ni hur det funkar med mellan namn när mna gifter sig+ Vill ju inte heta mammas efternamn och m2bs efternamn..
  • BlackWIngedAngel

Inte dubbelnamn utan ett mellannamn och efternamn. ;)
    Nu har ju ni redan barn, men era skulle ni få fler barn så kommer dessa bara heta Ivarsson eftersom mellannamn inte går att ärva.

Twid skrev 2010-02-22 12:10:49 följande:
    Både jag och min sambo är så jäklans etablerade i våra nuvarande efternamn! Jag heter Widing och han heter Ivarsson. Många tycker att vi så klart ska byta till Widing eftersom att det är ganska ovanligt. Och att Ivarsson är ett vanligt -son namn! Men det har ju en historia det oxå! Så jag/vi vill bevara hans namn oxå! Vårabarn heter Widing Ivarsson i efternamn så vi kommer helt enkelt att ta samma efternamn som dom! Vi kör dubbel namn! Vi vet att det kommer bli långt och krångligt! Men vi vill inte ge upp något av namnen! Theres Widing Ivarsson/Jens Widing Ivarsson låter ju inte så pjåkigt det heller!!;) Jag gillar det!=D
  • BlackWIngedAngel

Jo jag vet att skillnaden är hårfin, men det är i alla fall viktigt att folk veta att man inte kan ärva mellannamn. Om föräldrarna har olika namn kan ju barnen få det ena som mellannamn, men inte annars.

Vet du säkert hur det skulle bli om ni fick ett barn efter att ni bytt? Är du säker på att det barnet får samma mellannamn som sina syskon? För kvinnan som jag talade med på Skatteverket fick det inte att låta som att det fungerade så.

Twid skrev 2010-02-22 20:21:31 följande:
    Ähh! same shit!! Vi kommer heta widing ivarsson! Det är det som står på posten, som står på brevlådan och det vi presenterar oss som!! Men Våran yngsta dotter fick "dubbel namnet" aoutomatiskt förtryckt på namn blanketten. För att våran äldsta redan hette det!
  • BlackWIngedAngel

Jo det vanliga är ju att syskon får samma namn, men de ärver ju ändå sina namn från sina föräldrar. Alltså; Om föräldrarna har olika efternamn och man ger första barnet ett av efternamnen som mellannamn så antar skatteverket att man vill ha det så för barn två också. Men barn två ärver ju också sina namn från sina föräldrar och inte från sitt äldre syskon och därför är jag inte så säker på att ett barn som tillkommer efter att föräldrarna tagit samma efternamn kan få det namnet som är "bortbytt". Snarare har jag uppfattat det som att det INTE går att göra så.

MBLL skrev 2010-02-22 23:11:18 följande:
    Twid: Precis så är det har jag hört att när man får barn och har barn sedan tidigare så får det nya barnet automatiskt samma namn som sitt äldre syskon=)
  • BlackWIngedAngel

"Utan hinder av 12 eller 13 § kan, om det finns särskilda skäl, byte ske till ett efternamn som är bildat av faders eller moders förnamn med tillägg av ändelsen son eller dotter" (Namnlagen 14§)

Men nej, man får inte ge ett barn vilket namn somhelst. Normalt ärver barnet sina föräldrars efternamn, men som du ser finns det möjlighet att till avvikelse när det gäller den "isländska efternamnstypen".

JustMeAndMyLove skrev 2010-02-24 16:46:24 följande:
    Men man får väl ge barnet vilket efternamn som helst?Det vore konstigt med mi isländska efternamn som är pappas-namn+dottir.Skulle jag få en son och han automatiskt ärvde mitt efternamn så skulle det låta som om han vore sin morfars dotter :PMin syster döpte sina barn till Fredriksdottir och Fredriksson (då pappan hette Fredrik), enligt Isländsk tradition, tror inte det var några problem :)
  • BlackWIngedAngel

"Har föräldrarna olika efternamn när barnet föds och har de tidigare ett eller flera gemensamma barn som står under deras vårdnad, förvärvar barnet vid födelsen det efternamn som det senast födda syskonet bär." Namnlagen 1§ 2st.

Alltså får barnet sitt tidigare födda syskons namn OM föräldrarna har olika efternamn. Detta försvinner ju om ni gifter er och tar samma efternamn i samband med detta. Det ÄR möjligt att för ett senare fött barn att få samma mellannamn som sina syskon med den ursäkten, men då får man säkerligen "slåss" för det och det är ändå inte säkert, eftersom det är upp till bedömning för Skatteverket.

Twid skrev 2010-02-23 21:32:54 följande:
    Och för att återvända till trådens ämne, så verkar det faktiskt som att "vi" är överens hemma nu. Tydligen var det viktigare för min sambo att vi hete samma än att han får behålla sitt. :)
Svar på tråden Är ni överens om efternamn???