Inlägg från: JessicaJnsson |Visa alla inlägg
  • JessicaJnsson

Utomhus vigsel ?!

HEJ
    Vi ska gifta oss i sept och har bokat lokal på söder.
    Vi vill inte gifta oss i någon kyrka, vi vill ha en borgerlig vigsel utomhus om vädret tillåter.
    Så nu undrar jag; om man vill gifta sig i en park, typ vitabergsparkens paviljong, måste man ha tillstånd? Kostar det något?

Och har någon andra förslag på fina platser i närheten av vitabergen?

• Svar på tråden Utomhus vigsel ?!
  • JessicaJnsson

Har redan hittat parkförvaltaren, men ha får ju gärna svara i telefon när man ringer...

• JessicaJnsson

Har kollat upp det hela.
    Vi får hålla vigseln i parken.
    MEN då vi blir över 100 gäster måste man ansöka om tillstånd från polisen för att samla så många på offentlig plats. Det kostar 600kr och måste ansökas i god tid.

Får bara hålla tummarna att parkteatern inte bokar in någon föreställning samma dag. Kul att vigas mitt under pågående soundcheck...
    Programmet har ju inte släppts än.
    Men å andra sidan blir det en borgerlig vigsel så det går ganska fort, dom kan säkert vara tysta en halvtimma.

Det finns bara två bänkar runt paviljongen, men vigselakten blir så kort så det går nog fint för alla att stå. Utom the old ones men dom får ju givetvis sitta :)
    Vi stod under senaste bröllopet vi var på och det gick så bra så.

Enda jag funderar över är vad vi ska ha för "musik", måste vara akustiskt då det inte finn el på plats.

• JessicaJnsson

Man verkade inte kunna boka nyttjandet av platsen... Så ja, det kan hända att det står tre brudpar på kö.
    Men man lär ju märka om någon annan sökt tillstånd från polisen.

Haha humor, ser framför mig så där 400 uppklädda, förvirrade, människor i högklackat trängas i en park runt en musikpaviljong :)

Ok nu paxar jag officiellt vitabergens musikpaviljong kl15-16, 11sep 2010!
    Haha det kommer ju regna så klart...

• JessicaJnsson

Vad gäller vigandet tror jag faktiskt att någon som är under utbildning, under uppsikt av "lärare" nog får utföra vigselakten. Ungefär som att någon som övningskör, under uppsikt får köra bil på vägarna trots att denne inte har körkort ännu.
    Det är ju mentorn, som har licens, som i slutänden liksom godkänner/tar ansvar för att det hela gått rätt till.

• JessicaJnsson

Jaha ok.
    Men om inte annat så kan väl han viga er före, och så när gästerna anländer så kan din vän hålla en vigseln liksom på "låtsas". Kanske inte är lika roligt, men hon får ju öva :)

Min svägerska fick hastigt springa till rådhuset dagen innan bröllopet då det visade sig att deras väns licens just gått ut.
    Så när dom stod i kyrkan och sa ja, var dom redan gifta.

Svar på tråden Utomhus vigsel ?!