• JessicaJnsson

Utomhus vigsel ?!

HEJ
    Vi ska gifta oss i sept och har bokat lokal på söder.
    Vi vill inte gifta oss i någon kyrka, vi vill ha en borgerlig vigsel utomhus om vädret tillåter.
    Så nu undrar jag; om man vill gifta sig i en park, typ vitabergsparkens paviljong, måste man ha tillstånd? Kostar det något?

Och har någon andra förslag på fina platser i närheten av vitabergen?

• Svar på tråden Utomhus vigsel ?!
  • nikkan68

Du kan ju alltid höra efter med komunen kolla va det är för stadsdel och hör med dom

• KatjaB

Du får nog leta lite, ring kommunen, googla på stället du vill vara på så brukar man hitta någon som någon typ av ansvar och börja där

• JessicaJnsson

Har redan hittat parkförvaltaren, men ha får ju gärna svara i telefon när man ringer...

• Cessan78

Vilken idé du gav mig :D Tackar för att du skrev inlägget hihi.
    Vi ska också gifta oss utomhus då jag känner mig obekväm i kyrkor, men däremot så blir det vigsel med en präst :D Om det går som det ska så betalar vi resan upp från skåne för en kompis och hennes mentor, hon studerar nämligen till präst och blir inte klar förrän nästa år egentligen men med mentor närvarande får hon utföra hela vigseln själv, utan mentor får hon bara utföra delar av vigsel. Så hittills har platsen varit en stor fråga..ville vara i en kyrkoruin egentligen men det är lite långt att åka, så varför inte i Stadsparken i paviljongen där :D det vore ju toppen.
    Den idén hade jag inte tänkt på i första taget om du inte hade lagt din fråga så tack för tipset ! :D:D:D:D

• Moi mokulat

Vi ska gifta oss i augusti, men allt är ju snöbeklätt.
    Vi vet inte vad vi vill gifta oss sen måste man fixar stolar och sånt.

• JessicaJnsson

Har kollat upp det hela.
    Vi får hålla vigseln i parken.
    MEN då vi blir över 100 gäster måste man ansöka om tillstånd från polisen för att samla så många på offentlig plats. Det kostar 600kr och måste ansökas i god tid.

Får bara hålla tummarna att parkteatern inte bokar in någon föreställning samma dag. Kul att vigas mitt under pågående soundcheck...
    Programmet har ju inte släppts än.
    Men å andra sidan blir det en borgerlig vigsel så det går ganska fort, dom kan säkert vara tysta en halvtimma.

Det finns bara två bänkar runt paviljongen, men vigselakten blir så kort så det går nog fint för alla att stå. Utom the old ones men dom får ju givetvis sitta :)
    Vi stod under senaste bröllopet vi var på och det gick så bra så.

Enda jag funderar över är vad vi ska ha för "musik", måste vara akustiskt då det inte finn el på plats.

• Jeez

(Bara så att du vet, den juridiska biten måste en prästvigd säga och utföra, resten kan er vän göra).

Cessan78 skrev 2010-01-25 01:00:19 följande:
    Vilken idé du gav mig :D Tackar för att du skrev inlägget hihi.Vi ska också gifta oss utomhus då jag känner mig obekväm i kyrkor, men däremot så blir det vigsel med en präst :D Om det går som det ska så betalar vi resan upp från skåne för en kompis och hennes mentor, hon studerar nämligen till präst och blir inte klar förrän nästa år egentligen men med mentor närvarande får hon utföra hela vigseln själv, utan mentor får hon bara utföra delar av vigsel. Så hittills har platsen varit en stor fråga..ville vara i en kyrkoruin egentligen men det är lite långt att åka, så varför inte i Stadsparken i paviljongen där :D det vore ju toppen.Den idén hade jag inte tänkt på i första taget om du inte hade lagt din fråga så tack för tipset ! :D:D:D:D
  • Cessan78

OM hennes mentor är med så får hon utföra ALLTING själv..vi har redan kollat upp det.
    Men nu lutar det åt att en präst här i stan ska utföra den biten och min kompis resten. Det roliga är att dom studerade till präst ihop men sedan tog min kompis ett par års uppehåll som hon nu tagit upp.

Jeez skrev 2010-02-08 11:11:48 följande:
    (Bara så att du vet, den juridiska biten måste en prästvigd säga och utföra, resten kan er vän göra).
  • 100717

Kul idé med Vitabergsparken. Går det att boka? Jag tänkte på om det är flera som har samma idé så att det står tre brudpar där samma tid..... Fast å andra sidan finns det ju en charm i det också

• Jeez

Jag hävdar med bestämdhet att hon inte får viga då hon inte har vigselrätt. Det kommer man inte undan (med mindre än att man fuskar och den ena säger orden och den andra, med vigselrätt, skriver på pappret och intygar att vigseln skett juridiskt riktigt, vilket den då inte gjort). Däremot kan hon göra allt annat; ha vigseltal, ha förbön, leda allt kyrkligt så att säga.

Oavsett hoppas jag att ni får en jättefin dag och vigsel! Det är ju kanske mest talet och det som känns viktigast att få personligt? Frågorna är ju som dom är oavsett vem som ställer dom.

Cessan78 skrev 2010-02-08 12:15:18 följande:
    OM hennes mentor är med så får hon utföra ALLTING själv..vi har redan kollat upp det. Men nu lutar det åt att en präst här i stan ska utföra den biten och min kompis resten. Det roliga är att dom studerade till präst ihop men sedan tog min kompis ett par års uppehåll som hon nu tagit upp.
Svar på tråden Utomhus vigsel ?!