Inlägg från: Cessan78 |Visa alla inlägg
  • Cessan78

Utomhus vigsel ?!

Vilken idé du gav mig :D Tackar för att du skrev inlägget hihi.
    Vi ska också gifta oss utomhus då jag känner mig obekväm i kyrkor, men däremot så blir det vigsel med en präst :D Om det går som det ska så betalar vi resan upp från skåne för en kompis och hennes mentor, hon studerar nämligen till präst och blir inte klar förrän nästa år egentligen men med mentor närvarande får hon utföra hela vigseln själv, utan mentor får hon bara utföra delar av vigsel. Så hittills har platsen varit en stor fråga..ville vara i en kyrkoruin egentligen men det är lite långt att åka, så varför inte i Stadsparken i paviljongen där :D det vore ju toppen.
    Den idén hade jag inte tänkt på i första taget om du inte hade lagt din fråga så tack för tipset ! :D:D:D:D

• Cessan78

OM hennes mentor är med så får hon utföra ALLTING själv..vi har redan kollat upp det.
    Men nu lutar det åt att en präst här i stan ska utföra den biten och min kompis resten. Det roliga är att dom studerade till präst ihop men sedan tog min kompis ett par års uppehåll som hon nu tagit upp.

Jeez skrev 2010-02-08 11:11:48 följande:
    (Bara så att du vet, den juridiska biten måste en prästvigd säga och utföra, resten kan er vän göra).
  • Cessan78
    Jeez skrev 2010-02-08 12:50:32 följande:
    Jag hävdar med bestämdhet att hon inte får viga då hon inte har vigselrätt. Det kommer man inte undan (med mindre än att man fuskar och den ena säger orden och den andra, med vigselrätt, skriver på pappret och intygar att vigseln skett juridiskt riktigt, vilket den då inte gjort). Däremot kan hon göra allt annat; ha vigseltal, ha förbön, leda allt kyrkligt så att säga.Oavsett hoppas jag att ni får en jättefin dag och vigsel! Det är ju kanske mest talet och det som känns viktigast att få personligt? Frågorna är ju som dom är oavsett vem som ställer dom.
    Så du menar på att både hennes Mentor samt biskopen har ljugit för henne isf?
  • Cessan78

Ska kanske inflika också att hon nästan är klar när vigseln utförs..det är endast några månader kvar på hennes utbildning eller vad det nu kallas när man ska prästvigas.

• Cessan78

Det är biskopen som sagt att hon får utföra hela vigseln helt själv bara mentorn finns närvarande, med annan präst närvarande får hon bara utföra predikan osv. Det är alltså varken min kompis eller mentorns påhitt utan det är biskopens ord.

Svar på tråden Utomhus vigsel ?!