• JessicaJnsson

Utomhus vigsel ?!

HEJ
    Vi ska gifta oss i sept och har bokat lokal på söder.
    Vi vill inte gifta oss i någon kyrka, vi vill ha en borgerlig vigsel utomhus om vädret tillåter.
    Så nu undrar jag; om man vill gifta sig i en park, typ vitabergsparkens paviljong, måste man ha tillstånd? Kostar det något?

Och har någon andra förslag på fina platser i närheten av vitabergen?

• Svar på tråden Utomhus vigsel ?!
  • Cessan78
    Jeez skrev 2010-02-08 12:50:32 följande:
    Jag hävdar med bestämdhet att hon inte får viga då hon inte har vigselrätt. Det kommer man inte undan (med mindre än att man fuskar och den ena säger orden och den andra, med vigselrätt, skriver på pappret och intygar att vigseln skett juridiskt riktigt, vilket den då inte gjort). Däremot kan hon göra allt annat; ha vigseltal, ha förbön, leda allt kyrkligt så att säga.Oavsett hoppas jag att ni får en jättefin dag och vigsel! Det är ju kanske mest talet och det som känns viktigast att få personligt? Frågorna är ju som dom är oavsett vem som ställer dom.
    Så du menar på att både hennes Mentor samt biskopen har ljugit för henne isf?
  • Jeez

Jag tycker att det låter väldigt märkligt att man skulle kunna ha någon slags ställföreträdande vigselrätt bara en med riktig vigselrätt är närvarande. Vad hennes mentor eller biskop har sagt har jag ingen aning om. Men faktum är att jag ska höra med en person som har stenhård koll på dylika frågor. Återkommer

Cessan78 skrev 2010-02-08 13:03:38 följande:
    Så du menar på att både hennes Mentor samt biskopen har ljugit för henne isf?
  • glace a four

måste bara flika in att vanliga privatpersoner kan ansöka om tillfälliga tillstånd att få utföra en vigsel. så vem som helst kan alltså med tillstånd få stå som vigselförrättare prästvigd eller ej. alltså inget som helst konstigt om någon som håller på att prästvigas får hålla i en vigsel innan hon är helt färdig, med mentor på plats är det ju ytterligare en säkerhet.

• glace a four

måste bara flika in att vanliga privatpersoner kan ansöka om tillfälliga tillstånd att få utföra en vigsel. så vem som helst kan alltså med tillstånd få stå som vigselförrättare prästvigd eller ej. alltså inget som helst konstigt om någon som håller på att prästvigas får hålla i en vigsel innan hon är helt färdig, med mentor på plats är det ju ytterligare en säkerhet.

• JessicaJnsson

Man verkade inte kunna boka nyttjandet av platsen... Så ja, det kan hända att det står tre brudpar på kö.
    Men man lär ju märka om någon annan sökt tillstånd från polisen.

Haha humor, ser framför mig så där 400 uppklädda, förvirrade, människor i högklackat trängas i en park runt en musikpaviljong :)

Ok nu paxar jag officiellt vitabergens musikpaviljong kl15-16, 11sep 2010!
    Haha det kommer ju regna så klart...

• JessicaJnsson

Vad gäller vigandet tror jag faktiskt att någon som är under utbildning, under uppsikt av "lärare" nog får utföra vigselakten. Ungefär som att någon som övningskör, under uppsikt får köra bil på vägarna trots att denne inte har körkort ännu.
    Det är ju mentorn, som har licens, som i slutänden liksom godkänner/tar ansvar för att det hela gått rätt till.

• Cessan78

Ska kanske inflika också att hon nästan är klar när vigseln utförs..det är endast några månader kvar på hennes utbildning eller vad det nu kallas när man ska prästvigas.

• Jeez

Fast så är det inte- Innan prästvigning har prästkandidaten inte rätt att celebrera nattvard eller göra andra saker som är specifika just för prästen. Det spelar ingen roll hur länge personen hållt på utan vigningen. Att predika eller leda gudstjänsten i övrigt går däremot bra, just som du säger -med handledaren som garant för vad som sker.

Under mina tio år som präst, under min utbildning dessförinnan och som handledare av prästkandidater har jag aldrig hört om något liknande, därav att jag tjatar. Men jag väntar fortfarande från svar på mejlen...

JessicaJnsson skrev 2010-02-08 16:35:26 följande:
    Vad gäller vigandet tror jag faktiskt att någon som är under utbildning, under uppsikt av "lärare" nog får utföra vigselakten. Ungefär som att någon som övningskör, under uppsikt får köra bil på vägarna trots att denne inte har körkort ännu.Det är ju mentorn, som har licens, som i slutänden liksom godkänner/tar ansvar för att det hela gått rätt till.
  • Jeez

Ok. Enligt kyrkoordningen ska en vigselgudstjänst ledas av en behörig präst i Svenska kyrkan för att gälla som en vigsel i Svenska kyrkans ordning. Vigselrätten ägs inte av kyrkan utan är civilrättslig. Alla som jag pratat med om detta (prästkollegor, jurister osv) håller med mig i det jag gett uttryck för. En prästkandidat har venia och därmed rätt att till viss del leda gudstjänster och göra vissa prästuppgifter, såsom att predika, men kan aldrig få den prästerliga vigselrätten genom sin handledare eller dyl. utan endast genom pröstvigningen (dessutom måste snart stiften inför prästvigning ansöka om individuell vigselrätt för var och en till skillnad från förr då det skedde per automatik).

Jag tycker att ni ska prata igenom med er vän exakt innebörden i detta att "få göra allt med mentorn närvarande" igen. Något missförstånd måste ha skett någonstans i kommunikationen.

Nu ska ni få prata om utomhusvigseln ifred!

• Cessan78

Det är biskopen som sagt att hon får utföra hela vigseln helt själv bara mentorn finns närvarande, med annan präst närvarande får hon bara utföra predikan osv. Det är alltså varken min kompis eller mentorns påhitt utan det är biskopens ord.

• JessicaJnsson

Jaha ok.
    Men om inte annat så kan väl han viga er före, och så när gästerna anländer så kan din vän hålla en vigseln liksom på "låtsas". Kanske inte är lika roligt, men hon får ju öva :)

Min svägerska fick hastigt springa till rådhuset dagen innan bröllopet då det visade sig att deras väns licens just gått ut.
    Så när dom stod i kyrkan och sa ja, var dom redan gifta.

Svar på tråden Utomhus vigsel ?!