Utomhus vigsel ?!
(Bara så att du vet, den juridiska biten måste en prästvigd säga och utföra, resten kan er vän göra).
(Bara så att du vet, den juridiska biten måste en prästvigd säga och utföra, resten kan er vän göra).
Jag hävdar med bestämdhet att hon inte får viga då hon inte har vigselrätt. Det kommer man inte undan (med mindre än att man fuskar och den ena säger orden och den andra, med vigselrätt, skriver på pappret och intygar att vigseln skett juridiskt riktigt, vilket den då inte gjort). Däremot kan hon göra allt annat; ha vigseltal, ha förbön, leda allt kyrkligt så att säga.
Oavsett hoppas jag att ni får en jättefin dag och vigsel! Det är ju kanske mest talet och det som känns viktigast att få personligt? Frågorna är ju som dom är oavsett vem som ställer dom.
Jag tycker att det låter väldigt märkligt att man skulle kunna ha någon slags ställföreträdande vigselrätt bara en med riktig vigselrätt är närvarande. Vad hennes mentor eller biskop har sagt har jag ingen aning om. Men faktum är att jag ska höra med en person som har stenhård koll på dylika frågor. Återkommer
Fast så är det inte- Innan prästvigning har prästkandidaten inte rätt att celebrera nattvard eller göra andra saker som är specifika just för prästen. Det spelar ingen roll hur länge personen hållt på utan vigningen. Att predika eller leda gudstjänsten i övrigt går däremot bra, just som du säger -med handledaren som garant för vad som sker.
Under mina tio år som präst, under min utbildning dessförinnan och som handledare av prästkandidater har jag aldrig hört om något liknande, därav att jag tjatar. Men jag väntar fortfarande från svar på mejlen...
Ok. Enligt kyrkoordningen ska en vigselgudstjänst ledas av en behörig präst i Svenska kyrkan för att gälla som en vigsel i Svenska kyrkans ordning. Vigselrätten ägs inte av kyrkan utan är civilrättslig. Alla som jag pratat med om detta (prästkollegor, jurister osv) håller med mig i det jag gett uttryck för. En prästkandidat har venia och därmed rätt att till viss del leda gudstjänster och göra vissa prästuppgifter, såsom att predika, men kan aldrig få den prästerliga vigselrätten genom sin handledare eller dyl. utan endast genom pröstvigningen (dessutom måste snart stiften inför prästvigning ansöka om individuell vigselrätt för var och en till skillnad från förr då det skedde per automatik).
Jag tycker att ni ska prata igenom med er vän exakt innebörden i detta att "få göra allt med mentorn närvarande" igen. Något missförstånd måste ha skett någonstans i kommunikationen.
Nu ska ni få prata om utomhusvigseln ifred!