• Hanna 82

byta toastmaster??

jag behöver lite hjälp av andra blivade brudar..
    Det är nämlige så här att vår toastmaster har börjat bråka med oss om saker som inte rör han alls!
    Han tycker att vi lägger för mycket ansvar på tärnan (han är förlovad med henne, och hon är min syster) Hon står som osa person, sen är det inte så mycket mer som hon har i uppgift..mer än att vara mitt stöd och fixa möhippan. Hon bor 32 mil ifrån mig så därför har jag bett andra om hjälp med annat. Men nu ar han gjort dettta til en jätte stor sak av de hela, det har blivit så illa att jag och min syster nästan började bråka igår...jag blev jätte lessen när jag fick läsa på facebook! vad han tycker om det hela. Nu känns det inte lika kul att han ska vara toastmarter, funderar på att byta. Hur skulle ni göra? Vi har redan skickat ut inbjudningarna där han är med som kontakt pesron till ev bidrag till festen.

• Svar på tråden byta toastmaster??
  • ElinDaniel

Jättetråkigt! Börjar med att skicka en kram. inge vidare då det blir bråk och osämja. det är er dag, och i det längsta saka ni göra det som känns rätt för er. att utseluta din brudtärnas kille ur planeringen är inte det lättaste.

Där i mot tycker jag att ni ska föra en dialog. ärlig och så öppet det går. Skriv ett mail eller liknande. Om han nu har skrivit öppet negativt om ert bröllop, kanske han inte är rätt man för jobbet. Fråga om han fortfarande vill vara toastmaster, och fråga varför han är så missnöjd. Är systern ledsen och missnöjd hon med? eller är det killen som för över sitt groll på henne?

Tärnans uppgift lät inte så betungangde. hon har antagligen troligt gått med på sina uppgifter i samråd med er. Eller hur? Ni har inte tvingat henne... :) det är en hedersuppgift.

är det för mkt för henne kanske hon borde be om hjälp ist. eller fråga om vägledning. jag vet ingenting om detta. Men känner spontant att en orsak till bråken kan vara att killen tycker att ert bröllop tar för mkt tid från honom och den blivande tärnan. Men vad vet jag...?

Eller handlar det om att du btt fler än dem om hjälp?

Mina tre tärnor bor i olika städer allihop. Ingen av dem bor i samma stad som jag. Vi tar hjälp från höger och vänster. Inte så mkt som vi skulle kunna göra. Men den osm vill och kan hjälpa till, får göra det.

Skriv ett mail, eller prata med din syster. Vill de hjälpa er med er dag så får de göra det. Men ni gör er planering på ert sätt. Ta stöd av din blivande make och låt inte alla problem ta upp det roliga. Planera bröllop ska itne bara vara jobbigt.

Lycka till!

• Moirie

Hör efter vad det är som han och systern inte är nöjda med och hur de skulle vilja att det var. Med andra ord: var problemlösnings-fokuserade. Att gnälla på facebook känns ju som rena dagisnivån. Toastmastern får lov att komma med konkreta förslag på hur situationen kan förbättras, eftersom han är den som tycker att något är fel. Om han inte verkar vilja lösa detta så är han kanske inte rätt person. Men ta ett snack allihop och försök att lyssna på vad de andra egentligen säger. Vad betyder "för mycket ansvar"? Att tärnan är stressad över att hon ska göra något som hon inte riktigt vet hur hon ska göra, eller att hon har för mycket annat just nu etc? Hur kan ni lösa situationen tillsammans? Det låter som att ni just nu hamnar i att bli upprörda över varandras sätt och personlighet. Om ni kan få det hela att handla om praktiska problem som ska lösas (tex tärnan har inte tid att fixa möhippa) istället för att störa er på varandras attityd så tror jag det går lättare. Lycka till!

Svar på tråden byta toastmaster??