• tovelainen

Vet inte hur vi ska göra! Budget och festlokal kör ihop sig

Usch vad ledsen jag är! Vi bokade kyrka och lokal för flera månader sedan, men nu när vi ska börja med ordentliga planeringen (gifter oss i juli) så märker vi hur budgeten springer iväg.

Kruxet är att den lokal vi bokat i Täby, är hur fin som helst, nära kyrkan och verkar toppen på alla sätt. Men man får inte ta med sig egen mat och dryck, utan måse köpa allt från dem. Därav kostar exempelvis snittar 10 kr styck. Min släkt är väldigt stor och även fast vi skurit ner på vänner till de vi absolut vill ha där blir det ca 85 personer.

Jag har letat och letat efter en tillräckligt stor lokal i Täby där man får ta med egen mat och dryck men det FINNS INTE! Så frustrerande eftersom vi inte alls är såna som behöver ett flashigt bröllop. Jag tänkte plocka bröllopsbuketten själv, vi ska låna transport och fotograf gratis, klänningen kostade bara 3000.... och ÄNDÅ!

Det känns som vi har tre val:
    Det ena är att strunta i att bjuda alla på bröllopet, ha en liten fest hemma i trädgården (men jag vill ju kunna dansa på mitt bröllop)
    Det andra är att, som m2b föreslår, hyra ett jättepartytält och slå upp på en äng. men det känns inte heller riktigt bra, jag menar, tänk om det är kallt och regnigt och hur gör man med toaletterna?
    Det tredje är att ta ett lån, och det känns ju lite sådär romantiskt. För ska vi ha på den lokalen vi tänkt känns det ändå bättre att acceptera att det blir dyrt, än att försöka snåla in på verkligen allt.

Hur skulle ni göra brudar? Det känns så tråkigt att något så oväsentligt som pengar ska ställa till problem.

• Svar på tråden Vet inte hur vi ska göra! Budget och festlokal kör ihop sig
  • annaochmias

Nu tycker jag iof att du inte ska behöva bjuda folk du inte känner bara för att vara artig, speciellt inte farbrorns bonusbarn t ex...

Men för att svara på din fråga så har jag två förslag:

1. Byt lokal OCH kyrka. På det viset har du friheten att få tag på en lokal var som helst egentligen och sen välja närmaste kyrka.

2. Behåll kyrkan men byt lokal till något ställe lite längre bort där ni får ordna med egen mat. Om du absolut vill ordna skjuts åt gästerna kan ni ju abonnera en buss. Men annars tycker jag att gästerna kan ta sig till lokalen själva. Jag har varit på X antal bröllop de senaste åren och på bara 1 av de bröllopen hade de ordnat skjuts, annars fick vi åka i egna bilar och det var ingen som tyckte det var konstigt.

Lycka till!

• Lelay

Jag veeeeet att man egentligen inte ska låna pengar till sitt bröllop, men om det verkligen är vad ni vill, då kanske det är värt att dra det där kreditkortet lite och sen betala av.

Men det gäller att det är en överkomlig summa och att ni har en fast regelbunden inkomst som räcker till att täcka en sådan extra kostnad. Är det så att ni redan nu har råd att lägga undan en hyfsad summa varje månad, men bara inte har tillräckligt med tid inför bröllopet för att få ihop den totala budgeten, då kanske det går att låna lite pengar. Men har ni inte råd att lägga undan något nu, så har ni troligen inte råd med det sen heller.

Lycka till

• cape79

Jag vet inte hur långt du är beredd att åka men i Sollentuna
    finns det massor av bra festlokaler ( mina gamla hemtrakter )

Du har Scoutstugan Holken för 100 pers om jag kommer ihåg rätt så tar dom 4500 kr för hyran och detta ingår (Förrätt, varmrätt och dessert samt djupa tallrikar. Två sorters vinglas, champagneglas samt vattenglas. Kaffekoppar och några avecglas). Skålar och karotter finns det ett antal olika)dom tar 500 extra om du behöver lokalen dagen innan. Har flera kompisar som har gift sig och använt lokalen de är super nöjda .

Tunbergsskolans matsal
    Fester, föreställningar och möten. Utrustning för 100 personer.
    kostar 4500 eller 3500? kommer inte ihåg men det var runt det priset .

Och ta inte ett lån , jag har varit på flera bröllop där gästerna har fått åka långt utan att få skjuts och ingen har haft något emot det , så oroa dig inte för det ; )

• ängeln24

Jag var på ett bröllop i Karby Gård. Där fick man ha med sig egen mat och det fanns "flera rum" man kan vara i.
    Jag tycker inte att du ska bjuda folk bara för att vara artig. Säg att det är platsbrist. Bonusbarn tycker jag inte. Vi har dragit gränsen vid kusiner vi umgås med och respektive som funnits med en tid (och som vi träffat flera ggr)

Lycka till och låna inte om man inte absolut måste!

• sockerr

Har ni funderat på att be gästerna skänka en kuvertavgift istället för att ge presenter? Bara en summa på 200 kr/person skulle ju t ex ge er över 16.000 kr som hjälp?

• HappyE

Håller med ovanstående om att inte bjuda barn, skippa snittar, självklart betalbar! osv.

Dessutom: Kan ni inte pressa restaurangen lite? Säg att det av olika anledningar kört ihop sig ekonomiskt och att ni max kan betala X kr per kuvert. Är de rädda om sin bokning så hittar de säkert billigare alternativ...

Lycka till!

• HappyE

En sak till.. önska er pengar, det kommer vi göra "till bröllopsresan". Ett sista fult knep kan ju vara att vänta rätt länge med vissa inbjudningar, de som ni bjuder mest av pliktkänsla.. då kanske de hinner boka något annat.

• Moirie

Ta inga lån men fundera på om ni kan önska er bidrag till bröllopet från era närmaste släktingar.

Kör inga artighetsinbjudningar. Jag tror nog att personer som knappt känner er inte väntar sig att bli bjudna: vad deras respektive tycker kan tyvärr vara en annan femma. Var raka om någon ifrågasätter det och förklara att ni bestämde antalet gäster utifrån vad ni visste om deras civilstånd när ni lade budgeten (singel, inga bonusbarn etc). Kanske kommer någon tycka att det är såpass viktigt att X blir bjuden att de erbjuder sig att stå för den kostnaden själva... (Mina föräldrar betalar kuvertavgift för några av sina vänner som de absolut vill ha med och som inte fanns med på vår gästlista.)

Ett till tips är att kolla upp när de olika utgifterna ska betalas. Hinner ni få in en till lön innan dess? Lycka till!

• tovelainen

Ååå ni är så goa med alla förslag! BT är absolut bästa stället att panika och bolla idéer =)

Nu är svärföräldrarna och mamma och pappa här och vi ska ha bröllopsmöte. Efter att ha läst alla era inlägg så sk vi göra ett extra ryck att leta annan lokal. så jag återkommer ikväll när vi pratat igenom allt.

• Flodis Hjärtat

1000kr per kuvert i stockholm är inget konstigt. Kunde varit värre.

Svar på tråden Vet inte hur vi ska göra! Budget och festlokal kör ihop sig