Vet inte hur vi ska göra! Budget och festlokal kör ihop sig
Usch vad ledsen jag är! Vi bokade kyrka och lokal för flera månader sedan, men nu när vi ska börja med ordentliga planeringen (gifter oss i juli) så märker vi hur budgeten springer iväg.
Kruxet är att den lokal vi bokat i Täby, är hur fin som helst, nära kyrkan och verkar toppen på alla sätt. Men man får inte ta med sig egen mat och dryck, utan måse köpa allt från dem. Därav kostar exempelvis snittar 10 kr styck. Min släkt är väldigt stor och även fast vi skurit ner på vänner till de vi absolut vill ha där blir det ca 85 personer.
Jag har letat och letat efter en tillräckligt stor lokal i Täby där man får ta med egen mat och dryck men det FINNS INTE! Så frustrerande eftersom vi inte alls är såna som behöver ett flashigt bröllop. Jag tänkte plocka bröllopsbuketten själv, vi ska låna transport och fotograf gratis, klänningen kostade bara 3000.... och ÄNDÅ!
Det känns som vi har tre val:
Det ena är att strunta i att bjuda alla på bröllopet, ha en liten fest hemma i trädgården (men jag vill ju kunna dansa på mitt bröllop)
Det andra är att, som m2b föreslår, hyra ett jättepartytält och slå upp på en äng. men det känns inte heller riktigt bra, jag menar, tänk om det är kallt och regnigt och hur gör man med toaletterna?
Det tredje är att ta ett lån, och det känns ju lite sådär romantiskt. För ska vi ha på den lokalen vi tänkt känns det ändå bättre att acceptera att det blir dyrt, än att försöka snåla in på verkligen allt.
Hur skulle ni göra brudar? Det känns så tråkigt att något så oväsentligt som pengar ska ställa till problem.