Inlägg från: shakynose |Visa alla inlägg
  • shakynose

ni som "tar betalt" av gästerna...

Både kuvertavgift och önskelistor i inbjudan tycker jag är fel. Alla får väl göra som de vill, men jag tycker inte att man ska ta ut kuvertavgift när man "bjuder" in till fest. Önskelistor kan ju underlätta om man gärna vill ge en present men inte kan komma på något själv, men jag tycker inte att de skall skickas med inbjudan faktiskt. Sen tycker jag inte att argumentet håller att kuvertavgiften motsvarar att ge en present. En gåva ges frivilligt och man avgör själv hur mycket man skall betala, till skillnad från en fast avgift.

Jag tänker inte klaga på hur andra gör. Det kanske är helt okej i vissa kretsar, men om en kompis hade bjudit in mig och krävt en avgift så hade jag faktiskt tyckt att det var lite sniket och konstigt.

• shakynose

Andreas flicka skrev 2010-01-30 10:09:00 följande:

Hmmm, detta har jag nog bara varit med om när det gällt 25 års fester under studenttiden, typ. Skulle tycka det var lika konstigt att betala kuvertavgift på någons 60-års kalas som bröllop.Känns faktiskt lite konstigt att ta ut kuvertavgift. Det har aldrig hänt på något bröllop som jag har varit på. Som KatjaB skrivit här ovan, det blir ju inte direkt att man bjuder.Det där med betalbar är verkligen en jobbig sak att ta ställning till. Å ena sidan så vill vi och har råd att bjuda på alkoholen, å andra sidan vill man inte att folk (vissa) ska bli för överförfriskade. Eller att gästerna tar en öl, dricker en klunk och ställer ifrån sig den... också trist. Tror vi bestämmer oss i sista sekund för hur det blir. I vilket fall kommer gästerna bara betala en mindre (symbolisk) summa för alkoholen i så fall.
    Nu blir det kanske lite OT, men: Jag har aldrig varit med om att folk dricker extra mycket bara för att det är gratis. Eller att man lämnar fulla glas. Då har jag nog varit på lika många fester med betalbar som med fri bar. Den låga kostnaden som självkostnadspris innebär kommer antagligen inte att avskräcka den som verkligen vill supa till heller.

En idé: Om man som du egentligen har råd att bjuda, men känner att det blir lite fel med fri sprit hela kvällen, så kan man ju faktiskt göra en kompromiss. Sätt ett lagom lågt pris på varje dryck och skänk alla intäkter från baren till ett välgörande ändamål! Ingen jag känner skulle reagera negativt på det, iaf.
  • shakynose

Åjo, nog har det diskuterats en hel del om klädkoder och ekonomi i många trådar här! Jag anser att en festinbjudan inte skall innebära en massa extrajobb eller ekonomiska utlägg för gästen. Alla får såklart göra som de vill, men det kan nog ändå vara bra med sådana här diskussioner så att man inte inbillar sig att alla tycker att det är okej att gå och hyra en frack eller betala inträde till en bröllopsfest.

Men vissa tycker uppenbarligen att det är bara toppen och kul, så man får väl känna efter själv hur man tror att ens gäster kommer att reagera. Men nog kan jag hålla med om att det är onödigt att bli en hater bara för att det finns folk som tycker att det är helt okej att bekosta andras prins/prinsessdrömmar. Avundsjuka?

Svar på tråden ni som "tar betalt" av gästerna...