• glace a four

ni som "tar betalt" av gästerna...

läser om flera som redan i inbjudan skriver att gästerna ska betala för att få komma på bröllopet. lite mer inlindat kanske men i praktiken är det det som menas.

jag skulle skämmas ihjäl över en sån inbjudan och hellre välja bort trerätters och bara ha kaffe och tårta så att mitt bröllop var något jag kunde bjuda in till utan inträde.

har viss förståelse om man, när någon frågar eller på bröllopshemsidan skrivit att man önskar sig en resa, båt osv så att pengar i present skulle kunna gå till det. men dra upp det i inbjudan! OHYFSAT!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-30 22:00
    har läst lite svar och måste poängtera vissa saker.

tycker fortfarande att det är ohyfsat att ta betalt av gäster man "bjuder" in till vilken typ av tillställning som helst. lika ohyfsat är det att som inbjuden gäst till ett bröllop som tagit månader att planera tycka att det är för jobbigt att lägga några timmar på att leta present och hellre sätter in lite pengar på ett konto för allas bekvämilghet...

och argumentet att det är bättre att alla gäster ger samma summa för att inte brudparet ska sitta och rangordna presenter är ju helt galet! varför skulle en gåva för flera tusen slå högre än en för femtio kr? fick en canvastavla (79 som min kompis skissat min dotters porträtt på när hon döptes. fantastisk gåva! en gåva är en gåva, den ska inte rankas, inte bytas in mot något annat och inte lämnas tillbaka mot pengar. framförallt ska den vara frivillig. Jag går jättegärna på ett bröllop där det bjuds på te och hembakta kakor, men ett pampigt som jag själv får betala kan jag hellre vara utan.

• Svar på tråden ni som "tar betalt" av gästerna...
  • Avalon75

Att du glace au four inte vill ta kuvertavgift på ditt bröllop är helt okej, på vårt bröllop ska inte heller ha det, MEN vad är det som är så fruktansvärt hemskt med att några gör så? Jag fattar verkligen inte det... Helt oförståeligt.
    Dessutom; hur kul är det för de personer som inte har råd att gifta sig utan att ta ut kuvertavgift att ständigt få höra hur ohyfsade, dåliga, fattiga människor de är och att deras bröllop inte är något riktigt bröllop?
    Sitter firandet av kärleken och vigseln verkligen i pengarna?
    Jag har varit på ett kuvertavgiftsbröllop och det var lika fint och roligt som alla andra bröllop. Inte en enda av gästerna jag pratade med nämnde öht kuvertavgiften.

Och Glace au four jag menar inte att starta något stort här, utan jag förstår verkligen inte vad det är med kuvertavgift som gör att personer blir så oerhört provocerade...? Det är ju ett eget fritt val att forma sitt eget bröllop. Om någon vill ta ut avgift, fine, det är ju ingen som tvingar dig att ha det på ditt eget bröllop, eller om du som gäst får en sådan inbjudan att gå på bröllopet ifråga.

• Svanboet

Jag kan också tycka att det känns konstigt med kuvertavgift på bröllop men det är bara för att jag har den uppfostran jag har och där förekom aldrig sånt. Jag tycker inte det är en mer ohyffad förekost än halvnakna gäster eller gäster i vitt eller folk som blir för fulla på andras fester eller som skämmer ut någon annan bara för att själv verka rolig. Alla har vi olika normer och moraliska aspekter på hur vi väljer att leva livet och man behöver inte på ett öppet forum kalla andra för ohyfsade för att de väljer att leva livet efter andra normer än dig. Sen finns det ju gränser givetvis!

• Sörön10

hm.. Jag är tveksam. Present som present! Det finns ju ingen som skulle kunna tänka sig att gå på bröllop utan att köpa en present, så då skulle man ju lika gärna kunna skippa present och betala en kuvertavgift istället!

Det är ju egentligen ett mycket "ärligare" sätt att säga det på! Det skulle ju kunna jämföras med alla dessa önskelistor! Vem klagar på dem? Det är ju rätt fräckt kan man tycka! Att skriva en lång lista över vad man vill ha!

Man förutsätts ju lägga ut pengar för att gå på nåns bröllop, kan man då inte bara skita i var de pengarna används? Att betala sin mat eller att köpa en blomvas/brödrost/fillidutt/whatever??

Nej, jag tycker inte man ska klaga! Sköt sig själv, liksom! :P

• shakynose

Både kuvertavgift och önskelistor i inbjudan tycker jag är fel. Alla får väl göra som de vill, men jag tycker inte att man ska ta ut kuvertavgift när man "bjuder" in till fest. Önskelistor kan ju underlätta om man gärna vill ge en present men inte kan komma på något själv, men jag tycker inte att de skall skickas med inbjudan faktiskt. Sen tycker jag inte att argumentet håller att kuvertavgiften motsvarar att ge en present. En gåva ges frivilligt och man avgör själv hur mycket man skall betala, till skillnad från en fast avgift.

Jag tänker inte klaga på hur andra gör. Det kanske är helt okej i vissa kretsar, men om en kompis hade bjudit in mig och krävt en avgift så hade jag faktiskt tyckt att det var lite sniket och konstigt.

• LyckeLi

För mig kvittar det!
    Jag ser kuvertavgift som en bröllopspresent typ. Alltså ett sätt att ge brudparet det bröllop som de önskar sig. Kanske skulle jag köpt med en chokladkartong eller en enkel blombukett oxå... om inte kuvertavgiften var väldigt dyr!

På samma sätt känner jag att om nu brudparet önskar sig att kunna resa tillsammans, så känns det väldigt självklart att det är det som man ger dem!

Som gäst är jag alltid glad om jag får veta vad folk önskar sig. Om man nu har bjudit 70 pers... är det då inte bättre att skriva direkt vad man önskar sig, istället för att 70 personer ska behöva ringa och fråga. Och istället för att en stackars person ska behöva ta emot dessa 70 samtal!!

Varför ska det beläggas med skam att man önskar sig saker när det faktiskt tillhör ren vett och etikett att man tar med sig en gåva när man går på bröllop/kalas.

SJälv önskar jag att det blev mer vedertaget att man alltid skickade med önskelista när man skickar en injbudan till både bröllop, födelsedagsfester och kalas. Det gör det hela så mkt enklare!! Jag känner INGEN som skulle få för sig att gå någonstanns utan en present med sig. Det är ju knappt man blir bjuden på middag utan att man ska ha present med sig... så varför låtsas som att man inte räknar med det egentligen??

Alla vet ju att det är så!!

Sen tycker jag det är supertråkigt att ge bort pengar. Jag brukar försöka lägga 100kr av den summan jag ska ge för... på att köpa lite småkraffs att lägga runt i en korg/skål eller liknande för att det ska kännas lite roligare. Typ badskum, en flaska vin, levande ljus, massageolja, badbomber, doftljus, bodypaint(typ chokladfärg till kroppen) eller annat skoj. Då känns det genast mkt bättre tycker jag :)

Tycker egentligen det känns lika trist att gå och köpa en pryl som finns på en önskelista... för det känns så fantasilöst. Det roligaste är ju att komma på något som de önskar sig men som de själva inte nämnt eller kommit på själva ens en gång :)

• FelizLane

Haha... På andra större fester som firas kan ju faktiskt kuvert tas ut...... Varför inte liksom.

• Höstbröllop 2011

Hm... Jag förstår TS poäng och kan hålla med till stor del. Det känns verkligen inte "hyfsat" att begära en avgift för de som vill komma. Det känns konstigt i min bok.

Inte kräver man väl betalt när man bjuder hem till middag? Okej för att det rör sej om betydligt lägre summor då, men principen är den samma, tycker jag. Jag skulle inte kunna se mina gäster i ögonen om de skulle behöva betala mej när det är JAG som bjudit DEM! Kanske bättre att ordna att knytkalas i så fall, skulle kännas lättare för mej än att be om pengar.

Personligen så tycker jag att det känns "påfluget" att begära pengar i inbjudan, precis som att man bara har bröllopet för att få presenterna. Klart att det inte är så, men för mej känns det som om det är den känslan som förmedlas.

Fick en inbjudan en gång där brudparet hade skrivit till kontonr i, det kändes otroligt icke-romantiskt!

Kanske är jag gammaldags och inte nytänkande, men trots att jag vuxit upp fattigt och inte alls har haft det gott ställt, skulle jag aldrig kunna begära pengar i min inbjudan. Om nån sen väljer att ge oss pengar som en gåva på själva bröllopet är det självklart en annan sak, då de väljer det själva och inte är "tvingade" att göra det.

• mrsJR

Jag kan väl också tycka att det känns lite konstigt att be gästerna betala för något man bjuder in till. Samtidigt kan jag förstå om man har små ekonomiska resurser men ändå vill ha ett bröllop, men då kanske man kan önska sig ett litet bidrag som present istället för att direkt ta betalt. Då är det iaf lite halvt frivilligt.

Sen kanske man kan begränsa sig lite och inte kräva gästerna på allt för stora kuvertavgifter. Jag tycker inte om när man har ett stort pampigt bröllop på någon fin herrgård och kräver gästerna på summor från 6-700 och uppåt, det är lite väl fräckt. Ska ett par lägga ut 600 kr per person+köpa kläder till bröllopet+eventuell resa och boende så blir det väldigt dyrt, man måste tänka på att det inte är alla gäster som har de pengarna. Ska man nu ta betalt kanske man ska hålla nere kostnaderna och ha ett lite enklare bröllop, det är det ju trots allt gästernas pengar man använder.

Överlag tycker jag väl egentligen att man ska ha det bröllop som plånboken tillåter, vill man ha ett stort bröllop får man helt enkelt spara längre.

• Besservvisser

Mer smaklöst än betalbröllop finns inte.

Om man inte har pengar att bjuda, minska gästlistan eller bjuda på kaffe och tårta.

• CeKe

Äsch, det är ärligt, enkelt och inge fel i mina ögon! Sen behver man ju inte gå om man tycker det är så fel. Enligt vett o etikett bör man ju ta med en present som på ett cikus motsvarar kuvertavgiften, så är det då inte bättre att lägga dessa pengar på en "kuvertavgift" som paret ber om, istället för på en massa prylar som de inte vill ha eller behöver??

Vi önskar oss pengar och det känns helt rätt för oss. Vi får inte plats med fler prylar och skulle helt enkelt bli tvugna att byta bostad om alla ska ge en massa skålar, prydnadssaker etc och det är vi inte beredda på! Och visst tar vi med det i inbjudan. Mycket enklare så istället för att alla ska ringa o fråga och vara fundersamma på vad de ska fixa för present! Raka puckar är vår grej!

Svar på tråden ni som "tar betalt" av gästerna...