• glace a four

ni som "tar betalt" av gästerna...

läser om flera som redan i inbjudan skriver att gästerna ska betala för att få komma på bröllopet. lite mer inlindat kanske men i praktiken är det det som menas.

jag skulle skämmas ihjäl över en sån inbjudan och hellre välja bort trerätters och bara ha kaffe och tårta så att mitt bröllop var något jag kunde bjuda in till utan inträde.

har viss förståelse om man, när någon frågar eller på bröllopshemsidan skrivit att man önskar sig en resa, båt osv så att pengar i present skulle kunna gå till det. men dra upp det i inbjudan! OHYFSAT!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-30 22:00
    har läst lite svar och måste poängtera vissa saker.

tycker fortfarande att det är ohyfsat att ta betalt av gäster man "bjuder" in till vilken typ av tillställning som helst. lika ohyfsat är det att som inbjuden gäst till ett bröllop som tagit månader att planera tycka att det är för jobbigt att lägga några timmar på att leta present och hellre sätter in lite pengar på ett konto för allas bekvämilghet...

och argumentet att det är bättre att alla gäster ger samma summa för att inte brudparet ska sitta och rangordna presenter är ju helt galet! varför skulle en gåva för flera tusen slå högre än en för femtio kr? fick en canvastavla (79 som min kompis skissat min dotters porträtt på när hon döptes. fantastisk gåva! en gåva är en gåva, den ska inte rankas, inte bytas in mot något annat och inte lämnas tillbaka mot pengar. framförallt ska den vara frivillig. Jag går jättegärna på ett bröllop där det bjuds på te och hembakta kakor, men ett pampigt som jag själv får betala kan jag hellre vara utan.

• Svar på tråden ni som "tar betalt" av gästerna...
  • aikidoaasa

Att ha en kuvert avgift på ett bröllop är som att säga: "Om du vill se mig gifta mig så måste du pröjsa!"... eller som "Kom och se årets circus show! Ni kommer inte bli besvikna!"

Nej faktiskt så känns det väldigt pinsamt! DET KAN INTE JÄMnSTÄLLAS MED EN VANLIG GÅVA!!! Med en gåva kan gästen själv välja hur mycket eller hur litet som de vill/ kan ge. Det är inte en betalning för att få komma och se paret gifta sig. Den enda fördelen som jag kan se är att man slipper onödiga saker som man inte vill ha, men då är det bättre att önska sig pengar istället så att man får välja själv isåfall hur mycket man skulle vilja ge.

Nej så jag håller med trådstartaren helt och hållet.

Skulle jag bli bjuden på ett sådant bröllop skulle jag tacka nej bara av princip sak. Kanske att jag skulle kunna ta mig till kyrkan men inte festen.

Har man inte råd med den festen så att man måste ta betalt av gästerna så ska man INTE ha den festen! Punkt slut.
    Det är hundra gånger bättre att ha en "ärlig" fest som kanske är lite enklare. Det viktigaste är ändå att man i slutändan blir gift med den man älskar. Inte storleken på festen eller hur lyxig maten kan vara.
    Att kräva betalt av sina gäster tyder mer på att man är pank och vill ha något som man egentligen inte har råd med än att istället ändra så att festen inte blir så dyr.
    Eller om man verkligen vill ha det bröllopet så får man då kanske vänta lite längre för att ha råd själv med den festen. (Även om jag vet att det är väldigt svårt att vänta ibland! )

Tänk dessutom på att i många fall så bli kuvertavgiften väldigt dyr! Det kan innebära att vissa kompisar/ släktingar inte kan komma för att de inte har råd. Då blir både brudparet ledsna över detta och även de gästerna som inte kan komma.

Ska paret sedan börja ta betalt när det är dags för barnens kalas sedan också eller?! "Sorry tjejen. Du hade inte med dig tillräckligt med cash. Det blir ingen födelsedags tårta för dig..."

• tågjäntan

Håller med CeKe, vi hade ALDRIG fått plats med alla ev prylar folk skulle ha kunnat köpt. Till bröllopet önskade vi oss presentkort hos fotografen och praktisk hjälp med bröllopet. Det fick vi. Tex våra vänner som gjorde bröllopshäftet stod för motsvarande du skulle gett i present och så betalade vi resten. I somras fyllde min man jämt. Jag var väldigt orolig att gästerna skuklle köpa prydnassaker och annat som vi inte har plats med - redan finns förmycket i förrådet som vi känslomässigt inte kunna skänka. Så vi rimmade att han ville ha presentkort på en blixt till kameran.
    När jag fyllde 30 önskade jag mig pengar till ett barnhem på Sri Lanka och hade Srilankesiskt tema. Festen blev väldigt lyckad och jag fick in över 6600:-. Det kanske är ett tips till brudpar som har råd med sitt eget bröllop och har allt de redan behöver.

• nni

Vi önskade oss bidrag till USA genom vår toastmadame och bröllopshemsida! Så glada över detta, alla vi pratat med som tagit upp detta om vår smekmånad, har varit intresserade av den och tycker att detta e jätteroligt för oss!
    Vi åker alltså snart på en låååång smekmånad (2 smekmånader sammanlagt). Bästa presentförslaget vi kunnat tänka oss har varit till stor hjälp, till vår stora smekmånad (USA).

• tågjäntan

"... stod för motsvarande _de_ skulle gett i present..." ska det stå, inte du.

• CeKe

Hehe, ungefär, cirka Besservisser där

Besservvisser skrev 2010-01-29 22:23:33 följande:
    Vad betyder cikus?
  • Besservvisser
    CeKe skrev 2010-01-29 22:10:21 följande:
    Enligt vett o etikett bör man ju ta med en present som på ett cikus motsvarar kuvertavgiften
    Absolut INTE sant!

fraga.etikettdoktorn.se/
  • darkHorse

Och jag håller inte med Visst kan det vara ohyfsat om man snålar och kräver att gästerna ska betala hela kuvertet på 600-1000 kr när man inte lägger någonting själv. Men om en vän som kanske inte är jättenära skulle gifta sig skulle jag ju hellre betala kuvertavgift för att få vara med och dela deras dag, än att inte ens få chansen att komma för att de inte känner att de har råd. Dessutom kan man ju "vara tvungen" att ha många gäster om någon har många släktingar som "måste" bjudas osv. Om man dessutom redan har allt man vill ha är det ett utmärkt sätt att låta alla vara med och slippa presenter. Visst kan man ha frivilliga bidrag istället, men då kanske många är oroliga över hur mycket de ska ge.

• LyckeLi
    darkHorse skrev 2010-01-30 01:02:20 följande:
    Och jag håller inte med Visst kan det vara ohyfsat om man snålar och kräver att gästerna ska betala hela kuvertet på 600-1000 kr när man inte lägger någonting själv. Men om en vän som kanske inte är jättenära skulle gifta sig skulle jag ju hellre betala kuvertavgift för att få vara med och dela deras dag, än att inte ens få chansen att komma för att de inte känner att de har råd. Dessutom kan man ju "vara tvungen" att ha många gäster om någon har många släktingar som "måste" bjudas osv. Om man dessutom redan har allt man vill ha är det ett utmärkt sätt att låta alla vara med och slippa presenter. Visst kan man ha frivilliga bidrag istället, men då kanske många är oroliga över hur mycket de ska ge.
    Precis så tänker jag oxå! Har flera som jag vet som gift sig, där jag inte blivit bjuden för att jag inte hört till de närmsta. Jag hade mer än gärna betalat en slant för att få närvara vid deras bröllop... om det nu var en kostnadsfråga som begränsade gästlistan. En annan sak är ju om man verkligen vill ha de närmsta bara! Men är det en kostnadsfråga känns det bättre att ta en liten avgift, så att alla kan komma istället för att begänsa sig av rent ekonomiska skäl.

Några vänner till oss hade bjudit 75 till själva vigseln med efterföljande brudskål. Men bara 50st vart bjudna på själva middagen efteråt. Det kändes så fel... eftesrom att det var ett frackbröllop och det verkligen vart uttalat vilka som var bjudna och vilka stackarna som inte vart bjuda var. Det blev så utpekande!! Det känns ju oxå fattigt... även om bröllopet i sig var jättepåkostat!! Hellre då ta en hundring eller två av alla för attklämma in de sista 25 i middagen då oxå känner jag!

Där kändes det verkligen som att man bjöd dem till vigseln, tog emot present och sen bad dem gå!

Jag håller med dig om att det inte känns okej att betala 6-700kr/person för att gå på ett bröllop! För det är lite väl mkt. Men å andra sidan så skulle jag mest känna att jag kanske inte tyckte det var värt pengarna och istället tacka nej. Jag skulle nog inte tycka personerna var dumma, snåla, knäppa eller ohyfsade. Skulle mer känna att det inte var ett bröllop som passade vår ekonomi (iaf inte om man behövde köpa särskilda kläder för ändamålet oxå). Om det var en nära vän däremot... så hade det känts självklart... även om kostnaden var högre än så!

Jag tycker det är ett bra sätt att få till det på!!
  • KatjaB

För min egen del så skulle det kännas lite snålt att "bjuda" till bröllop för att sedan ta betalt, och då tänker jag både på kuvertavgifter och betalbar. Men det är ju för min egen del, det är ju inte ovanligt idag, framförallt med betalbar men i de kretsar vi umgås och hur jag är uppfostrad så känns det lite avigt för min egen del iallafall.
    Om man tar en kuvertavgift så ska man nog tänka på att det inte ska vara för hög, en familj på 4-5 personer blir det ju ett ganska saftigt pris för, speciellt om man kanske måste resa en bit, ofta köpa nya kläder och kankse en present också.

Något som däremot är ohyfsat är väl ändå att starta en tråd bara för att berätta hur dåliga dessa människor är som minsann tar betalt för maten. Vad är det du vill uppnå med det?

Svar på tråden ni som "tar betalt" av gästerna...