• glace a four

ni som "tar betalt" av gästerna...

läser om flera som redan i inbjudan skriver att gästerna ska betala för att få komma på bröllopet. lite mer inlindat kanske men i praktiken är det det som menas.

jag skulle skämmas ihjäl över en sån inbjudan och hellre välja bort trerätters och bara ha kaffe och tårta så att mitt bröllop var något jag kunde bjuda in till utan inträde.

har viss förståelse om man, när någon frågar eller på bröllopshemsidan skrivit att man önskar sig en resa, båt osv så att pengar i present skulle kunna gå till det. men dra upp det i inbjudan! OHYFSAT!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-30 22:00
    har läst lite svar och måste poängtera vissa saker.

tycker fortfarande att det är ohyfsat att ta betalt av gäster man "bjuder" in till vilken typ av tillställning som helst. lika ohyfsat är det att som inbjuden gäst till ett bröllop som tagit månader att planera tycka att det är för jobbigt att lägga några timmar på att leta present och hellre sätter in lite pengar på ett konto för allas bekvämilghet...

och argumentet att det är bättre att alla gäster ger samma summa för att inte brudparet ska sitta och rangordna presenter är ju helt galet! varför skulle en gåva för flera tusen slå högre än en för femtio kr? fick en canvastavla (79 som min kompis skissat min dotters porträtt på när hon döptes. fantastisk gåva! en gåva är en gåva, den ska inte rankas, inte bytas in mot något annat och inte lämnas tillbaka mot pengar. framförallt ska den vara frivillig. Jag går jättegärna på ett bröllop där det bjuds på te och hembakta kakor, men ett pampigt som jag själv får betala kan jag hellre vara utan.

• Svar på tråden ni som "tar betalt" av gästerna...
  • Sebastiána

...ska bara tillägga att vi INTE kommer att ha kuvertavgift, men jag skulle inte bli ett dugg irriterad över att få en sådan inbjudan - såvida det inte var en väldigt hög kuvertavgift.

• CeKe

Egentligen, vad spelar der för roll att det är knytis på ett bröllop? Kan väl va en trelvig idé? Man kan ju bjuda in till en vanlig fest som är "knytis-fest", så då varför inte till en bröllopsfest? Jag har på sätt och vis inte förstått alla otroligt uppförstorade förväntningar som folk har bara för att ordet "bröllop" finns innan orden fest. VIll brudparet inte göra det till en galafest, utan bara en vanlig fest där deras vänner o släktingar kommer och har en trevlig kväll med dem, så är det inget fel med det... inte i mina ögon i alla fall!

Det är inte alla som vill ha den stora, flådiga festen med alla små glamorösa detaljer som folk kan prata o i åratal...

• Sebastiána
    CeKe skrev 2010-01-30 15:55:53 följande:
    Egentligen, vad spelar der för roll att det är knytis på ett bröllop? Kan väl va en trelvig idé? Man kan ju bjuda in till en vanlig fest som är "knytis-fest", så då varför inte till en bröllopsfest? Jag har på sätt och vis inte förstått alla otroligt uppförstorade förväntningar som folk har bara för att ordet "bröllop" finns innan orden fest. VIll brudparet inte göra det till en galafest, utan bara en vanlig fest där deras vänner o släktingar kommer och har en trevlig kväll med dem, så är det inget fel med det... inte i mina ögon i alla fall!Det är inte alla som vill ha den stora, flådiga festen med alla små glamorösa detaljer som folk kan prata o i åratal...
    Precis. Det var inte så länge sedan det var precis så man gjorde. Det där ultraglamourösa (för "vanligt folk" i alla fall) är en ganska ny företeelse.
  • Karolina1980

Jag har hört om folk som "passar på" och dricker sig fulla och lämnar glas halvfulla! Sånt förekommer absolut!!!!

Själva skall vi bjuda på brudskål, några glas vin till maten, en drink vid baren. Resten får gästerna bekosta själva och den främsta orsaken till det är att jag framförallt inte litar på folks omdömen när det gäller alkohol och för att vi heller vill ha onyktra människor på bröllopet.

Min familj skulle nog aldrig kunna tänka sig att betala sin middag/inträde själva. Men själv tror jag att jag skulle kunna göra det för någon annans bröllop. Men det måste ju förstås vara en rimlig kostnad och i motsvarighet med status:en på bröllopet.

• Höstbröllop 2011

Sebastiána skrev 2010-01-30 15:47:33 följande:

Höstbröllop 2011 skrev 2010-01-29 18:56:44 följande:
    Är det inte påfluget att begära att gästerna själva lagar maten? Är man gäst brukar man ju inte behöva laga maten själv, men det finns en massa tips på hur man kan ha knytisbröllop - att man önskar sig att gästerna lagar maten som present.
    Jag tycker att den stora skillnaden ligger i valmöjligheterna som finns om man t.ex. tar emot en gåva i form av nån pryl man önskat sej eller en valfri summa pengar. Det jag motsätter mej i hela denna frågan är helt enkelt "kravet" man ställer när man sätter en fast kuvertsumma. Om det står 500kr/pers. och man är 5 pers. i familjen - då blir det ju trots allt en saftig summa på 2500kr! Om man istället har valet att välja att bidra med en valfri slant så blir man inte så begränsad.

Jag skulle aldrig välja bort en väns bröllop pga. att jag inte hade råd att gå på det, men skulle antagligen inte ha nåt val i ett sånt läge. Jag tycker att det känns fel och som att man "vänder på steken" när man tar ut en fast, hög, avgift. Alltså om man som brudpar inte har råd att betala för sitt bröllop så lägger man den biten på gästerna, alltså som att man skulle lägga över problemet på dem istället. Då står jag där som gäst och känner mej jättedum och ledsen för att jag blir tvungen att tacka nej till inbjudan trots att jag så gärna skulle vilja vara med.

Om man istället väljer att ha en knytis-bröllop så har ju gästerna också möjlighet att välja summan de lägger ut på maten de tar med själva. Om man bakar själv eller köper färdigt på kondis, eller om man handlar på dyr eller billig matffär.

Ojoj, nu blev det himla rörigt... men jag hoppas att nån hänger med på vad jag menar ;)
  • Höstbröllop 2011

"Jag skulle VILJA aldrig välja bort en väns bröllop pga. att jag inte hade råd att gå på det"

• CeKe

vem är det som sagt att kuvertavgiften måste va så hög?? vad jag förstått är det många som skrivit att de i sådana fall funderar på 250-300 kr/per

• Oktoberbrud2010

Jag har otroligt dålig förståelse för att man väljer att racka ner på andra personers val, så länge det inte drabbar en själv personligen.

Jag har varit på fester med kuvertavgift och jag har varit på fester där värdarna stått för allt. Har dock ingen jätteerfarenhet av bröllop, då jag bara varit på 4 st.

Spelar det så stor roll att andra väljer att göra något på ett sätt som inte passar just DIG? Eller måste alla vara exakt likadana? Jag tycker det är roligt och intressant att se hur olika man kan välja att göra på sitt bröllop, och att det finns tips och funderingar åt alla möjliga håll och kanter. Personligen tycker jag vi ska försöka det finnas utrymme för alla smaker och stilar här på BT så att alla kan känna sig välkomna oavsett om de kör budgetbröllop, lyxbröllop, kuvertbröllop eller vad de nu valt!

Och mina föräldrar tyckte att hyfs var viktigt och därför lärde de mig att har man inget snällt att säga så ska man vara tyst!

• Emmz

Jag har en fråga till dem tänker ha kuvertavgift på sitt bröllop. Hur gör man om man har vänner som studerar eller av annan anledning inte har så god ekonomi? Jag har själv varit i sitsen där 300-400 kr är mycket pengar och när man ska på bröllop finns det ju ofta andra utgifter runt omkring. Kanske måste man köpa eller hyra kläder (om det är ett finare bröllop) och kanske bor man långt borta och måste resa och betala övernattning? Hur skulle ni då göra om en vän ringde och tackade nej till bröllopet på grund av att han eller hon inte hade råd?

• LyckeLi
    Emmz skrev 2010-01-30 16:48:25 följande:
    Jag har en fråga till dem tänker ha kuvertavgift på sitt bröllop. Hur gör man om man har vänner som studerar eller av annan anledning inte har så god ekonomi? Jag har själv varit i sitsen där 300-400 kr är mycket pengar och när man ska på bröllop finns det ju ofta andra utgifter runt omkring. Kanske måste man köpa eller hyra kläder (om det är ett finare bröllop) och kanske bor man långt borta och måste resa och betala övernattning? Hur skulle ni då göra om en vän ringde och tackade nej till bröllopet på grund av att han eller hon inte hade råd?
    För det första så skulle jag aldrig ha någon högre klädkod på ett kuvertbröllop. För det andra så hoppas jag att jag skulle känna mina vänner såpass bra att jag skulle vara medveten om deras ekonomiska situation någolunda... och då kanske kunna erbjuda dem nedsatt kostnad eller kanske till och med bjuda dem.

Om man har en kuvertavgift på 250-300kr, som ju verkar vara den vanligaste summan, så borde ju ändå varje person ha råd med det... Mkt mindre summa än så har jag nog ändå aldrig hört någon som lägger på bröllopspresent iaf. Men visst... man har ju alltid ett val att komma utan present!!

Självklart skulle jag ordna det om några få berättade att de inte hade råd... Men samtidigt så handlar det ju inte om att man kräver att folk ska komma. Det är ett erbjudande att de som vill (och anser sig ha råd) gärna få närvara vid vår vigsel och efterföljande fest. Det handlar ju inte om att man säger "snälla betala för att se oss gifta oss" utan mer att man ger de en valmöjlighet att delta (till den satta summan). Man kan ju då välja att bara närvara vid vigseln eller även följa med på festen, men då betala det priset som är satt.

Jag skulle aldrig kunna ha en fest där det bara serverades kaffe och tårta... för det känns verkligen snålt. Hellre då erbjuda mat som gäserna själva får vara med att bekosta. Och vill man inte, så låter man bli! Skulle även hellre betala för min egen mat än att bara mumsa tårta och dricka kaffe på ett bröllop.
    Tycker det är illa nog när det bara serveras fika efter dop. För ofta är man så hungrig att magen kurrar och värker när man tagit sig hela vägen till dopet, närvarat under ceremonin och sen väntar på fikat. Att då trycka i sig massa tårta och kakor är inte sådär jättelockande. Vid tillställningar BÖR det serveras åtminstonne enklare mat anser jag.. för att gästerna ska slippa hungra ihjäl och få magont av att man proppar i sig sötsaker när man egentligen är hungrig på mat.

Men det är ju min åsikt det! Skulle iaf aldrig drömma om att bara bjuda på fika flera timmar efter att gästerna åkt hemifrån!
Svar på tråden ni som "tar betalt" av gästerna...