• glace a four

ni som "tar betalt" av gästerna...

läser om flera som redan i inbjudan skriver att gästerna ska betala för att få komma på bröllopet. lite mer inlindat kanske men i praktiken är det det som menas.

jag skulle skämmas ihjäl över en sån inbjudan och hellre välja bort trerätters och bara ha kaffe och tårta så att mitt bröllop var något jag kunde bjuda in till utan inträde.

har viss förståelse om man, när någon frågar eller på bröllopshemsidan skrivit att man önskar sig en resa, båt osv så att pengar i present skulle kunna gå till det. men dra upp det i inbjudan! OHYFSAT!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-30 22:00
    har läst lite svar och måste poängtera vissa saker.

tycker fortfarande att det är ohyfsat att ta betalt av gäster man "bjuder" in till vilken typ av tillställning som helst. lika ohyfsat är det att som inbjuden gäst till ett bröllop som tagit månader att planera tycka att det är för jobbigt att lägga några timmar på att leta present och hellre sätter in lite pengar på ett konto för allas bekvämilghet...

och argumentet att det är bättre att alla gäster ger samma summa för att inte brudparet ska sitta och rangordna presenter är ju helt galet! varför skulle en gåva för flera tusen slå högre än en för femtio kr? fick en canvastavla (79 som min kompis skissat min dotters porträtt på när hon döptes. fantastisk gåva! en gåva är en gåva, den ska inte rankas, inte bytas in mot något annat och inte lämnas tillbaka mot pengar. framförallt ska den vara frivillig. Jag går jättegärna på ett bröllop där det bjuds på te och hembakta kakor, men ett pampigt som jag själv får betala kan jag hellre vara utan.

• Svar på tråden ni som "tar betalt" av gästerna...
  • Andreas flicka
    FelizLane skrev 2010-01-29 18:53:39 följande:
    Haha... På andra större fester som firas kan ju faktiskt kuvert tas ut...... Varför inte liksom.
    Hmmm, detta har jag nog bara varit med om när det gällt 25 års fester under studenttiden, typ. Skulle tycka det var lika konstigt att betala kuvertavgift på någons 60-års kalas som bröllop.

Känns faktiskt lite konstigt att ta ut kuvertavgift. Det har aldrig hänt på något bröllop som jag har varit på. Som KatjaB skrivit här ovan, det blir ju inte direkt att man bjuder.

Det där med betalbar är verkligen en jobbig sak att ta ställning till. Å ena sidan så vill vi och har råd att bjuda på alkoholen, å andra sidan vill man inte att folk (vissa) ska bli för överförfriskade. Eller att gästerna tar en öl, dricker en klunk och ställer ifrån sig den... också trist. Tror vi bestämmer oss i sista sekund för hur det blir. I vilket fall kommer gästerna bara betala en mindre (symbolisk) summa för alkoholen i så fall.
  • shakynose

Andreas flicka skrev 2010-01-30 10:09:00 följande:

Hmmm, detta har jag nog bara varit med om när det gällt 25 års fester under studenttiden, typ. Skulle tycka det var lika konstigt att betala kuvertavgift på någons 60-års kalas som bröllop.Känns faktiskt lite konstigt att ta ut kuvertavgift. Det har aldrig hänt på något bröllop som jag har varit på. Som KatjaB skrivit här ovan, det blir ju inte direkt att man bjuder.Det där med betalbar är verkligen en jobbig sak att ta ställning till. Å ena sidan så vill vi och har råd att bjuda på alkoholen, å andra sidan vill man inte att folk (vissa) ska bli för överförfriskade. Eller att gästerna tar en öl, dricker en klunk och ställer ifrån sig den... också trist. Tror vi bestämmer oss i sista sekund för hur det blir. I vilket fall kommer gästerna bara betala en mindre (symbolisk) summa för alkoholen i så fall.
    Nu blir det kanske lite OT, men: Jag har aldrig varit med om att folk dricker extra mycket bara för att det är gratis. Eller att man lämnar fulla glas. Då har jag nog varit på lika många fester med betalbar som med fri bar. Den låga kostnaden som självkostnadspris innebär kommer antagligen inte att avskräcka den som verkligen vill supa till heller.

En idé: Om man som du egentligen har råd att bjuda, men känner att det blir lite fel med fri sprit hela kvällen, så kan man ju faktiskt göra en kompromiss. Sätt ett lagom lågt pris på varje dryck och skänk alla intäkter från baren till ett välgörande ändamål! Ingen jag känner skulle reagera negativt på det, iaf.
  • Duchess

Vi hade inte kuvertavgift när vi gifte oss, men jag tycker att det är en utmärkt lösning! Jag blir alltid glad när jag får inbjudningar till sådana fester, för då slipper vi fundera över presenter. Sånt har jag sällan tid och ork att engagera mig i.

Nej, för mig som gäst är kuvertavgift toppen. Enda reservationerna jag har är att den naturligtvis måste vara rimlig (en tusenlapp per person tycker jag är för mycket) och att brudparet avsäger sig presenter när de önskar en kuvertavgift.

• Racolina

Håller med Duchess, det är en bra bröllopsgåva om brudparet känner att de inte har råd att stå för hela kalaset själva.
    Det bästa med att gifta sig är att man som brudpar själv får bestämma hur saker och ting ska vara.
    Däremot tycker jag inte att man ska ta mer än ca 300kr i kuvertavgift, det blir mer som en symbolisk "gåva" än som en "cirkusbiljett".

Ni som vill ta kuvertavgift gör det! De som tycker att det är dumt behöver inte tacka ja till inbjudan, de har ett val!

kram på er alla

• KatjaB

jag har inte heller varit med om att folk druckit halva glas bara för att det är gratis, enda gången jag ens hört talas om att folk skulle kunna göra så är här på BT där många varnar om det just kan bli så, men ingen hittills vad jag sett har haft erfarenhet av att det varit så på deras fest eller bröllop.

• aikidoaasa

Jag har varit på fester där all alkohol varit inkluderat och det händer mer än vad man tror!
    Glas och flaskor blandas ihop och då finns det en del som inte vill chansa utan tar en ny istället.
    I vissa fall glömmer de bort att de inte hade druckit ur så därför tar de en ny när de har minglat runt lite.

Det har varit på en 50 års fest, en bal, en student fest och en kårfest på kth... så olika gäng men ändå händer det...

• Racolina

Ett tips när man har gratis bar är att den som vill ha mer dricka har ett glas... är jag otydlig?

Vi ska vara ca 95 st, bygdegården vi ska vara på har bara 100st glas. Då tänkte vi knyta placeringskortet runt glasfoten och vill man ha påfllning på efterfesten gäller det att man har sitt glas med sig + att med namn på blandas de inte ihop....

• Jonash

Det är klart bättre att betala en kuvertavgift på ett bröllop än att komma med något billigt skräp. En bröllopsgåva ligger i runda slängar på 500kr/person. Kommer du med något billigare än så har du i stort sett plankat in på bröllopet.

Personligen äcklas jag av alla som har åsikter om hur folk sköter ekonomin på sina bröllop. Om ni inte har tackat nej till bröllopsgåvor så har ni egentligen ingenting att klaga på. Skillnaden är att ni vill stå vi presentbordet och rangordna era gäster medan vi andra vill ha en trevlig fest där alla gäster är lika mycket värda.

Tycker ni jag låter oförskämd i mitt inlägg? Då förstår ni kanske hur vi som vill diskutera kuvertavgift upplever det på det här forumet. Jag skulle hellre se diskussioner i stil med vad som är en lämplig kuvertavgift och hur man fogar in det i en inbjudan än de hatposter som alltid kommer i dessa trådar.

• Sebastiána

Egentligen är det väl inte värre att ta ut kuvertavgift än att tex be gästerna bidra med mat (t.ex knytis-bröllop eller att gästerna tar med sig olika tårtor som man läst i några trådar). Det är ju egentligen samma sak bara det att gästerna betalar någon annan för att göra maten.

• Sebastiána

Höstbröllop 2011 skrev 2010-01-29 18:56:44 följande:

Personligen så tycker jag att det känns "påfluget" att begära pengar i inbjudan, precis som att man bara har bröllopet för att få presenterna.
    Är det inte påfluget att begära att gästerna själva lagar maten? Är man gäst brukar man ju inte behöva laga maten själv, men det finns en massa tips på hur man kan ha knytisbröllop - att man önskar sig att gästerna lagar maten som present.
Svar på tråden ni som "tar betalt" av gästerna...