Inlägg från: Andreas flicka |Visa alla inlägg
  • Andreas flicka

ni som "tar betalt" av gästerna...

FelizLane skrev 2010-01-29 18:53:39 följande:
    Haha... På andra större fester som firas kan ju faktiskt kuvert tas ut...... Varför inte liksom.
    Hmmm, detta har jag nog bara varit med om när det gällt 25 års fester under studenttiden, typ. Skulle tycka det var lika konstigt att betala kuvertavgift på någons 60-års kalas som bröllop.

Känns faktiskt lite konstigt att ta ut kuvertavgift. Det har aldrig hänt på något bröllop som jag har varit på. Som KatjaB skrivit här ovan, det blir ju inte direkt att man bjuder.

Det där med betalbar är verkligen en jobbig sak att ta ställning till. Å ena sidan så vill vi och har råd att bjuda på alkoholen, å andra sidan vill man inte att folk (vissa) ska bli för överförfriskade. Eller att gästerna tar en öl, dricker en klunk och ställer ifrån sig den... också trist. Tror vi bestämmer oss i sista sekund för hur det blir. I vilket fall kommer gästerna bara betala en mindre (symbolisk) summa för alkoholen i så fall.
  • Andreas flicka

Var går gränsen för kuvertavgift egentligen?

Om man har ett slotts- eller herrgårdsbröllop går ju ett kuvert loss på kring 1500 kr. (iaf i Stockholmstrakten)

Är det ok att ta ut en sådan avgift, eller är det bara ok om summan rör sig kring 200 lappen?

Jag kan säga att varje gång vi har fest hemma så står det glas överallt som är halvfulla, halvfulla ölflaskor etc. Det har jag även upplevt hos andra de gånger jag har stannat kvar och hjälpt till att städa efter en fest...

Svar på tråden ni som "tar betalt" av gästerna...