• glace a four

ni som "tar betalt" av gästerna...

läser om flera som redan i inbjudan skriver att gästerna ska betala för att få komma på bröllopet. lite mer inlindat kanske men i praktiken är det det som menas.

jag skulle skämmas ihjäl över en sån inbjudan och hellre välja bort trerätters och bara ha kaffe och tårta så att mitt bröllop var något jag kunde bjuda in till utan inträde.

har viss förståelse om man, när någon frågar eller på bröllopshemsidan skrivit att man önskar sig en resa, båt osv så att pengar i present skulle kunna gå till det. men dra upp det i inbjudan! OHYFSAT!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-30 22:00
    har läst lite svar och måste poängtera vissa saker.

tycker fortfarande att det är ohyfsat att ta betalt av gäster man "bjuder" in till vilken typ av tillställning som helst. lika ohyfsat är det att som inbjuden gäst till ett bröllop som tagit månader att planera tycka att det är för jobbigt att lägga några timmar på att leta present och hellre sätter in lite pengar på ett konto för allas bekvämilghet...

och argumentet att det är bättre att alla gäster ger samma summa för att inte brudparet ska sitta och rangordna presenter är ju helt galet! varför skulle en gåva för flera tusen slå högre än en för femtio kr? fick en canvastavla (79 som min kompis skissat min dotters porträtt på när hon döptes. fantastisk gåva! en gåva är en gåva, den ska inte rankas, inte bytas in mot något annat och inte lämnas tillbaka mot pengar. framförallt ska den vara frivillig. Jag går jättegärna på ett bröllop där det bjuds på te och hembakta kakor, men ett pampigt som jag själv får betala kan jag hellre vara utan.

• Svar på tråden ni som "tar betalt" av gästerna...
  • Andreas flicka

Var går gränsen för kuvertavgift egentligen?

Om man har ett slotts- eller herrgårdsbröllop går ju ett kuvert loss på kring 1500 kr. (iaf i Stockholmstrakten)

Är det ok att ta ut en sådan avgift, eller är det bara ok om summan rör sig kring 200 lappen?

Jag kan säga att varje gång vi har fest hemma så står det glas överallt som är halvfulla, halvfulla ölflaskor etc. Det har jag även upplevt hos andra de gånger jag har stannat kvar och hjälpt till att städa efter en fest...

• LyckeLi
    KatjaB skrev 2010-01-30 09:23:12 följande:
    För min egen del så skulle det kännas lite snålt att "bjuda" till bröllop för att sedan ta betalt, och då tänker jag både på kuvertavgifter och betalbar. Men det är ju för min egen del, det är ju inte ovanligt idag, framförallt med betalbar men i de kretsar vi umgås och hur jag är uppfostrad så känns det lite avigt för min egen del iallafall. Om man tar en kuvertavgift så ska man nog tänka på att det inte ska vara för hög, en familj på 4-5 personer blir det ju ett ganska saftigt pris för, speciellt om man kanske måste resa en bit, ofta köpa nya kläder och kankse en present också. Något som däremot är ohyfsat är väl ändå att starta en tråd bara för att berätta hur dåliga dessa människor är som minsann tar betalt för maten. Vad är det du vill uppnå med det?
    Kuvertavgiften brukar ju iofsig vara istället för present!
  • LyckeLi

Andreas flicka skrev 2010-01-30 18:25:51 följande:

Var går gränsen för kuvertavgift egentligen?Om man har ett slotts- eller herrgårdsbröllop går ju ett kuvert loss på kring 1500 kr. (iaf i Stockholmstrakten)Är det ok att ta ut en sådan avgift, eller är det bara ok om summan rör sig kring 200 lappen?Jag kan säga att varje gång vi har fest hemma så står det glas överallt som är halvfulla, halvfulla ölflaskor etc. Det har jag även upplevt hos andra de gånger jag har stannat kvar och hjälpt till att städa efter en fest...
    Jag tycker det beror lite på vilka kompisar man har. Nöjer man sig med att 20 pers har råd att närvara... så visst kan man be om 1500kr tycker jag. Men tanken är väl egentligen inte att gästerna ska betala allt... utan mer bidra till det hela. JAg tycker det är ett erbjudande att folk får närvara. Vill man ha slottsmiddag... så ska man väl ha det. Men har man så hög avgift.. så får man ju räkna med att alla kanske inte vill/kan betala så hög summa! Men det är ju samma lika med frackbröllop tex. De flesta behöver ju då lägga runt 1000kr/person enbart för klädhyra då... Vet att många brukar svära högt över såna tillställningar när det kostar för mkt :/

Vill man att alla bjudna ska komma... så tycker jag att 2-300kr är en rimlig summa. Men visst, vill man ha mer glamour... så funkar ju det med en högre summa oxå förstås. Men då ska nog sälva sättet vara viktigare än vilka som kommer!!
  • meee

kan inte annat än att le, hur kan det bli en sån cirkus över kuvertavgift eller inte, är det inte upp till var och en??

Vi ska ha kuvertavgift, vi har en nota på 600/pers men gästerna betalar 300 kr/pers, så vi betalar halva. Ingen som har haft några problem med det! Vi ska dessutom vara på annan ort så man lä fixa skjus eller boende, oj oj, vilken skymf för bröllopet!? haha, nej.. alla är bara glada att vi ska gifta oss, att det blir fest och att alla ska vara med :)

Vi har ett par som sagt nej till festen pga pengar men att de gärna kommer på vigseln, fine, no hard feelings från varken dem eller oss! Vi har dessutom en nära släkting med 2 barn som är heltids sjukskriven som inte kan komma pga pengarna men har frågat oss om de inte kan få vara med ändå? jo men visst, vi betalar deras biljett om de vill de :)

Alternativet för oss om vi inte gjorde så här var att vi skulle åka till sicilien och gifta oss på en strand, själva.. Personligen tycker jag detta är bättre :)

Allt går att lösa och det finns inget rätt eller fel!

• mittid

Om den vännen är viktig för mig och om vännen ifråga uppskattar och gläds med mig skulle jag bjuda förutsatt att det finns utrymme i min plånbok. Det känns som en självklar sak.

Man ska ju komma ihåg att vi är fria att välja och andra är fria att tycka. Men att här starta en tråd för att få förfasa sig över vart och ens val i samband med dens giftemål/fest säger mer om gnällspiken än om dem som spiken beklagar sig över och "gör ner".

Emmz skrev 2010-01-30 16:48:25 följande:
    Jag har en fråga till dem tänker ha kuvertavgift på sitt bröllop. Hur gör man om man har vänner som studerar eller av annan anledning inte har så god ekonomi? Jag har själv varit i sitsen där 300-400 kr är mycket pengar och när man ska på bröllop finns det ju ofta andra utgifter runt omkring. Kanske måste man köpa eller hyra kläder (om det är ett finare bröllop) och kanske bor man långt borta och måste resa och betala övernattning? Hur skulle ni då göra om en vän ringde och tackade nej till bröllopet på grund av att han eller hon inte hade råd?
  • minimis

Rätt eller fel, det beror väl på sitsen brudparet befinner sig i. Men jag skulle aldrig kunna med att ta en kuvertavgift, vi har istället ett enklare bröllop.
    Läste om nån här vars gäster tackade nej till bröllopet för att de inte hade råd med kuvertavgift, och att det inte var några hard feelings för det. Nene, jag hade varit skitledsen om jag inte haft råd! Men det är väl klart att man inte beklagar sig över det! Det förstår du väl att det måste vara obekväm situation för de gästerna?

• Höstbröllop 2011

minimis skrev 2010-01-30 23:55:04 följande:

Rätt eller fel, det beror väl på sitsen brudparet befinner sig i. Men jag skulle aldrig kunna med att ta en kuvertavgift, vi har istället ett enklare bröllop.Läste om nån här vars gäster tackade nej till bröllopet för att de inte hade råd med kuvertavgift, och att det inte var några hard feelings för det. Nene, jag hade varit skitledsen om jag inte haft råd! Men det är väl klart att man inte beklagar sig över det! Det förstår du väl att det måste vara obekväm situation för de gästerna?
    Håller med dej helt och hållet! :)
  • jensol

Har inte läst igenom alla svar...

Tycker inte det är ohyfsat att skriva i sin inbjudan att man önskar sig pengar till ex en resa. Det gjorde vi, men sen beror det ju lite på HUR man formulerar sig.

Ang kuvertavgift är väl det ändå upp till var och en. Själv skulle jag dock inte ha det på mitt bröllop, vi har valt bort vissa saker för att kunna bjuda på allt. Men har varit på de som haft det, inga konstigheter alls.

• Astro

Jag har inget direkt emot kuvertabgift, men jag tycker väl att en lite luftigare formulering vore bättre. Senast vi var på bröllop så skrevs i inbjudan att Paret redan hade alla saker de kunde tänkas behöva och att närvaro var gåva nog, men om man ville ge en gåva så vore ett bidrag till festen eller bröllopsresan välkommet. Då kan alla lägga efter egen plånbok.

Ser oxå i tråden att några verkar tycka att 500kr per gäst är en rimlig summa att lägga på gåva/bidrag till bröllop. Det tycker jag låter mycket. Enligt de etikettsregler jag läst så ska gåvan absolut inte motsvara kuvertavgiften, utan vara just en gåva som gästen ger efter egen förmåga för att visa uppskattning. Man BJUDER ju till bröllopsfest! Då finns det inget krav på hur dyr gåvan ska vara, man ska inte ens räkna med att få gåvor från alla.....

Vid de bröllop jag och min sambo varit på har gåva eller bridrag alltid legat runt 500kr totalt från oss båda, vilket känns rimligt. Nu har vi fram till i höstas varit studenter båda två, men ändå, jag kommer troligen inte lägga mer i framtiden heller.

• BlackWIngedAngel

Jag har läst lite här nu. Tycker också att kuvertavgift är fel. Och med det försöker jag inte att säga att de som inte har råd med dyra middagar är dåliga människor utan snarare att man istället borde välja ett bröllop som passar plånboken. Har man ett väldigt litet bröllop med närmaste familjen så kanske man kan diskutera med dem om det känns okej att gå ut och äta middag, där alla får betala sin egen nota, men att bjuda massa gäster och sedan låta dem betala själv känns fånigt. Kapa antalet på listan eller vad du bjuder på istället.

Det finns de som tycker att det är att likställa med presenter och att det förväntar man sig också. Men det är ju inte samma sak alls. Där finns ingen summa bestämd som man helt enkelt MÅSTE lägga och det finns heller inget tvång på presenter. Det skulle möjligtvis kunna jämställas med ett bröllop där man tar emot presenten i dörren, innan man släpper in dem och öppnar den för att kolla att den är värd tillräckligt. Men hur många sådana bröllop har ni varit på?? De flesta brukar lägga sina presenter på ett bord. Det finns inget krav på att man måste lägga något alls.

Sedan fanns det de som tyckte att önskelistor var fel också. Det tycker inte jag. Om någon vill ha tips och råd för vad de ska ge så kan den vägledningen underlätta men det ska bara fungera som vägledning. Alltså om någon frågar oss eller våra föräldrar; Vad önskar de sig?, så är det bra om man har något tips. Personligen tycker jag att de bästa presenterna är de som hjälper en att skapa precis den dag man drömt om.

Svar på tråden ni som "tar betalt" av gästerna...