• Astro

ni som "tar betalt" av gästerna...

Jag har inget direkt emot kuvertabgift, men jag tycker väl att en lite luftigare formulering vore bättre. Senast vi var på bröllop så skrevs i inbjudan att Paret redan hade alla saker de kunde tänkas behöva och att närvaro var gåva nog, men om man ville ge en gåva så vore ett bidrag till festen eller bröllopsresan välkommet. Då kan alla lägga efter egen plånbok.

Ser oxå i tråden att några verkar tycka att 500kr per gäst är en rimlig summa att lägga på gåva/bidrag till bröllop. Det tycker jag låter mycket. Enligt de etikettsregler jag läst så ska gåvan absolut inte motsvara kuvertavgiften, utan vara just en gåva som gästen ger efter egen förmåga för att visa uppskattning. Man BJUDER ju till bröllopsfest! Då finns det inget krav på hur dyr gåvan ska vara, man ska inte ens räkna med att få gåvor från alla.....

Vid de bröllop jag och min sambo varit på har gåva eller bridrag alltid legat runt 500kr totalt från oss båda, vilket känns rimligt. Nu har vi fram till i höstas varit studenter båda två, men ändå, jag kommer troligen inte lägga mer i framtiden heller.

Svar på tråden ni som "tar betalt" av gästerna...