Inlägg från: Höstbröllop 2011 |Visa alla inlägg
  • Höstbröllop 2011

ni som "tar betalt" av gästerna...

Hm... Jag förstår TS poäng och kan hålla med till stor del. Det känns verkligen inte "hyfsat" att begära en avgift för de som vill komma. Det känns konstigt i min bok.

Inte kräver man väl betalt när man bjuder hem till middag? Okej för att det rör sej om betydligt lägre summor då, men principen är den samma, tycker jag. Jag skulle inte kunna se mina gäster i ögonen om de skulle behöva betala mej när det är JAG som bjudit DEM! Kanske bättre att ordna att knytkalas i så fall, skulle kännas lättare för mej än att be om pengar.

Personligen så tycker jag att det känns "påfluget" att begära pengar i inbjudan, precis som att man bara har bröllopet för att få presenterna. Klart att det inte är så, men för mej känns det som om det är den känslan som förmedlas.

Fick en inbjudan en gång där brudparet hade skrivit till kontonr i, det kändes otroligt icke-romantiskt!

Kanske är jag gammaldags och inte nytänkande, men trots att jag vuxit upp fattigt och inte alls har haft det gott ställt, skulle jag aldrig kunna begära pengar i min inbjudan. Om nån sen väljer att ge oss pengar som en gåva på själva bröllopet är det självklart en annan sak, då de väljer det själva och inte är "tvingade" att göra det.

• Höstbröllop 2011

Sebastiána skrev 2010-01-30 15:47:33 följande:

Höstbröllop 2011 skrev 2010-01-29 18:56:44 följande:
    Är det inte påfluget att begära att gästerna själva lagar maten? Är man gäst brukar man ju inte behöva laga maten själv, men det finns en massa tips på hur man kan ha knytisbröllop - att man önskar sig att gästerna lagar maten som present.
    Jag tycker att den stora skillnaden ligger i valmöjligheterna som finns om man t.ex. tar emot en gåva i form av nån pryl man önskat sej eller en valfri summa pengar. Det jag motsätter mej i hela denna frågan är helt enkelt "kravet" man ställer när man sätter en fast kuvertsumma. Om det står 500kr/pers. och man är 5 pers. i familjen - då blir det ju trots allt en saftig summa på 2500kr! Om man istället har valet att välja att bidra med en valfri slant så blir man inte så begränsad.

Jag skulle aldrig välja bort en väns bröllop pga. att jag inte hade råd att gå på det, men skulle antagligen inte ha nåt val i ett sånt läge. Jag tycker att det känns fel och som att man "vänder på steken" när man tar ut en fast, hög, avgift. Alltså om man som brudpar inte har råd att betala för sitt bröllop så lägger man den biten på gästerna, alltså som att man skulle lägga över problemet på dem istället. Då står jag där som gäst och känner mej jättedum och ledsen för att jag blir tvungen att tacka nej till inbjudan trots att jag så gärna skulle vilja vara med.

Om man istället väljer att ha en knytis-bröllop så har ju gästerna också möjlighet att välja summan de lägger ut på maten de tar med själva. Om man bakar själv eller köper färdigt på kondis, eller om man handlar på dyr eller billig matffär.

Ojoj, nu blev det himla rörigt... men jag hoppas att nån hänger med på vad jag menar ;)
  • Höstbröllop 2011

"Jag skulle VILJA aldrig välja bort en väns bröllop pga. att jag inte hade råd att gå på det"

• Höstbröllop 2011

minimis skrev 2010-01-30 23:55:04 följande:

Rätt eller fel, det beror väl på sitsen brudparet befinner sig i. Men jag skulle aldrig kunna med att ta en kuvertavgift, vi har istället ett enklare bröllop.Läste om nån här vars gäster tackade nej till bröllopet för att de inte hade råd med kuvertavgift, och att det inte var några hard feelings för det. Nene, jag hade varit skitledsen om jag inte haft råd! Men det är väl klart att man inte beklagar sig över det! Det förstår du väl att det måste vara obekväm situation för de gästerna?
    Håller med dej helt och hållet! :)
Svar på tråden ni som "tar betalt" av gästerna...