Inlägg från: Sebastiána |Visa alla inlägg
  • Sebastiána

ni som "tar betalt" av gästerna...

Egentligen är det väl inte värre att ta ut kuvertavgift än att tex be gästerna bidra med mat (t.ex knytis-bröllop eller att gästerna tar med sig olika tårtor som man läst i några trådar). Det är ju egentligen samma sak bara det att gästerna betalar någon annan för att göra maten.

• Sebastiána

Höstbröllop 2011 skrev 2010-01-29 18:56:44 följande:

Personligen så tycker jag att det känns "påfluget" att begära pengar i inbjudan, precis som att man bara har bröllopet för att få presenterna.
    Är det inte påfluget att begära att gästerna själva lagar maten? Är man gäst brukar man ju inte behöva laga maten själv, men det finns en massa tips på hur man kan ha knytisbröllop - att man önskar sig att gästerna lagar maten som present.
  • Sebastiána

...ska bara tillägga att vi INTE kommer att ha kuvertavgift, men jag skulle inte bli ett dugg irriterad över att få en sådan inbjudan - såvida det inte var en väldigt hög kuvertavgift.

• Sebastiána
    CeKe skrev 2010-01-30 15:55:53 följande:
    Egentligen, vad spelar der för roll att det är knytis på ett bröllop? Kan väl va en trelvig idé? Man kan ju bjuda in till en vanlig fest som är "knytis-fest", så då varför inte till en bröllopsfest? Jag har på sätt och vis inte förstått alla otroligt uppförstorade förväntningar som folk har bara för att ordet "bröllop" finns innan orden fest. VIll brudparet inte göra det till en galafest, utan bara en vanlig fest där deras vänner o släktingar kommer och har en trevlig kväll med dem, så är det inget fel med det... inte i mina ögon i alla fall!Det är inte alla som vill ha den stora, flådiga festen med alla små glamorösa detaljer som folk kan prata o i åratal...
    Precis. Det var inte så länge sedan det var precis så man gjorde. Det där ultraglamourösa (för "vanligt folk" i alla fall) är en ganska ny företeelse.
  • Sebastiána
    minimis skrev 2010-01-30 23:55:04 följande:
    Rätt eller fel, det beror väl på sitsen brudparet befinner sig i. Men jag skulle aldrig kunna med att ta en kuvertavgift, vi har istället ett enklare bröllop.Läste om nån här vars gäster tackade nej till bröllopet för att de inte hade råd med kuvertavgift, och att det inte var några hard feelings för det. Nene, jag hade varit skitledsen om jag inte haft råd! Men det är väl klart att man inte beklagar sig över det! Det förstår du väl att det måste vara obekväm situation för de gästerna?
    Och jag hade tyckt att det hade varit jobbigt om kravet för att få komma hade varit att laga en maträtt till buffén eller att baka en tårta - är inte min starka sida - då betalar jag hellre!
  • Sebastiána

Duchess: Bra formulerat

Jag tycker inte att de som har kuvertavgift är dåliga människor. Jag tycker inte heller att de som har knytis-bröllop är dåliga människor. Man gör som man vill. Jag tycker inte heller att en kuvertavgift på 200-300 kronor är så mycket. 500 eller mer är kanske att ta i, men man känner förhoppningsvis sin bekantskapskrets och vet vad som funkar!

Svar på tråden ni som "tar betalt" av gästerna...