• CeKe

ni som "tar betalt" av gästerna...

Äsch, det är ärligt, enkelt och inge fel i mina ögon! Sen behver man ju inte gå om man tycker det är så fel. Enligt vett o etikett bör man ju ta med en present som på ett cikus motsvarar kuvertavgiften, så är det då inte bättre att lägga dessa pengar på en "kuvertavgift" som paret ber om, istället för på en massa prylar som de inte vill ha eller behöver??

Vi önskar oss pengar och det känns helt rätt för oss. Vi får inte plats med fler prylar och skulle helt enkelt bli tvugna att byta bostad om alla ska ge en massa skålar, prydnadssaker etc och det är vi inte beredda på! Och visst tar vi med det i inbjudan. Mycket enklare så istället för att alla ska ringa o fråga och vara fundersamma på vad de ska fixa för present! Raka puckar är vår grej!

• CeKe

Hehe, ungefär, cirka Besservisser där

Besservvisser skrev 2010-01-29 22:23:33 följande:
    Vad betyder cikus?
  • CeKe

Egentligen, vad spelar der för roll att det är knytis på ett bröllop? Kan väl va en trelvig idé? Man kan ju bjuda in till en vanlig fest som är "knytis-fest", så då varför inte till en bröllopsfest? Jag har på sätt och vis inte förstått alla otroligt uppförstorade förväntningar som folk har bara för att ordet "bröllop" finns innan orden fest. VIll brudparet inte göra det till en galafest, utan bara en vanlig fest där deras vänner o släktingar kommer och har en trevlig kväll med dem, så är det inget fel med det... inte i mina ögon i alla fall!

Det är inte alla som vill ha den stora, flådiga festen med alla små glamorösa detaljer som folk kan prata o i åratal...

• CeKe

vem är det som sagt att kuvertavgiften måste va så hög?? vad jag förstått är det många som skrivit att de i sådana fall funderar på 250-300 kr/per

• CeKe

Jag förstår din poäng. Samtidigt (efter att ha varit student i sex år) vet jag att är det nåt som många studenter väljer att lägga pengar på, är det just fester och alkohol... så har man råd att gå ut på kåren/krogen nu och då, så kanske man även har råd att gå på ett bröllop med kuvertavgift på 300 kr vid något enstaka tillfälle. Det är ju ungefär vad kårfester med middagar, inträde etc brukar kosta!

Emmz skrev 2010-01-30 16:48:25 följande:
    Jag har en fråga till dem tänker ha kuvertavgift på sitt bröllop. Hur gör man om man har vänner som studerar eller av annan anledning inte har så god ekonomi? Jag har själv varit i sitsen där 300-400 kr är mycket pengar och när man ska på bröllop finns det ju ofta andra utgifter runt omkring. Kanske måste man köpa eller hyra kläder (om det är ett finare bröllop) och kanske bor man långt borta och måste resa och betala övernattning? Hur skulle ni då göra om en vän ringde och tackade nej till bröllopet på grund av att han eller hon inte hade råd?
Svar på tråden ni som "tar betalt" av gästerna...