ni som "tar betalt" av gästerna...
Jag kan väl också tycka att det känns lite konstigt att be gästerna betala för något man bjuder in till. Samtidigt kan jag förstå om man har små ekonomiska resurser men ändå vill ha ett bröllop, men då kanske man kan önska sig ett litet bidrag som present istället för att direkt ta betalt. Då är det iaf lite halvt frivilligt.
Sen kanske man kan begränsa sig lite och inte kräva gästerna på allt för stora kuvertavgifter. Jag tycker inte om när man har ett stort pampigt bröllop på någon fin herrgård och kräver gästerna på summor från 6-700 och uppåt, det är lite väl fräckt. Ska ett par lägga ut 600 kr per person+köpa kläder till bröllopet+eventuell resa och boende så blir det väldigt dyrt, man måste tänka på att det inte är alla gäster som har de pengarna. Ska man nu ta betalt kanske man ska hålla nere kostnaderna och ha ett lite enklare bröllop, det är det ju trots allt gästernas pengar man använder.
Överlag tycker jag väl egentligen att man ska ha det bröllop som plånboken tillåter, vill man ha ett stort bröllop får man helt enkelt spara längre.