• Duchess

ni som "tar betalt" av gästerna...

Vi hade inte kuvertavgift när vi gifte oss, men jag tycker att det är en utmärkt lösning! Jag blir alltid glad när jag får inbjudningar till sådana fester, för då slipper vi fundera över presenter. Sånt har jag sällan tid och ork att engagera mig i.

Nej, för mig som gäst är kuvertavgift toppen. Enda reservationerna jag har är att den naturligtvis måste vara rimlig (en tusenlapp per person tycker jag är för mycket) och att brudparet avsäger sig presenter när de önskar en kuvertavgift.

• Duchess

Vi valde en lösning där de gäster som ville fick ge oss en valfri gåva. Detta av det enkla skälet att våra vänner är allt från ensamstående studerande småbarnsföräldrar till DINK-par med klirr i kassan. Såhär skrev vi om presenter på hemsidan:

Det sägs att man ska önska sig något när man gifter sig. Vi önskar oss att så många som möjligt av våra gäster har möjlighet att komma och glädjas tillsammans med oss på vår bröllopsdag. Det finns ingenting som skulle glädja oss mer än er närvaro!
    Däremot önskar vi oss inga saker. Vi har redan mer än vi behöver.

Kliar det ändå i fingrarna?
    Det vore kul om ni tog med er ett gratulationskort med en personlig hälsning till oss, och lämnade det i postlådan som kommer att finnas i bröllopslokalen. På så vis får vi ännu fler glada minnen från vår stora dag.

Kliar det fortfarande?
    Vi har öppnat ett bröllopskonto där vi sparar pengar för att kunna betala det praktiska runt bröllopet. Där har även du som gäst möjlighet sätta in ett valfritt festbidrag. Kontot finns hos Swedbank (här skrev vi ut kontonumret) Om du vill vara anonym eller skriva avsändare bestämmer du själv.

• Duchess

Samma här! Jag är helt och hållet för kuvertavgift, bara jag slipper fixa saker eller köpa present. Den tiden och orken har jag inte. Jag är möjligen Sveriges opyssligaste kvinna

Jag tycker alltså att kuvertavgift är utmärkt, så länge man inte kräver presenter eller något annat från gästerna. Jag vet att fester kostar, och har inga problem med att bidra med en slant.

Sebastiána skrev 2010-01-31 11:29:10 följande:
    Och jag hade tyckt att det hade varit jobbigt om kravet för att få komma hade varit att laga en maträtt till buffén eller att baka en tårta - är inte min starka sida - då betalar jag hellre!
Svar på tråden ni som "tar betalt" av gästerna...