• LyckeLi

ni som "tar betalt" av gästerna...

För mig kvittar det!
    Jag ser kuvertavgift som en bröllopspresent typ. Alltså ett sätt att ge brudparet det bröllop som de önskar sig. Kanske skulle jag köpt med en chokladkartong eller en enkel blombukett oxå... om inte kuvertavgiften var väldigt dyr!

På samma sätt känner jag att om nu brudparet önskar sig att kunna resa tillsammans, så känns det väldigt självklart att det är det som man ger dem!

Som gäst är jag alltid glad om jag får veta vad folk önskar sig. Om man nu har bjudit 70 pers... är det då inte bättre att skriva direkt vad man önskar sig, istället för att 70 personer ska behöva ringa och fråga. Och istället för att en stackars person ska behöva ta emot dessa 70 samtal!!

Varför ska det beläggas med skam att man önskar sig saker när det faktiskt tillhör ren vett och etikett att man tar med sig en gåva när man går på bröllop/kalas.

SJälv önskar jag att det blev mer vedertaget att man alltid skickade med önskelista när man skickar en injbudan till både bröllop, födelsedagsfester och kalas. Det gör det hela så mkt enklare!! Jag känner INGEN som skulle få för sig att gå någonstanns utan en present med sig. Det är ju knappt man blir bjuden på middag utan att man ska ha present med sig... så varför låtsas som att man inte räknar med det egentligen??

Alla vet ju att det är så!!

Sen tycker jag det är supertråkigt att ge bort pengar. Jag brukar försöka lägga 100kr av den summan jag ska ge för... på att köpa lite småkraffs att lägga runt i en korg/skål eller liknande för att det ska kännas lite roligare. Typ badskum, en flaska vin, levande ljus, massageolja, badbomber, doftljus, bodypaint(typ chokladfärg till kroppen) eller annat skoj. Då känns det genast mkt bättre tycker jag :)

Tycker egentligen det känns lika trist att gå och köpa en pryl som finns på en önskelista... för det känns så fantasilöst. Det roligaste är ju att komma på något som de önskar sig men som de själva inte nämnt eller kommit på själva ens en gång :)

• LyckeLi
    darkHorse skrev 2010-01-30 01:02:20 följande:
    Och jag håller inte med Visst kan det vara ohyfsat om man snålar och kräver att gästerna ska betala hela kuvertet på 600-1000 kr när man inte lägger någonting själv. Men om en vän som kanske inte är jättenära skulle gifta sig skulle jag ju hellre betala kuvertavgift för att få vara med och dela deras dag, än att inte ens få chansen att komma för att de inte känner att de har råd. Dessutom kan man ju "vara tvungen" att ha många gäster om någon har många släktingar som "måste" bjudas osv. Om man dessutom redan har allt man vill ha är det ett utmärkt sätt att låta alla vara med och slippa presenter. Visst kan man ha frivilliga bidrag istället, men då kanske många är oroliga över hur mycket de ska ge.
    Precis så tänker jag oxå! Har flera som jag vet som gift sig, där jag inte blivit bjuden för att jag inte hört till de närmsta. Jag hade mer än gärna betalat en slant för att få närvara vid deras bröllop... om det nu var en kostnadsfråga som begränsade gästlistan. En annan sak är ju om man verkligen vill ha de närmsta bara! Men är det en kostnadsfråga känns det bättre att ta en liten avgift, så att alla kan komma istället för att begänsa sig av rent ekonomiska skäl.

Några vänner till oss hade bjudit 75 till själva vigseln med efterföljande brudskål. Men bara 50st vart bjudna på själva middagen efteråt. Det kändes så fel... eftesrom att det var ett frackbröllop och det verkligen vart uttalat vilka som var bjudna och vilka stackarna som inte vart bjuda var. Det blev så utpekande!! Det känns ju oxå fattigt... även om bröllopet i sig var jättepåkostat!! Hellre då ta en hundring eller två av alla för attklämma in de sista 25 i middagen då oxå känner jag!

Där kändes det verkligen som att man bjöd dem till vigseln, tog emot present och sen bad dem gå!

Jag håller med dig om att det inte känns okej att betala 6-700kr/person för att gå på ett bröllop! För det är lite väl mkt. Men å andra sidan så skulle jag mest känna att jag kanske inte tyckte det var värt pengarna och istället tacka nej. Jag skulle nog inte tycka personerna var dumma, snåla, knäppa eller ohyfsade. Skulle mer känna att det inte var ett bröllop som passade vår ekonomi (iaf inte om man behövde köpa särskilda kläder för ändamålet oxå). Om det var en nära vän däremot... så hade det känts självklart... även om kostnaden var högre än så!

Jag tycker det är ett bra sätt att få till det på!!
  • LyckeLi
    Emmz skrev 2010-01-30 16:48:25 följande:
    Jag har en fråga till dem tänker ha kuvertavgift på sitt bröllop. Hur gör man om man har vänner som studerar eller av annan anledning inte har så god ekonomi? Jag har själv varit i sitsen där 300-400 kr är mycket pengar och när man ska på bröllop finns det ju ofta andra utgifter runt omkring. Kanske måste man köpa eller hyra kläder (om det är ett finare bröllop) och kanske bor man långt borta och måste resa och betala övernattning? Hur skulle ni då göra om en vän ringde och tackade nej till bröllopet på grund av att han eller hon inte hade råd?
    För det första så skulle jag aldrig ha någon högre klädkod på ett kuvertbröllop. För det andra så hoppas jag att jag skulle känna mina vänner såpass bra att jag skulle vara medveten om deras ekonomiska situation någolunda... och då kanske kunna erbjuda dem nedsatt kostnad eller kanske till och med bjuda dem.

Om man har en kuvertavgift på 250-300kr, som ju verkar vara den vanligaste summan, så borde ju ändå varje person ha råd med det... Mkt mindre summa än så har jag nog ändå aldrig hört någon som lägger på bröllopspresent iaf. Men visst... man har ju alltid ett val att komma utan present!!

Självklart skulle jag ordna det om några få berättade att de inte hade råd... Men samtidigt så handlar det ju inte om att man kräver att folk ska komma. Det är ett erbjudande att de som vill (och anser sig ha råd) gärna få närvara vid vår vigsel och efterföljande fest. Det handlar ju inte om att man säger "snälla betala för att se oss gifta oss" utan mer att man ger de en valmöjlighet att delta (till den satta summan). Man kan ju då välja att bara närvara vid vigseln eller även följa med på festen, men då betala det priset som är satt.

Jag skulle aldrig kunna ha en fest där det bara serverades kaffe och tårta... för det känns verkligen snålt. Hellre då erbjuda mat som gäserna själva får vara med att bekosta. Och vill man inte, så låter man bli! Skulle även hellre betala för min egen mat än att bara mumsa tårta och dricka kaffe på ett bröllop.
    Tycker det är illa nog när det bara serveras fika efter dop. För ofta är man så hungrig att magen kurrar och värker när man tagit sig hela vägen till dopet, närvarat under ceremonin och sen väntar på fikat. Att då trycka i sig massa tårta och kakor är inte sådär jättelockande. Vid tillställningar BÖR det serveras åtminstonne enklare mat anser jag.. för att gästerna ska slippa hungra ihjäl och få magont av att man proppar i sig sötsaker när man egentligen är hungrig på mat.

Men det är ju min åsikt det! Skulle iaf aldrig drömma om att bara bjuda på fika flera timmar efter att gästerna åkt hemifrån!
  • LyckeLi
    KatjaB skrev 2010-01-30 09:23:12 följande:
    För min egen del så skulle det kännas lite snålt att "bjuda" till bröllop för att sedan ta betalt, och då tänker jag både på kuvertavgifter och betalbar. Men det är ju för min egen del, det är ju inte ovanligt idag, framförallt med betalbar men i de kretsar vi umgås och hur jag är uppfostrad så känns det lite avigt för min egen del iallafall. Om man tar en kuvertavgift så ska man nog tänka på att det inte ska vara för hög, en familj på 4-5 personer blir det ju ett ganska saftigt pris för, speciellt om man kanske måste resa en bit, ofta köpa nya kläder och kankse en present också. Något som däremot är ohyfsat är väl ändå att starta en tråd bara för att berätta hur dåliga dessa människor är som minsann tar betalt för maten. Vad är det du vill uppnå med det?
    Kuvertavgiften brukar ju iofsig vara istället för present!
  • LyckeLi

Andreas flicka skrev 2010-01-30 18:25:51 följande:

Var går gränsen för kuvertavgift egentligen?Om man har ett slotts- eller herrgårdsbröllop går ju ett kuvert loss på kring 1500 kr. (iaf i Stockholmstrakten)Är det ok att ta ut en sådan avgift, eller är det bara ok om summan rör sig kring 200 lappen?Jag kan säga att varje gång vi har fest hemma så står det glas överallt som är halvfulla, halvfulla ölflaskor etc. Det har jag även upplevt hos andra de gånger jag har stannat kvar och hjälpt till att städa efter en fest...
    Jag tycker det beror lite på vilka kompisar man har. Nöjer man sig med att 20 pers har råd att närvara... så visst kan man be om 1500kr tycker jag. Men tanken är väl egentligen inte att gästerna ska betala allt... utan mer bidra till det hela. JAg tycker det är ett erbjudande att folk får närvara. Vill man ha slottsmiddag... så ska man väl ha det. Men har man så hög avgift.. så får man ju räkna med att alla kanske inte vill/kan betala så hög summa! Men det är ju samma lika med frackbröllop tex. De flesta behöver ju då lägga runt 1000kr/person enbart för klädhyra då... Vet att många brukar svära högt över såna tillställningar när det kostar för mkt :/

Vill man att alla bjudna ska komma... så tycker jag att 2-300kr är en rimlig summa. Men visst, vill man ha mer glamour... så funkar ju det med en högre summa oxå förstås. Men då ska nog sälva sättet vara viktigare än vilka som kommer!!
  • LyckeLi
    Astro skrev 2010-01-31 10:03:02 följande:
    Jag har inget direkt emot kuvertabgift, men jag tycker väl att en lite luftigare formulering vore bättre. Senast vi var på bröllop så skrevs i inbjudan att Paret redan hade alla saker de kunde tänkas behöva och att närvaro var gåva nog, men om man ville ge en gåva så vore ett bidrag till festen eller bröllopsresan välkommet. Då kan alla lägga efter egen plånbok.Ser oxå i tråden att några verkar tycka att 500kr per gäst är en rimlig summa att lägga på gåva/bidrag till bröllop. Det tycker jag låter mycket. Enligt de etikettsregler jag läst så ska gåvan absolut inte motsvara kuvertavgiften, utan vara just en gåva som gästen ger efter egen förmåga för att visa uppskattning. Man BJUDER ju till bröllopsfest! Då finns det inget krav på hur dyr gåvan ska vara, man ska inte ens räkna med att få gåvor från alla.....Vid de bröllop jag och min sambo varit på har gåva eller bridrag alltid legat runt 500kr totalt från oss båda, vilket känns rimligt. Nu har vi fram till i höstas varit studenter båda två, men ändå, jag kommer troligen inte lägga mer i framtiden heller.
    Jo vi brukar nog lägga 5-600kr för oss ihop. Om det inte är en väldigt nära vän. Då kan jag tänka mig att gå upp till åtminstonne det dubbla... om jag vet något de skulle bli glada över!
    Det är nog någonstanns där jag tänker att de flesta brukar ge. Fast jag räknar nog lite per familj. För jag hade nog kännt att jag skulle ge ca samma summa, även om jag var ensam! Eller kanske 4-500kr snarare då!

Vad andra ger... är ju helt upp till dem egentligen! Men jag tror att det är vanligt med runt 500kr/familj när man är mer avlägsen släkting eller vanlig vän. Nära släkt och väldigt nära släktingar kanske ger för lite mer?!?
  • LyckeLi
    BlackWIngedAngel skrev 2010-01-31 10:24:26 följande:
    Jag har läst lite här nu. Tycker också att kuvertavgift är fel. Och med det försöker jag inte att säga att de som inte har råd med dyra middagar är dåliga människor utan snarare att man istället borde välja ett bröllop som passar plånboken. Har man ett väldigt litet bröllop med närmaste familjen så kanske man kan diskutera med dem om det känns okej att gå ut och äta middag, där alla får betala sin egen nota, men att bjuda massa gäster och sedan låta dem betala själv känns fånigt. Kapa antalet på listan eller vad du bjuder på istället. Det finns de som tycker att det är att likställa med presenter och att det förväntar man sig också. Men det är ju inte samma sak alls. Där finns ingen summa bestämd som man helt enkelt MÅSTE lägga och det finns heller inget tvång på presenter. Det skulle möjligtvis kunna jämställas med ett bröllop där man tar emot presenten i dörren, innan man släpper in dem och öppnar den för att kolla att den är värd tillräckligt. Men hur många sådana bröllop har ni varit på?? De flesta brukar lägga sina presenter på ett bord. Det finns inget krav på att man måste lägga något alls.Sedan fanns det de som tyckte att önskelistor var fel också. Det tycker inte jag. Om någon vill ha tips och råd för vad de ska ge så kan den vägledningen underlätta men det ska bara fungera som vägledning. Alltså om någon frågar oss eller våra föräldrar; Vad önskar de sig?, så är det bra om man har något tips. Personligen tycker jag att de bästa presenterna är de som hjälper en att skapa precis den dag man drömt om.
    Men det finns ju inget tvång på att gå på ett bröllop med kuvertavgift! Det är ju ett erbjudande, där man själv får ta ställning till om man vill (och har råd). Jag har aldrig hört talas om någon som går på bröllop utan att köpa present iaf. Jag förväntar mig att jag bör ta med en present när jag går på bröllop! Om jag så skulle låna pengar för att kunna köpa present, så skulle jag göra det... hellre än att gå tomhänt. Skulle nog hellre stanna hemma än att komma tomhänt faktiskt!

Som gäst ser jag det som en ära att bli bjuden till någons bröllop! Om jag behöver betala en summa för det, so what? Det kostar ju massor! Hellre det än att inte få komma alls.

Som brud känner jag att det inte precis är för min skull som jag tänker bjuda massa med folk att närvara vid vår vigsel. Det nog kännas ännu mer nära och fint om det bara var typ vi på en vacker plats. Men jag vet att det finns så många som väntat på att sambon ska fria... som längtat efter vårt bröllop. Så jag skulle aldrig komma på tanken att utesluta släkt och vänner! När min bästa kompis hade gift sig i smyg och skickade festinbjudan i efterhand... så grät jag i tre dagar, för att jag inte hade fått närvara! Jag var så lessen och besviken! Vi har ju pratat om bröllopsdagen och alla förberedelser vi skulle göra ihop... sen vi var små och gick på dagis. Hade sett henne framför mig så många gånger... när hon stod i sin klänning, men aldrig hade jag sett henen där utan mig! Ego kanske... men så var det iaf!

Men iaf, så tror jag att det är helt ovanligt att man bjuder in folk för deras skull, inte alltid för sin egen. Så egentligen är det ju inte alls konstigt att man ber dem bidra till festen då! Fortfarande istället för bröllopsgåva!

Tycker det är jättetrist att man ska skära ner på listan eller låta gästerna gå hungriga för att man inte har råd att bjuda på mat! Så... Nej, jag är inte alls inne på din linje där!
  • LyckeLi
    Sebastiána skrev 2010-01-31 11:29:10 följande:
    Och jag hade tyckt att det hade varit jobbigt om kravet för att få komma hade varit att laga en maträtt till buffén eller att baka en tårta - är inte min starka sida - då betalar jag hellre!
    Ja så känner jag nog oxå! Hellre betala en summa, som är lika för alla. Än att vissa ska stå där och stoltsera med sina kokkonster och påkostade hopkok :P Tid är viktigare än pengar för mig... så jag köper mig gärna fri från att stå och laga mat till ett bröllop!
  • LyckeLi
    aikidoaasa skrev 2010-01-31 12:57:47 följande:
    Det är egentligen genom sådana här saker som man pressar upp notan för vad bröllop "ska" kosta. Varför skulle inte en liten fest eller en fest som inte kostar så mycket klassas som mindre "äkta"?! Det är väl ändå själva ceremonin som är den viktiga!? En liten fest kan kännas så mycket mer romantisk och underbar än en stor där dessutom känslan över att man är sniken kommer in när man tvingar sina nära och kära att betala för att få vara med. Sen när började man sätta prislappar på en vänskap eller ett släktskap? För vi har sett ett antal trådar sen jag startade att vara här där brudpar klagar över att släkter och vänner tackar nej till att komma till bröllopet och festen... orsakerna har varit olika, men det som intresserar mig mer är att när man kollar lite på äldre trådar om hur de planerat att göra så har de tängt ha kuvertavgift. Har man en kuvertavgift så får man faktiskt tåla att alla inte kan komma. En del tackar nej för att göra det i form av en protest, andra för att de inte har råd. (utöver de som inte kan p.g.a sjukdom eller liknande men de är undantagen.)"Man måste ta hänsyn till att brudparets omständigheter..." Som sagt: Ett par kompisar till mig hade ett litet intimt bröllop med endast den närmaste familjen närvarande. Det enda som de egentligen la ut pengar på var en fotograf. De bilderna som vi sedan såg på var så underbara och det syntes att de två var de mest lyckliga paret under deras dag. Jag tror inte att de hade varit lyckligare av att ha ordnat med en stor fest där alla kompisar och släktingar hade varit med och fått stå där och betala.Visst kan man bjuda vissa utan att de behöver betala, men det är inte ovanligt att det ändå läcker ut att vissa inte behövt betala. De gästerna som var tvugna att betala kan då tycka att det är lite orättvist och känslan blir inte så genuint underbar som man vill att den ska vara.Sedan den delen med att 200-400 kr inte är så mycket är helt och hållet olika beroende på vem man är. Har vi en fempersoners familj så är man ändå uppe i 1000-1600 spänn bara på den delen. Räknar man in att någon av dem behöver nya kläder även om det inte finns någon klädkod så tillkommer pengar även där. Sedan så finns det ÄNDÅ en hel del som kommer att ha med sig presenter till festen även om det inte behövs... där märker man till viss del även där vilka som isåfall har råd med att lägga ut mer pengar och vilka som inte har det. Sedan när sattes det en prislapp på hur mycket ett bröllop SKA kosta!? Det finns inga måsten säger alla... nej, men säg då inte att att man MÅSTE ha en stor fest isåfall! Vilken del är ÄKTA av att ha ett bröllop som kostar så mycket mer än vad som man har råd med eller är villig att lägga ut själv?! Genom ett sådant beteende låtsas man vara någon annan än vem man egentligen är. Jag blir egentligen inte arg på personerna som vill ha kuvertavgift på sina bröllop, utan snarare på samhället som sätter sådana griller i huvudet på paret som får dem att tro att de MÅSTE ha ett så dyrt bröllop så att de måste ta betalt av gästerna för att ha råd med det. Det är DÄR problemet ligger.
    Men känns det inte lite tvärtom... att just de som inte har råd att bjuda alla, kanske är de som mest av allt drömmer om en stor fest?? Rikemansfolket, som går på exklusiva middagar, baler, stora bjudfester hit och dit osv... För dem borde det ju inte vara märkvärdigt med ett stort bröllop. För låginkomsttagaren som kanske sällan har varit på finare tillställningar, så kanske det är en riktig drömdag... om man får "leka" prinsessa för en dag. I allas blickfång, vackra kläder, uppassad av serveringspersonal, äta på fint porslin och dansa i vacker exklusiv miljö.
    Om bröllopet är deras "sago-dröm", kan det då inte få vara det??

Och så många snackar om en familj på 5 personer hit och dit. För det första har jag aldrig blivit bjuden på ett bröllop där barn varit välkomna. Detta oavsett om brudparet haft barn själva eller inte.
    Sen OM barn nu är välkomna... så är ju deras meny betydligt mkt billigare och kuvertavgiften för barn borde därmed oxå bli billigare!

Hör inte någon klaga på smoking eller frackbröllop! Vet inte hur många tusen vi la ner på några vänners smokingbröllop nu i vinter! Varken sambon eller jag hade passande kläder. Hyra frack kostar runt 1000kr! Är inte det riktigt fräckt då?? I jämförelse med att ta en kuvertavgift på 300kr?? Min klänning gick lös på knappt 1000kr, skor tog jag ett par jag hade hemma.. även om jag helst hade velat ha nya. Köpte ett passande halsband för 250kr, för jag hade inga passande smycken heller. Finstrumpbyxor (inkl. extra par utifall det första gick sönder) gick nog på runt 150kr. Sen som bonus köpte jag gördel att ha under klänningen för att hålla in magen. Inget måste... men slutsumman för vårt bröllopsbesök blev nog runt 3300kr (inkl present för 550kr och kort för runt 40kr). Då är inte svensexan som sambon var med på inräknad! Det var nog närmre 1000kr det oxå... (inkl. mat till sambon själv oxå).
    De flesta på bröllopet hade hyrt sin smoking, några tjejer hade hyrt sin klänning... andra hade köpt (av de jag pratade med).

Faktiskt så gjorde det mig ingenting!! Jag la ut dessa pengar med glädje. Var glad att vi vart bjudna, att vi fick chansen att klä upp oss (vilket vi sällan gör) och att vi fick gå på fin fest :)
    Det enda var väl att det kändes lite i plånboken iomed att svensexan var strax innan jul och bröllopet strax efter nyår. Man har ju rätt mkt utgifter runt den tiden iaf. Hade gärna fått inbjudan ett halvår innan, så att man kunde lägga undan pengar. Men sak samma.. de vart gifta, vi fick vara med och vi var fina som tusan :)

Så klädkoder kan nog ställa till med högre summor än vad en kuvertavgift på några hundralappar gör iaf. Men det hör man sällan folk gnälla över! Det är så fort det handlar om pengar som i kontanter som folk börjar resa ragg... av någon anledning!
  • LyckeLi
    Chris24 skrev 2010-01-31 16:20:09 följande:
    Oj, det finns många trådar på BT nu! Vi skulle inte ta någon avgift alls heller men det är ju för att vi har pengarna att bjuda på allt och vi sparar för det (men även hjälp av mina föräldrar och hans pappa då vi ska ha 2 bröllop i 2 olika länder..) MEN, jag tycker som CeKe, man är ärlig och man gör det man själv tror är rätt helt enkelt! Jag skulle aldrig tycka nåt är fel eller rätt, tycker också många trådar här inne är om vad som är rätt eller fel enligt andras åsikt. Men det är ju ändå eran åsikt som räknas då ni har bröllopet ju eller? Så alla gör som dem vill med andra ord.Laga maten tillsammans, ha din pappa eller farfar eller tom din granne som överlämnar dig, ta en avgift för ditt bröllop, ha en önskelista eller tom en svart klänning på ditt bröllop!Bara ni är lyckliga!
    Toppenbra skrivet!! :)
Svar på tråden ni som "tar betalt" av gästerna...