Inlägg från: BlackWIngedAngel |Visa alla inlägg
  • BlackWIngedAngel

ni som "tar betalt" av gästerna...

Jag har läst lite här nu. Tycker också att kuvertavgift är fel. Och med det försöker jag inte att säga att de som inte har råd med dyra middagar är dåliga människor utan snarare att man istället borde välja ett bröllop som passar plånboken. Har man ett väldigt litet bröllop med närmaste familjen så kanske man kan diskutera med dem om det känns okej att gå ut och äta middag, där alla får betala sin egen nota, men att bjuda massa gäster och sedan låta dem betala själv känns fånigt. Kapa antalet på listan eller vad du bjuder på istället.

Det finns de som tycker att det är att likställa med presenter och att det förväntar man sig också. Men det är ju inte samma sak alls. Där finns ingen summa bestämd som man helt enkelt MÅSTE lägga och det finns heller inget tvång på presenter. Det skulle möjligtvis kunna jämställas med ett bröllop där man tar emot presenten i dörren, innan man släpper in dem och öppnar den för att kolla att den är värd tillräckligt. Men hur många sådana bröllop har ni varit på?? De flesta brukar lägga sina presenter på ett bord. Det finns inget krav på att man måste lägga något alls.

Sedan fanns det de som tyckte att önskelistor var fel också. Det tycker inte jag. Om någon vill ha tips och råd för vad de ska ge så kan den vägledningen underlätta men det ska bara fungera som vägledning. Alltså om någon frågar oss eller våra föräldrar; Vad önskar de sig?, så är det bra om man har något tips. Personligen tycker jag att de bästa presenterna är de som hjälper en att skapa precis den dag man drömt om.

• BlackWIngedAngel

Nej det finns inget tvång att gå på bröllop med kuvertavgift. Det har jag inte sagt heller, eller hur? Du säger att du inte skulle gå på bröllop utan present och det skulle förmodligen inte jag heller om inte familjen särskilt hade sagt att de ville ha det så. Men jag tycker det är fel att brudparet ska välja hur mkt man ska ge dem i present. Att man ska känna sig tvingad att betala en viss summa för att få "komma in."

LyckeLi skrev 2010-01-31 23:09:57 följande:
    Men det finns ju inget tvång på att gå på ett bröllop med kuvertavgift! Det är ju ett erbjudande, där man själv får ta ställning till om man vill (och har råd). Jag har aldrig hört talas om någon som går på bröllop utan att köpa present iaf. Jag förväntar mig att jag bör ta med en present när jag går på bröllop! Om jag så skulle låna pengar för att kunna köpa present, så skulle jag göra det... hellre än att gå tomhänt. Skulle nog hellre stanna hemma än att komma tomhänt faktiskt!Som gäst ser jag det som en ära att bli bjuden till någons bröllop! Om jag behöver betala en summa för det, so what? Det kostar ju massor! Hellre det än att inte få komma alls. Som brud känner jag att det inte precis är för min skull som jag tänker bjuda massa med folk att närvara vid vår vigsel. Det nog kännas ännu mer nära och fint om det bara var typ vi på en vacker plats. Men jag vet att det finns så många som väntat på att sambon ska fria... som längtat efter vårt bröllop. Så jag skulle aldrig komma på tanken att utesluta släkt och vänner! När min bästa kompis hade gift sig i smyg och skickade festinbjudan i efterhand... så grät jag i tre dagar, för att jag inte hade fått närvara! Jag var så lessen och besviken! Vi har ju pratat om bröllopsdagen och alla förberedelser vi skulle göra ihop... sen vi var små och gick på dagis. Hade sett henne framför mig så många gånger... när hon stod i sin klänning, men aldrig hade jag sett henen där utan mig! Ego kanske... men så var det iaf!Men iaf, så tror jag att det är helt ovanligt att man bjuder in folk för deras skull, inte alltid för sin egen. Så egentligen är det ju inte alls konstigt att man ber dem bidra till festen då! Fortfarande istället för bröllopsgåva! Tycker det är jättetrist att man ska skära ner på listan eller låta gästerna gå hungriga för att man inte har råd att bjuda på mat! Så... Nej, jag är inte alls inne på din linje där!
Svar på tråden ni som "tar betalt" av gästerna...