ni som "tar betalt" av gästerna...
Jag har läst lite här nu. Tycker också att kuvertavgift är fel. Och med det försöker jag inte att säga att de som inte har råd med dyra middagar är dåliga människor utan snarare att man istället borde välja ett bröllop som passar plånboken. Har man ett väldigt litet bröllop med närmaste familjen så kanske man kan diskutera med dem om det känns okej att gå ut och äta middag, där alla får betala sin egen nota, men att bjuda massa gäster och sedan låta dem betala själv känns fånigt. Kapa antalet på listan eller vad du bjuder på istället.
Det finns de som tycker att det är att likställa med presenter och att det förväntar man sig också. Men det är ju inte samma sak alls. Där finns ingen summa bestämd som man helt enkelt MÅSTE lägga och det finns heller inget tvång på presenter. Det skulle möjligtvis kunna jämställas med ett bröllop där man tar emot presenten i dörren, innan man släpper in dem och öppnar den för att kolla att den är värd tillräckligt. Men hur många sådana bröllop har ni varit på?? De flesta brukar lägga sina presenter på ett bord. Det finns inget krav på att man måste lägga något alls.
Sedan fanns det de som tyckte att önskelistor var fel också. Det tycker inte jag. Om någon vill ha tips och råd för vad de ska ge så kan den vägledningen underlätta men det ska bara fungera som vägledning. Alltså om någon frågar oss eller våra föräldrar; Vad önskar de sig?, så är det bra om man har något tips. Personligen tycker jag att de bästa presenterna är de som hjälper en att skapa precis den dag man drömt om.