ni som "tar betalt" av gästerna...
Att ha en kuvert avgift på ett bröllop är som att säga: "Om du vill se mig gifta mig så måste du pröjsa!"... eller som "Kom och se årets circus show! Ni kommer inte bli besvikna!"
Nej faktiskt så känns det väldigt pinsamt! DET KAN INTE JÄMnSTÄLLAS MED EN VANLIG GÅVA!!! Med en gåva kan gästen själv välja hur mycket eller hur litet som de vill/ kan ge. Det är inte en betalning för att få komma och se paret gifta sig. Den enda fördelen som jag kan se är att man slipper onödiga saker som man inte vill ha, men då är det bättre att önska sig pengar istället så att man får välja själv isåfall hur mycket man skulle vilja ge.
Nej så jag håller med trådstartaren helt och hållet.
Skulle jag bli bjuden på ett sådant bröllop skulle jag tacka nej bara av princip sak. Kanske att jag skulle kunna ta mig till kyrkan men inte festen.
Har man inte råd med den festen så att man måste ta betalt av gästerna så ska man INTE ha den festen! Punkt slut.
Det är hundra gånger bättre att ha en "ärlig" fest som kanske är lite enklare. Det viktigaste är ändå att man i slutändan blir gift med den man älskar. Inte storleken på festen eller hur lyxig maten kan vara.
Att kräva betalt av sina gäster tyder mer på att man är pank och vill ha något som man egentligen inte har råd med än att istället ändra så att festen inte blir så dyr.
Eller om man verkligen vill ha det bröllopet så får man då kanske vänta lite längre för att ha råd själv med den festen. (Även om jag vet att det är väldigt svårt att vänta ibland! )
Tänk dessutom på att i många fall så bli kuvertavgiften väldigt dyr! Det kan innebära att vissa kompisar/ släktingar inte kan komma för att de inte har råd. Då blir både brudparet ledsna över detta och även de gästerna som inte kan komma.
Ska paret sedan börja ta betalt när det är dags för barnens kalas sedan också eller?! "Sorry tjejen. Du hade inte med dig tillräckligt med cash. Det blir ingen födelsedags tårta för dig..."