• Annnikah

Utomhusbröllop – går det?

Hej alla!

Vi vill jättegärna vigas utomhus vid havet. Men mycket (allt) hänger ju på att det är uppehållsväder. Platsen vi bokat har inget inomhusalternativ i närheten - så vad gör man om det börjar regna?

Har ni andra tips att tänka på när det gäller vigsel utomhus? Hur gör man t.ex. när ceremonin är slut - här finns det ju inga portar att passera och göra sorti genom?

Det kommer vara en präst som viger oss - hur korta/långa är de obligatoriska momenten man måste ha med? Vi vill gärna ha sånger och musik, men inte att själva vigseln ska vara allt för lång...

Puh. Många spörsmål...

• Svar på tråden Utomhusbröllop – går det?
  • Veras föräldrar

Vi planerar också ett utomhusbröllop i början av augusti. Kommer att vigas i skärgården på en brygga. Vi "lånar" in oss på en gård som finns inom släkten. Vi kommer hyra ett stort partytält där middagen kommer få vara och ev. vigseln om det spöregnar. Det finns inga andra stora hus som rymmer 75 gäster.

• MollyAlex

Hittade en fin hemsida för tält i olikaformer, super fint tyckte jag. Vi ska inte vigas utomhus,men skulle jag så hade jag nog velat att använda mig av dessa. Där fanns som småtält till att vigas vid oxå.

www.royaltent.se

• Annnikah

Tack MollyAlex för länken - fina!

Vad kul att ni också planerar utomhusbröllop Veras föräldrar! Hur ska ni göra precis efter ceremonin? Kommer ni åka iväg till festlokalen - eller ligger den i anslutning till skärgården?

• Burre Präst

Eftersom det är en präst som viger er så är vigselgudstjänsten densamma som i en kyrka, oavsett var den äger rum. Dvs det innehåller samma textläsningar, böner och psalmer som annars och tar därmed mellan 20 och 45 minuter beroende på hur rapp prästen är.

In och utgång kan man väl ordna ändå, det ska ju ändå finnas en plats där ni ska stå under vigseln så ingången blir ju när ni går dit och utgången blir när ni går därifrån. Sen går det ju inte direkt att hindra alla från att se er i förväg såvida det inte finns nån stuga eller liknande där ni kan gömma er medan folk samlas vid vigselplatsen.

Och se till att ha ett regn-alternativ. Vi bor i Sverige, det kan regna sidledes och vara +10 grader oavsett årstid. Att stå i regn är inte kul. Ett tält är bättre än ingenting, men har ni stått under ett partytält när det regnar? Det låter ganska mycket och ni väl att folk ska kunna höra er?

Ordna med ett inomhusalternativ och bestäm en sista tidpunkt när ni avgör var vigseln ska vara.

Hoppas allt blir bra och att ni blir nöjda och framför allt: Arbeta på det som kommer efter vigseln också

• KatjaB

Vi har inte heller något alternativ inomhus i närheten av vigselplatsen, så vi kommer förmodligen vara i närheten av festlokalen istället inomhus ifall det regnar. Men jag hoppas verkligen på uppehåll!

Ni kan ju komma gående en bit ifrån, eller om ni kan köra en bil ända fram eller varför inte något kul som en cykel (beroende på hur stor kjolen är)

• tessan02

Hej,
    Jag och sambon ska också gifta oss utomhus. Vårt datum är 2 veckor innan midsommar så jag är väldigt orolig för vädret... Och sen har jag också funderingar på hur man ska göra när man ska gå ut efter själva vigseln. Är det flera som har erfarenhet av vigsel utomhus så tar jag gärna emot dom.

Lycka till med er planering!

• bruden i skogen

Men psalmer kan man väl inte ha, där kommer ju inte att vara någon kantor. Tror inte man vill släpa med sig en orgel )

Nej skämt å sido.
    Jag skall också ha ett bröllop ute i vår egen trädgård. Vi kommer att ha musiker som spelar på fiol, dragspel och nyckelharpa. Två av "våra" barn kommer att sjunga två låtar.
    Hur sedan prästen lägger upp det vet jag inte, måste prata med han/hon i morgon eller i alla fall boka tid.
    Vi skulle haft en präst jag känner till som döpt alla alla mina barn och konfirmerat dem, ja även vigt mig första gången redan 1980. Och honom har jag pratat med, men troligen blir det inte honom då han ligger i en tvist.. går inte in på vad här.
    Därför vet jag inte...

Men vi kommer att ha tält (hundtuställningställt) där spelmän och sångare står, kommer också att sätta upp ett där vi skall vara, även om det är under en stor blodbok och det får regna jättemycket om det skall regna igenom den.

"folket" får strå/sitta under takåsen, eller vad man skall säga. Men kanske vi får bygga ut med något. Vet inte, men vi SKALL ha det där...
    Sedan skall vi låta alla gå på en promenade genom skogen på ca 15 minuter bort till en stuga där vi skall ha mat.
    Det kommer att ske i maj, så vi hoppas det är lika fint då som det brukar vara

• Annnikah

Ja, eller hur är det mycket man undrar... Jag känner att jag nog lämnar lite väl mycket till ödet ibland, och därför tar jag också hemskt gärna emot alla möjliga tips kring utomhusbröllop.

Vi vill ha en relativt kort vigsel eftersom festlokalen ligger 2,4 mil därifrån. Och psalmer skippar vi båda helst om man inte nödvändigtvis MÅSTE ha med någon. För vår del hade det lika gärna kunnat vara en borgerlig vigselförättare, men platsen ligger intill ett kapell på en havsäng som ju kyrkan står för. Kapellet rymmer på sin höjd 15 personer, och det känns ju sjukt trist ifall det blir oväder och vi skulle lomma in dit och låta flertalet gäster stå utanför i ösregnet.. :(. Vi har en i princip obefintlig budget, så att hyra dyra tält bara för ceremonin är tyvärr inte något alternativ.

Hur kommer ni andra göra med sittplatser? Hur länge kan man förvänta sig att gästerna orkar stå upp? Vi har min mormor på 87 som är lite skröpplig, men sen är resten yngre och vitalare... Och så ett gäng barn - hur ska man lösa sittplatserna på enklast sätt för dem? Filtar kanske?

• E I M

Hur kommer ni andra göra med sittplatser? Hur länge kan man förvänta sig att gästerna orkar stå upp? Vi har min mormor på 87 som är lite skröpplig, men sen är resten yngre och vitalare... Och så ett gäng barn - hur ska man lösa sittplatserna på enklast sätt för dem? Filtar kanske?
    [/citat]

Vi tänkte ställa ut stolar. Tycker att det ser bättre ut när gästerna sitter o med tanke på barn också. Dom vill nog inte stå så länge.

• Annnikah

E I M: kommer ni ha stolar till alla? Vi kommer vara cirka 120 plus barn, så jag har känt att det blir en stor logistisk fråga att dels få tag på så många stolar och dels transportera dem från och till platsen. Men det finns kanske enkla lösningar även på det här "dilemmat"?

Svar på tråden Utomhusbröllop – går det?