Inlägg från: Annnikah |Visa alla inlägg
  • Annnikah

Utomhusbröllop – går det?

Hej alla!

Vi vill jättegärna vigas utomhus vid havet. Men mycket (allt) hänger ju på att det är uppehållsväder. Platsen vi bokat har inget inomhusalternativ i närheten - så vad gör man om det börjar regna?

Har ni andra tips att tänka på när det gäller vigsel utomhus? Hur gör man t.ex. när ceremonin är slut - här finns det ju inga portar att passera och göra sorti genom?

Det kommer vara en präst som viger oss - hur korta/långa är de obligatoriska momenten man måste ha med? Vi vill gärna ha sånger och musik, men inte att själva vigseln ska vara allt för lång...

Puh. Många spörsmål...

• Svar på tråden Utomhusbröllop – går det?
  • Annnikah

Tack MollyAlex för länken - fina!

Vad kul att ni också planerar utomhusbröllop Veras föräldrar! Hur ska ni göra precis efter ceremonin? Kommer ni åka iväg till festlokalen - eller ligger den i anslutning till skärgården?

• Annnikah

Ja, eller hur är det mycket man undrar... Jag känner att jag nog lämnar lite väl mycket till ödet ibland, och därför tar jag också hemskt gärna emot alla möjliga tips kring utomhusbröllop.

Vi vill ha en relativt kort vigsel eftersom festlokalen ligger 2,4 mil därifrån. Och psalmer skippar vi båda helst om man inte nödvändigtvis MÅSTE ha med någon. För vår del hade det lika gärna kunnat vara en borgerlig vigselförättare, men platsen ligger intill ett kapell på en havsäng som ju kyrkan står för. Kapellet rymmer på sin höjd 15 personer, och det känns ju sjukt trist ifall det blir oväder och vi skulle lomma in dit och låta flertalet gäster stå utanför i ösregnet.. :(. Vi har en i princip obefintlig budget, så att hyra dyra tält bara för ceremonin är tyvärr inte något alternativ.

Hur kommer ni andra göra med sittplatser? Hur länge kan man förvänta sig att gästerna orkar stå upp? Vi har min mormor på 87 som är lite skröpplig, men sen är resten yngre och vitalare... Och så ett gäng barn - hur ska man lösa sittplatserna på enklast sätt för dem? Filtar kanske?

• Annnikah

E I M: kommer ni ha stolar till alla? Vi kommer vara cirka 120 plus barn, så jag har känt att det blir en stor logistisk fråga att dels få tag på så många stolar och dels transportera dem från och till platsen. Men det finns kanske enkla lösningar även på det här "dilemmat"?

• Annnikah

Tack för ditt utförliga svar "Burre Präst" - jag tänkte nog i min naivitet att det skulle gå med paraplyer... men med din beskrivning inser jag att jag hade fel. Min kära mormor kommer absolut få en stol att sitta på, och frågan är om vi inte ska försöka ordna åtminstone ett tjugotal, så att de som känner (det kanske finns gravida? ammande? övriga?) att de inte orkar stå, får någonstans att sitta. Det här med "handboken" - enligt den: hur många psalmer ska då ingå vid en vigsel? En? Två?

Vad skönt Katja B - att stället där ni vigs kan ordna sittmöjligheter - det hade jag verkligen också velat ha hjälp med!

Bruden i skogen: prästen informerade oss att det fanns en kantor som hade en slags synt (!) som han kunde ta med... Får se om vi kan komma på något mer kreativt - man vill ju heller inte att ljudet ska fångas av vinden och helt blåsa iväg... Kanske man känner någon som har en portabel förstärkare att koppla in till mikrofon/elektriskt piano...

• Annnikah

Tack för ditt utförliga svar "Burre Präst" - jag tänkte nog i min naivitet att det skulle gå med paraplyer... men med din beskrivning inser jag att jag hade fel. Min kära mormor kommer absolut få en stol att sitta på, och frågan är om vi inte ska försöka ordna åtminstone ett tjugotal, så att de som känner (det kanske finns gravida? ammande? övriga?) att de inte orkar stå, får någonstans att sitta. Det här med "handboken" - enligt den: hur många psalmer ska då ingå vid en vigsel? En? Två?

Vad skönt Katja B - att stället där ni vigs kan ordna sittmöjligheter - det hade jag verkligen också velat ha hjälp med!

Bruden i skogen: prästen informerade oss att det fanns en kantor som hade en slags synt (!) som han kunde ta med... Får se om vi kan komma på något mer kreativt - man vill ju heller inte att ljudet ska fångas av vinden och helt blåsa iväg... Kanske man känner någon som har en portabel förstärkare att koppla in till mikrofon/elektriskt piano...

• Annnikah

Pratade just med en präst i den församling där vi ska vigas (dock inte "vår" präst, tack och lov). Inte särskilt upplyftande... Han hade så många års erfarenhet av utomhusvigslar att han å det starkaste avrådde oss från att ha det, sa han. Anledningen: att folk är nyfikna och kommer och tittar.

Svar på tråden Utomhusbröllop – går det?