• Lilleke

Hemlig vigsel och offentlig

Jag och min M2B ska gifta oss i maj, ett litet enkelt bröllop för familjerna, med betoning på FÖR. Vi känner båda att vi allra helst hade gift oss bara han och jag i hemlighet.
    Men vi vet också att våra familjer skulle bli väldigt besvikna och ledsna om de inte fick vara med, det är lika viktigt för de som för oss att vi gifter oss.

Nu har vi börjat fundera på att gifta oss i hemlighet snart men även med/för familjerna i maj. Alltså två gånger. Den hemliga vigseln ska ingen få reda på och den kommer isf inte vara juridiskt bindande, utan bara för att vi ska få som vi vill.
    Låter det helknäppt och konstigt, eller vad tycker ni? Behöver lite feedback!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-03 11:04
    För familjerna ska betoningen självklart va på :)

• Svar på tråden Hemlig vigsel och offentlig
  • Vi 3

Jag tycker rent spontant att det låter kanon! Är det så ni vill ha det så ska ni göra så. Vi ska ha fest i sommar och överraska med att gifta oss. Känns som det blir mindre press och mer som vi vill ha det. Vi vill inte ha ngn stort bröllop utan lagom. För oss känns det perfekt. Bröllopet blir vi liksom.

Men usch, det där lät riktigt mysigt!! Några planer på hur det "hemliga" bröllopet skulle vara?

• Lilleke

Ja jag vill ha det vid Hjälmareds fhsk i Alingsås, gick där för några år sedan och det ligger väldigt fint vid en sjö. Ser oss längst ut på bryggan, bara vi, skolans präst och två vänner.

• Vi 3

Låter som typ så vi ska ha det, fast då festdeltagarna. Faktum är ju att man(vi) gifter oss för oss själva, inte andra. Det ska ju vara som ni vill ha det. Visst ska man tänka på andra också, men det är ERT bröllop.

• Lilleke

Precis, det är så jag känner, det är ju Han jag gifter mig med inte alla andra.
    Får se hur det blir, vi ska prata mer om det ikväll :)

• Vi 3

Lycka till! Hör gärna av dig om hur det går

• Sebastiána
    Lilleke skrev 2010-02-03 11:01:32 följande:
    Jag och min M2B ska gifta oss i maj, ett litet enkelt bröllop för familjerna, med betoning på FÖR. Vi känner båda att vi allra helst hade gift oss bara han och jag i hemlighet.Men vi vet också att våra familjer skulle bli väldigt besvikna och ledsna om de inte fick vara med, det är lika viktigt för de som för oss att vi gifter oss.Nu har vi börjat fundera på att gifta oss i hemlighet snart men även med/för familjerna i maj. Alltså två gånger. Den hemliga vigseln ska ingen få reda på och den kommer isf inte vara juridiskt bindande, utan bara för att vi ska få som vi vill.Låter det helknäppt och konstigt, eller vad tycker ni? Behöver lite feedback!TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-03 11:04För familjerna ska betoningen självklart va på :)
    Förstår inte riktigt... först ska ni gifta er på låtsas, bara ni två, och sedan ska ni gifta er på riktigt inför era föräldrar? Jag hade i så fall hellre gift mig på riktigt först och sedan haft en välsignelseakt där familjen fick vara med, men det är jag det
  • Lilleke

Ja, så kan man säga.
    Det är det som är kruxet, då kommer det komma fram att vi redan har gift oss och det vill vi inte, då gör vi hellre "på låtsas" först.

• Sebastiána
    Lilleke skrev 2010-02-03 11:43:04 följande:
    Ja, så kan man säga.Det är det som är kruxet, då kommer det komma fram att vi redan har gift oss och det vill vi inte, då gör vi hellre "på låtsas" först.
    OK. Du menar att ni gifter er inför en präst (vilket gör att de ju ändå räknas som att ni blir gifta kyrkligt sätt, men inte ur samhällets synvinkel) men inte "skriver på papprena" förrän vigsel nummer två. Ja så kan man ju göra. Den vigsel som kommer att betyda något för er blir ju vigsel nummer ett.

Synd bara att man måste så att säga spela charader för att släkt/familj ska bli nöjd. Hade de inte kunnat vänta på er någonstans medan ni vigde er och sedan fira att ni gift er med en liten middag eller vad ni vill ha. Måste de tvunget titta på?
  • Lilleke

Ja tydligen är det det de vill, titta på.
    Ja den första kommer för oss vara den riktiga och den andra den riktiga på pappret.

• tornedaling

jag och min blivande vi ska gifta oss i alla hemlighet, åker i väg i maj till stockholm viger oss och åker till Estalnd, sedan kanske vi håller fest för nära och kära eller tar med barnen på något spännande.

tycker att ni ska diskutera igenom detta du och din M2B och vill ni gifta er i alla hemlighet så gör det och hålla fest sedan

• 06feb10

Vi gifter oss i hemlighet på lördag!! :D Vet att vissa familjemedlemmar kommer bli besvikna. Men vi ska om några veckor bjuda in närmsta familjen så de får dela bröllopstårtan med oss =) så då får de en liten del av bröllopet iaf =)
    Själva vigselcermonin vill vi ha för oss själva så så fick det bli =)

Viktigast är att ni gifter er på det sättet NI vill. Vill ni ha två cermonier (vilket jag tycker låter väldigt mysigt) så kör på det! =)

• Vi 3

Hej TS,

hur gick snacket? Har ni bestämt er?

• fibobs

våran historia blev som följer:
    min BM är från england, där det är bra struligt med all hans släkt, skillda föräldrar, deras nya är hemska, vem ska vi bjuda???
    på min sida är det inte så komplicerat, jag har två syskon och en mor och far....
    men som jag skrev i ett annat forum, och som du själv säger....vem gifter man sig för?
    Vi gifter oss för vår skull....och våra två barn.
    Vi gör det i all enkelhet, borgeligt med ett par vänner som vittnen.
    Mamma kommer kanske bli besviken, men hon förstår säkert vår tanke.
    Sedan bär det av till en fest, där alla våra vänner, och min släkt är inbjudna till....dock vet de ej om att vi kommer att dyka upp som man och hustru :o)
    Då får de chansen att gratulera, festa och äta gott med oss.
    Man måste ibland fråga sig själv vad man själv vill och göra sin dag efter det!

Bara en åsikt

• anne på grönkulla

Hmm, undrar om ni kan gifta er först utan att det blir formellt - eller om ni inte måste göra det helt privat isåfall, dvs utan "riktig" vigselförrättare? Annars är ju regeln att man bara kan gifta sig en gång, det går inte att gifta sig igen utan att vara skild mellan, ens om det är med samma person. Hör med er förrättare om hur det där kan fungera i ert fall.

• tågjäntan

Ja, skulle h*n gå med på det? Eller ni har kanske redan pratat med honom?

anne på grönkulla skrev 2010-02-11 12:45:43 följande:

Hmm, undrar om ni kan gifta er först utan att det blir formellt - eller om ni inte måste göra det helt privat isåfall, dvs utan "riktig" vigselförrättare? Annars är ju regeln att man bara kan gifta sig en gång, det går inte att gifta sig igen utan att vara skild mellan, ens om det är med samma person. Hör med er förrättare om hur det där kan fungera i ert fall.
  • tågjäntan

Vad är det som ni villa ska vara så speciellt? Är det något i den vigseln familjen inte skulle gilla? Eller är grejen att ni bara vill vara ni två? Om ni inte ska göra det juridiskt behöver ni inte några vittnen heller. Då räcker det med den som är "vigselförrättare".
    Jag vet ett par som bara bjöd de allra närmaste. Det vara de bjudna som visste om vigseln och festen. De fick inte i sin tur berätta det för någon. Det är inget alternativ? Att det är hemligt med den allra närmaste familjen och sedan har ni en större fest för de som ni vill bjuda in.
    Nu kommer jag på ett annat par. De skulle gå på gudstjänst med respektives föräldrar. De sa att den började tio - fast den började elva. I stället hade de vigseln då innan gudstjänsten.

• tågjäntan

Förresten, kommer de inte förr eller senare få reda på er hemliga "vigsel" ändå? Kommer de inte då undra varför ni gjorde så? *fundersam*
    Jag hoppas att det blir till det bästa för er i vilket fall, vad ni än kommer fram till.

• Lilleke

Hej igen.
    Vi har bestämt att köra på som planerat, med den offentliga vigseln i maj med våra familjer. Blir nog bäst så ändå :)

• Soldemor
    Lilleke skrev 2010-02-03 11:09:06 följande:
    Ja jag vill ha det vid Hjälmareds fhsk i Alingsås, gick där för några år sedan och det ligger väldigt fint vid en sjö. Ser oss längst ut på bryggan, bara vi, skolans präst och två vänner.
    Har ni en präst med rätt att viga, som viger er, blir vigseln juridiskt giltig.
Svar på tråden Hemlig vigsel och offentlig