• Tjena

Azorerna med barn.

Någon som varit på Azorerna med barn? Där ska ju vara mycket vandringsleder och så men är där utrymme för vagn tro? Vi tänker även ta med bärselen. Dottern kommer att vara 1,5 år när vi tänkt åka.
    Vad tror ni?

• Svar på tråden Azorerna med barn.
  • gonzor83

Vi var på Azorerna när vi förlovade oss. Det vackraste stället jag någonsin varit på! Vi har inga barn, men jag vet att endel hade med sig sina. Jag tror det är lättare när dom är så pass små som erna, då får hon ju lixom bara "hänga med", barnvagn funkar säkert! Det är ju mycket åkande för att se platser, man kan hyra bil, kanske lättare med barn, då kan man ju stanna när man vill och behöver. Vi åkte på bussutflykter. Åk säger jag bara, så himla vackert och lugnt!

• Tjena

Tack för svaret! Låter verkligen helt underbart! Har ju förstått att där ska vara riktigt vackert:)
    Du som varit där, vad anser du. Är det viktigt att det finns pool på hotellet eller det är så bra badmöjligheter där ändå?

• gonzor83

Vi gillade att det fanns pool på hotellet, men det brukar vi vilja ha! Var ett par gånger på stranden och det var också bra, men ibland blev det väldigt höga vågor så stranden typ "försvann" och polisen kom och sa att man inte fick bada för det blev för farligt. Så ja, pool skulle jag nog ta, speciellt om ni vill att lilltjejen skall få plaska lite! Vilka skall ni åka med? Vi åkte med solresor och bodde på ett fyrstjärnigt hotell som heter Royal Garden, superfint!

• Tjena

Ja men då tar vi det med pool. Det är med solresor ett tre stjärnigt hotell, heter Hotell Marina.
    Ska bli så underbart!! Ska gifta oss 28 augusti sen åker vi veckan efter. 2 veckor:). Då kanske man ska hyra bil den ena veckan och den andra veckan bara ta det lugnt på plats.

• lineza

Vi var på bröllopsresa till Azorerna 2004 och bodde i en liten by utanför Ponta Delgada (huvudstaden). Det finns inte många ställen på ön där man kan bada i havet, dels för att det är mer klippor än stränder och sen för att vågorna ofta går höga.
    Vi hade en fin pool med utsikt över havet, perfekt!
    Vi sa faktiskt när vi var där att vi aldrig skulle ta med oss barn dit, och det av flera anledningar.
    Befolkningen på ön kör bil som idioter rent ut sagt....det går undan och alla vägar är extremt kurviga! Jag skulle inte våga åka med barn i bil eftersom jag själv satt som på nålar när taxichauffören körde. Däremot gick det bra att hyra bil genom hotellet och då kändes det ju säkrare, men man kan ju fortfarande inte ansvara för de andra billisterna på vägen.
    I den byn där vi bodde och andra byar med längs kusten, var trottoarerna i stort sett obefintliga, vilket hade gjort det väldigt svårt att ta sig fram med en barnvagn. När en bil kom på vägen fick man hoppa in mot närmsta dörröppning då "trottoarerna" var ca 30 cm breda ibland.
    Däremot är det ju bättre inne i Ponta Delgada, men där var vi inte så mycket för vi kände oss lite instängda där och hittade inte så mycket rolig shopping (förutom i ett jättestort shoppingcenter).
    Vi satsade på att åka runt på ön och besöka olika små charmiga ställen och gå i den fantastiska naturen! Men så här i efterhand skulle jag nog aldrig åkt dit med våra två barn som vi har nu...de skulle bli mer praktiska lösningar än njutning av ön skulle jag känna, men det är min åsikt!

Oj, vad långt det blev! Säg till om du har fler frågor!

• lineza

Glömde tillägga att när vi var där såg vi nog knappt en enda barnfamilj som var där på semester...bara nyförlovade, nygifta och pensionärer....har nog aldrig varit så lugnt på ett hotell runt poolen!

• Tjena

Det lät ju inte lovande. Jag har mailat Solresor nu ang. detta. Så får vi se vad de anser.

• gonzor83

Fast som sagt, när vi var där (2007) var det barnfamiljer där. Vi bodde i Ponta Delgada, supermysigt. Visst, inget speciellt shopping förrutom shoppingcentret (som jag gillade!) men det är ju inte därför man åker dit! Kolla dock det hotell vi bodde på, kan jag varmt rekomendera och inte alls speciellt dyrt!

• Flodis Hjärtat

Jag har också varit där, och bott i Ponta Delgada, Tänkpå att barnvagn inte är så himla lätt att köra överallt, då trottoarerna även där är mcyket smala. Såg många pensionärer i rullstol som hade väldiga problem med att få plats på trottoaren och sedan fick de köra på vägen och helt plötsligt kom en bil och vägarna är jätte smala även i stan. Ja inte helt optimalt alltså.

Japp hotell med pool är ett måste.

Ja även vägarna på ön är väldigt smala och slingriga och folk kör som idioter. Vi blev påkörda av en karl i en kurva. Vi hann till och med stanna men han bara for rakt in i oss. Jag hade inte valt att ta med barn, men det är jag det.

• lineza

Självklart fanns det några barnfamiljer där när vi var där också, men det var då vi insåg att vi skulle nog aldrig åka på en sådan slags resa med barn. Charmen med ön är ju att den inte är turistanpassad med språk eller attraktioner, och det tror jag vi vuxna får ut mer av än små barn...och då är det ju tråkigt att missa en del av skönheten på ön pga praktiska saker att lösa med barnet/barnen...

Självklart är det upp till er hur ni känner att det skulle funka för er! Bara lite tips...

Lycka till!

• Tjena

Jo men det är ju därför jag frågar:) Får se vad solresor svarar.

Men om man nu ska åka dit om några år när barnet och blivande barn är lite äldre... vad kan då vara lagom tro? När de är typ 6-7?

Svar på tråden Azorerna med barn.