Inlägg från: lineza |Visa alla inlägg
  • lineza

Azorerna med barn.

Vi var på bröllopsresa till Azorerna 2004 och bodde i en liten by utanför Ponta Delgada (huvudstaden). Det finns inte många ställen på ön där man kan bada i havet, dels för att det är mer klippor än stränder och sen för att vågorna ofta går höga.
    Vi hade en fin pool med utsikt över havet, perfekt!
    Vi sa faktiskt när vi var där att vi aldrig skulle ta med oss barn dit, och det av flera anledningar.
    Befolkningen på ön kör bil som idioter rent ut sagt....det går undan och alla vägar är extremt kurviga! Jag skulle inte våga åka med barn i bil eftersom jag själv satt som på nålar när taxichauffören körde. Däremot gick det bra att hyra bil genom hotellet och då kändes det ju säkrare, men man kan ju fortfarande inte ansvara för de andra billisterna på vägen.
    I den byn där vi bodde och andra byar med längs kusten, var trottoarerna i stort sett obefintliga, vilket hade gjort det väldigt svårt att ta sig fram med en barnvagn. När en bil kom på vägen fick man hoppa in mot närmsta dörröppning då "trottoarerna" var ca 30 cm breda ibland.
    Däremot är det ju bättre inne i Ponta Delgada, men där var vi inte så mycket för vi kände oss lite instängda där och hittade inte så mycket rolig shopping (förutom i ett jättestort shoppingcenter).
    Vi satsade på att åka runt på ön och besöka olika små charmiga ställen och gå i den fantastiska naturen! Men så här i efterhand skulle jag nog aldrig åkt dit med våra två barn som vi har nu...de skulle bli mer praktiska lösningar än njutning av ön skulle jag känna, men det är min åsikt!

Oj, vad långt det blev! Säg till om du har fler frågor!

• lineza

Glömde tillägga att när vi var där såg vi nog knappt en enda barnfamilj som var där på semester...bara nyförlovade, nygifta och pensionärer....har nog aldrig varit så lugnt på ett hotell runt poolen!

• lineza

Självklart fanns det några barnfamiljer där när vi var där också, men det var då vi insåg att vi skulle nog aldrig åka på en sådan slags resa med barn. Charmen med ön är ju att den inte är turistanpassad med språk eller attraktioner, och det tror jag vi vuxna får ut mer av än små barn...och då är det ju tråkigt att missa en del av skönheten på ön pga praktiska saker att lösa med barnet/barnen...

Självklart är det upp till er hur ni känner att det skulle funka för er! Bara lite tips...

Lycka till!

Svar på tråden Azorerna med barn.