• Racolina

Färga tyll i tvättmaskinen?

Hej på er!

Vet ni om man kan färga tyll i tvättmaskinen? Märket Nitor har exakt den färgen jag vill ha, så jag funderar på att köpa vit tyll och sedan färga.

Erfarenheter?

• Svar på tråden Färga tyll i tvättmaskinen?
  • Sebastiána

Det är mycket svårare att färga konstmaterial som polyester osv än bomull så redan där blir det lite svårt. Jag vet inte vad tyllet är gjort av men jag tvivlar på att det är bomull.

• 20th century fox

vilken färg vill du ha? tyll finns ju i miljarder färger så det verkar konstigt att du inte ska hitta den färgen du vill ha...

• Jumperflickan

Som tidigare nämnt brukar ju tyll finas i alla möjliga färger, men annars står detta på Nitors hemsida:

Nitor Allfärg

Färgar ull, siden och nylon samt alla naturmaterial

Vid färgning av ull, siden och nylon rekommenderar vi handfärgning. Färgningen måste kunna göras i hög temperatur, 80°C . Vid färgning av ull, siden och nylon skall ättika tillsättas, för naturmaterial användes vanligt hushållssalt. Följ bruksanvisningen. Ingen eftertvätt behövs. Textilier som är färgade med Nitor Allfärg skall tvättas separat efteråt. Se färgkarta.

Detta gäller alltså Allfärg, inte Textilfärg. Tyll är förresten gjort av nylon.

• shakynose
    Jumperflickan skrev 2010-02-04 09:38:17 följande:
    Som tidigare nämnt brukar ju tyll finas i alla möjliga färger, men annars står detta på Nitors hemsida:Nitor Allfärg Färgar ull, siden och nylon samt alla naturmaterialVid färgning av ull, siden och nylon rekommenderar vi handfärgning. Färgningen måste kunna göras i hög temperatur, 80°C . Vid färgning av ull, siden och nylon skall ättika tillsättas, för naturmaterial användes vanligt hushållssalt. Följ bruksanvisningen. Ingen eftertvätt behövs. Textilier som är färgade med Nitor Allfärg skall tvättas separat efteråt. Se färgkarta.Detta gäller alltså Allfärg, inte Textilfärg. Tyll är förresten gjort av nylon.
    Nej, tyll är inte alltid gjort av nylon. Finns i alla möjliga kvaliteter.

TS: Jag tror inte att det blir bra om du färgar tyllen i maskin. Vad är det för färg du letar efter?
  • Racolina

Hej!

Goda nyheter! Det gick!
    Hittade dessutom min färg på rea, halva priset 24,90. Bra pris!

Det hela började med att jag skulle ha gröna stolsöverdrag med vitt tyll knytet runt om. När jag glad i hågen åkte till Ikea för att köpa de gröna lakana jag hade spanat inn visade det sig att de samma dag tagit dem ur sortimentet...suck så då std jag med 90meter vitt tyll.

Tänkte om och köpte vita lakan och tänkte då färga tyllen.

Tack för alla tips!

• Racolina

Såg att jag i mitt första inlägg skrivit att jag tänkte köpa...hum en lögn, jag hade ju redan köpt det, undra hur jag tänkte när jag skrev?

• shakynose

Bra att det gick bra! Hur gjorde du?

• Jumperflickan
    shakynose skrev 2010-02-04 10:25:43 följande:
    Nej, tyll är inte alltid gjort av nylon. Finns i alla möjliga kvaliteter. TS: Jag tror inte att det blir bra om du färgar tyllen i maskin. Vad är det för färg du letar efter?
    Du har så rätt. Jag tänkte på den vanligaste, billiga tyllen =)
  • Racolina

Först häller man i färgen i maskinen, sedan fixeringspulver, sedan fixeringssalt. Därefetr lägger man i det man ska färga, (det ska vara dyngsurt).

Det står på förpackningen hur man ska göra.

Good luck!

• shakynose
    Racolina skrev 2010-02-05 12:15:51 följande:
    Först häller man i färgen i maskinen, sedan fixeringspulver, sedan fixeringssalt. Därefetr lägger man i det man ska färga, (det ska vara dyngsurt).Det står på förpackningen hur man ska göra.Good luck!
    Så du använde den färgen som är för naturmaterial alltså? Hade du bomullstyll då? Verkar konstigt annars, den färgen brukar absolut inte fästa på syntet...
  • Racolina

Vet inte vad jag hade för sort, har kastat förpackningen nu! Eftersom jag fick tag på dem så billigt så chansade jag bara!

• Racolina

ja men jag ville ha vita överdrag!

• 20th century fox
    Racolina skrev 2010-02-16 20:55:44 följande:
    ja men jag ville ha vita överdrag!
    Fick för mig att du ville ha gröna men de var slut så då blev det vita som nödlösning?
  • Racolina

yes! Nödlösning, de hade utgått ur sortimentet =(

• KatjaB

kul att det funkade! låter snyggt med tyll runt stolarna.. måste nog provknyta svart tyll runt stolarna för att se om det blir snyggare än satin som vi tänkt först

• Racolina

Jag har valt att inte knyta runt, utan hänga en rosett där bak! Gick nämligen åt 1,90m att knyta ett varv runt, kändes som slöseri, dock är det väldigt fint med ett brett sidenband knutet runt. Har du lagt ut några bilder?

Jag ska lägga ut i morgon om jag orkar ;)

Svar på tråden Färga tyll i tvättmaskinen?