• Dolly84

Fråga! Hur framför man....

Hur framför vi att vi hellre vill ha bidrag till bröllopsresan än presenter på bröllopet? Skriver man det på inbjudningskortet? Vill inte att det ska bli oförskämt, eller påtvingat att ge oss något. Men jag vet ju att man oftast köper en present när man går på bröllop. Hur ska vi göra?

• Svar på tråden Fråga! Hur framför man....
  • Helsingborg i Mars

Hej Dolly84, oftast frågar folk vad man önskar sig och då har vi sagt lite fint att presenter behövs absolut inte men om de nu vill ge något så är ett kuvert alltid tacksamt alt. balinesiska pengar ( vi ska till bali på honeymoon och då blir det lite skämtsamt).
    Lycka till

• BrideBecks

Kommer göra precis som Helsingborg i Mars.

Har själv fått sådana inbjudningar och tycker inte det är något konstigt med det.

• tomlinn

vi har en hemsida där vi skriver önskelistan, som liksom för er högst upp har bidrag till bröllopsresa, men också några tips för dem som vill ge oss presenter men absolut inte tycker om att ge bort pengar.

själva tyckte vi att det kändes konstigt att skriva vad vi önskar oss att gästerna ger oss i present på inbjudan (även om jag inte har tyckt att det har varit så värst konstigt när jag själv fått sådana bröllopsinbjudningar), så hade vi inte använt internet hade vi talat om för våra föräldrar och vår toastmadame vad vi önskar oss, om någon hade vänt sig till dem med en fråga (det gör vi förresten ändå, alla våra gäster är inte så digitala).

• Fru PB

Vi hade oxå en hemsida där jag förde dagbok med all planering och där jag lade vårt bröllopsabc mm mm
    Där skrev jag en liten vers som jag hittade här på bröllopstorget.
    Den är inget pinsamt att önska sig pengar... Sen är det vissa som tyvärr envisas med att inte ge det utan köper något istället. Så är det.

• Uppsalabrud2010

Hur har ni gjort/kommer att göra? Har ni skrivit en önskelista i inbjudan eller en anvisning till lista? Vi kommer att ha ett rätt så stort bröllop och eftersom man brukligtvis köper present när man går på festen så...trist om det skulle bli dubletter. Det är redan rätt många som redan har frågat och vi har inte ens skickat ut inbjudningarna ännu. Till dessa har vi sagt att de absolut inte behöver några köpa några presenter.

• Martinaa

Vi har gjort en hemsida som komplement till inbjudan, där vi lagt all praktiskt information som vägbeskrivning, tips på boende, information om barn, kyrka, festlokal med mera. Där finns också "Presenttips" där vi skrivit:

Vi har grubblat och funderat
    och vårt hushåll noga studerat.
    Man kan snabbt konstatera,
    att vi inte behöver mera!
    Vår önskan är att gå hand i hand,
    som äkta makar på en solig strand.
    Er närvaro räcker bra men vill ni vår dag ytterligare hylla,
    ett bidrag till vår bröllopsresa kan förgylla
    Litet öre hjälper mycket,
    skänk en slant efter eget tycke!
    Tack till släkt och vänner,
    o alla som vi känner!!

Presenttips: Resecheckar hos Ticket

Har man inte intresse/möjlighet att bygga en hel hemsida, så går det jättebra att lägga med ett informationsblad tillsammans med inbjudan!

• marina86

Jag känner precis som du men har nog tänkt skriva på inbjudan längst ner lite mindre. istället för presenter så mottages ett litet bidrag till bröllops resan tacksamt.

Hittade texten på en sida som gör inbjudningskort. Men de är svårt för man vill ju inte att dom ska känna att dom måste köpa något men dom flesta gör ju de och då är de ju bättre om man får något man verkligen behöver istället för saker man redan har. De är ju roligare att ge något som man vet att brudparet vill ha!

• trollsländebrud

Vi har ett separat infoblad som vi kommer skicka med inbjudan där det står divese punkter och en av punkterna är "Önskelista?". Då har skrivit som följer: Vi har ingen önskelista med om du/ni önskar ge oss en gåva så blir vi jätteglada för bidrag till vår bröllopsresa!
     vi har inte bokat någon resa ännu då vi inte kommer kunna åka i samband med bröllopet utan får skjuta på det ett tag, förhoppningsvis kommer vi kunna åka inom ett år. Vart det blir beror lite på hur mycket vi kommer få i bidrag. Vi kommer åka med vår son, vi skulle inte vilja åka utan honom faktiskt. Drömresemålet är nog Hawaii... Men  det kanske förblir en dröm.

• varelse

Mina vänner gjorde så att de önskade sig pengar till att kunna göra något tillsammans i present, eftersom de bott ihop länge och inte kände att det var något de varken ville ha eller behövde just då.

De skrev en liten bilaga som de lade i inbjudan där de skrev information om detta och att man gärna fick lägga ett valfritt bidrag i en spragris som skulle finnas på plats.

Detta tyckte jag kändes jättebra, dels för att det är svårt att komma på riktigt bra presenter och dels för att de ställde ut en spargris så att ingen behövde känna sig "dum" för att de "bara" hade råd med en mindre summa. Ingen såg ju hur mycket var och en hade lagt i, då man bara lade i pengarna och inte några kuvert med vem det var ifrån etc.

• soonAmrs

kan man skriva så här? eller låter det girigt..

Det vi önskar är att ni kommer på vårt bröllop.
    Om ni ändå vill ge oss en gåva
    så önskar vi oss bidrag till vår bröllopsresa.
    Gåvan förs då in på konto i ....:
    ...kontonummer...

• varelse

@soonAmrs: Så kan du visst skriva, tycker jag. Jag upplever det inte som girigt. Däremot skulle jag fundera över det här med kontonummer (men det är ju bara min personliga åsikt, såklart, alla får ju göra som känns bäst för dem!)... läs inlägget jag skrev ovan ditt ang. spargris för att "säkra" att alla "vågar" lämna pengar, även de som kanske bara har råd att bidra med 20kr.

• marina86

Spargrisen var smart! Fast de finns kanske dom som vill att brudparet ska se vad dom bidragit med. Personligen så tycker jag att de hade kännts bra med en sparbössa för då kan man ge de man känner att man har råd med eller vill ge inte de man känner sig tvungen att minst ge för att man inte ska känna sig snål inför andra.

Kontonummer hade jag också funderat över, då folk kan tycka att de är krångligt och lite tråkigt att föra över pengar innan man har fått komma på bröllopet!!

• varelse

@marina86: Jo, det är sant. Men det finns ju ingenting som egentligen hindrar att man lägger sina pengar i ett kuvert tillsammans med en liten lapp där det står vem det är ifrån. Om man nu tycker att det känns viktigt att brudparet vet att just NN bidrog med just XX:-

• marina86

Ja de är klart! de var smart de med!

Svar på tråden Fråga! Hur framför man....