• KatjaB

Känner du att budgeten är svårare att hålla halvvägs in i planeringen?

Vet ju hur jag själv är, i början räknade vi kallt med att vårt bröllop skulle gå på 25000 kr, och nu är vi uppe i mer än det dubbla.
    Då tyckte jag att vi fick till ett fint bröllop utan att lägga så mycket pengar, och nu ett halvår senare så har det tickat på. Minns inte ens vad vi tänkte oss från början för inget känns som att man kan plocka bort direkt heller, utan att känna att man skulle sakna den detaljen..
    Nu kommer vi ändå klara av att få till det bröllop vi vill ha, men av ren nyfikenhet undrar jag hur det ser ut för er andra.
    Är det bara vi som svävat iväg såhär?

• Svar på tråden Känner du att budgeten är svårare att hålla halvvägs in i planeringen?
  • Lina o Peter

Hej kompis! Vi sitter i samma båt!

Vi är snart uppe i dubbla summan vi med, vet inte vad som hände riktigt, men många bäckar små.. Vi startade på 20-25 tusen, och är just nu uppe i ca 45 000 kr... Och då är det fortfarande ett "budgetbrölllop", den här industrin är helt sanslös..

Personligen tycker jag det är vansinne att ta ett lån för att finansiera ett bröllop, utan vi gnetar ihop slantarna.

Men rent överlag känns det rätt sjukt ändå, att lägga ca 40-50 000 på en dag när man har 2 barn och hus... :P Men håller med dig, man vill inte ta bort saker heller. Är ju DEN dagen av alla ens dagar, så det är klart man vill att det ska vara perfekt!

Tur dagen närmar sig, hade jag börjat planera ännu tidigare skulle vi bli bankrutt.

• KatjaB

ja, det är väl tur att tiden att spara är begränsad annars hade man väl fått sälja möblemanget till slut

• Greeneyes

Vi har räknat på hur mycket vi kan lägga undan varje månad till bröllopet, och från det att vi började så var det 17 månader kvar till bröllopet. Eller, egentligen gjorde vi en överslagsbudget på vad vi trodde, och sen räknat ut om vi hade råd med det varje månad och det var precis på gränsen, men vi försöker i alla fall.
    Jag har gjort en ganska exakt budget utifrån vad jag tror, men eftersom vi gifter oss i Skottland så är det inte helt lätt att få tag på alla priser, och det kan ju även ändras till 2011 tyvärr beroende på valuta etc.

Men visst är det svårt att hålla sig från att shoppa loss Jag kan tänka mig att det är ännu svårare om man har en riktigt tight budget redan från början!

• Trasan99

Japp, vår budget verker överskridas med drygt 20000:- i nuläget, men till viss del beror det på att vi har utökat gästlistan en del. Vissa saker var svåra att uppskatta tycker jag, som serveringspersonal och dekorationer. Mycket blir det....

• 0Maria0

Vi ligger på ungefär det vi tänkt från början - den allra största posten för oss är mat, dryck och lokal, vilket är typ 3/4 av hela budgeten. De övriga posterna har inte rusat iväg och jag har fortfarande en orörd post på 5000 kr för "övrigt oförutsett"
    Vi gjorde budgeten utifrån vad mat, dryck och lokal skulle kosta, så vi är ganska nära sanningen.
    Det som ändrats är när man börjat kolla upp saker - justeringar på att tex. tårtan, som jag räknat med 35 kr per bit inte hamnade där på de ställen jag kollade, utan istället på ca 45-50 kr per bit. Å andra sidan fick vi in tilltugg (20 kr per person) i vårt totala kuvertavgift när vi bytte cateringfirma, så det gick nästan +/- 0 på de posterna.
    Från det att vi gjorde den första gången till nu, när vi justerat lite har det kanske ändrats med 5-10%.

• lisaodaniel

Vi räknade efter ganska noga vad vi ville ha för budget, den första blev lite väl låg, men efter justeringar hamnade vi på ca 55000 kr och än så länge har allt gått under budget, men så har vi ett halvår kvar till dagen D också. Så än så länge finns det mycket som kan spricka.

• KatjaB

för oss blev största skillnaden i mat, att vi inte ska laga maten själva utan caterar, att tårtan kostar dubbelt så mycket per bit än vad vi trodde först att vi skulle komma undan med, och att ringen blev dyrare än vad jag tänkt ha från början. O nu vill man ju inte ta bort nåt utav det så det är ju som det är. Tycker bara det är så lätt att tänka att någon post blir lite lite dyrare men att det inte är så stor skillnad, men sen när man väl börjar räkna ihop allt, ja då tickar det på

• Greeneyes
    KatjaB skrev 2010-02-06 14:29:38 följande:
    för oss blev största skillnaden i mat, att vi inte ska laga maten själva utan caterar, att tårtan kostar dubbelt så mycket per bit än vad vi trodde först att vi skulle komma undan med, och att ringen blev dyrare än vad jag tänkt ha från början. O nu vill man ju inte ta bort nåt utav det så det är ju som det är. Tycker bara det är så lätt att tänka att någon post blir lite lite dyrare men att det inte är så stor skillnad, men sen när man väl börjar räkna ihop allt, ja då tickar det på
    Samma för oss, vi kan ju inte laga maten själva eller ta hjälp av någon släkting - de tillåter bara att man tar maten via dem på slottet. Så halva utgiften blir maten - minst! Men å andra sidan betalar vi nästan ingenting i lokalhyra, så det blir samma kostnad som att catera i Sverige ungefär.
  • lillalyckan

Vi är redan uppe i 10,000 mer än vi hade tänkt från början :-/ Det sprang iväg lite på ringen och mannens kostym blev 3000 dyrare än vi hade tänkt. Men då resonerade vi så att det var värt att lägga extra pengar på en fin och allsidig kostym i toppenkvalité som han kan ha i många många år framöver. Både på andras bröllop, begravningar osv. RIngen var väl egentligen så att jag blev kär i en som låg över vår budget och eftersom jag ska ha den i resten av mitt liv så tyckte vi att det fick vara värt det...
    OCh vi gifter oss i december, förstår ni hur mycket mer som kommer att hinna bli dyrare än tänkt?! Hjälp!

• Helsingborg i Mars

Vår budget är tyvärr också överskriden. Som ni alla nämt så vill man inte avstå från något.
    Vi ska köpa alkohol i Tyskland till helgen och jag fasar över att det ska gå över budgeten ihop med catering, hyra av ståbord och stolar (tänk, en stol kostar 50kr att hyra! galet dyrt)
    samt all dekoration, tårta etc.
    Hoppas bara det blir lite fickpengar kvar till smekmånaden :)

Svar på tråden Känner du att budgeten är svårare att hålla halvvägs in i planeringen?