Åh, denna eviga barnstress!!! Jag är 37 år - gifter mig i år - och p g a en planerad drömresa nästa vinter vill jag - VI - vänta till dess med att försöka bli gravida.
Frågan om när man blir redo, tja, jag tror inte att man blir det, ärligt talat. Jag är inte ett dugg mer redo för barn nu än jag var när jag var 23, jag längtar inte efter barn och ser inte barn som mitt absoluta mål i livet. Snarare är det nog så nu när jag är så här himla gammal att jag mer och mer försöker TVINGA fram en barnlängtan. Jag vet mycket väl att vi inte har all tid i världen på oss och ska vi ha barn så måste de komma snart. Men jag AVSKYR när människor kommer dragande med statistik om hur mycket fertiliteten sjunker per år och hur många som har svårt att få barn. Det är ju inte så att jag inte känner till det redan - det är bara det att just barn aldrig har varit min dröm. Och tack så mycket, jag ÄR redan stressad så det räcker till över min brist på barnlängtan när alla omkring mig skaffar barn till höger och vänster.
Min sambo är som jag, han vill och vill inte ha barn. Vill för att han ser det som ett fantastiskt och spännande äventyr att få vara förälder, vill inte för allt det innebär av saker vi inte längre kan göra på samma sätt. Men för hans skull försöker jag komma fram till att ja visst vill jag ha barn, för jag vill ändå att han ska få uppleva sin dröm. Får vi barn kommer det förmodligen att vara bland det häftigaste vi upplever i livet. Får vi inte barn så får vi det bra ändå - vi har ett härligt liv idag, reser mycket, har massor av drömmar om allt vi vill göra och uppleva. Jag tror att vi skulle vara jättelyckliga med barn, men jag tror inte vi är dömda till olycka om barnen inte kommer.
Men visst, jag ÖNSKAR att jag hade åtminstone tio år till att bara leva livet och slippa tänka på det, utan stressen!!