• JustMeAndMyLove

Hur ska man tänka på resa till Haiti?

Det gnager i mig att vår önskeresa är en kryssning som stannar bland annat i Haiti. Nu kommer den inte bli av fören efter bröllopet i Augusti 2011 och förhoppningsvis kommer landet någorlunda på fötter under de tiden.
    Men hur ska man tänka?
    Lönar sig turism när katastrofen lagt sig och de börjar komma på fötter igen? Eller bygger den bara på koruptionen och fattigdommen som funnits i landet under alla tider?

Vart ska man egentligen resa om man ska vara "politiskt korekt" eller i alla fall medveten? Vi har valt bort flyg och ska åka båt genom ett antal länder för att sen komma till USA miami då det känns miljövänligare och nog blir en stor upplevelse i sig. Men nu känns det inte alls lika lustigt att drömma om en resa till ett land som Haiti när man sett och hört om det som sker.

hur tänker ni?

• Svar på tråden Hur ska man tänka på resa till Haiti?
  • miaik

Jag är långt ifrån expert på området, men min spontana tanke är att det borde vara bra att åka.
    Turistnäringen gerererar ju en hel del pengar, vilket även borde ge jobb osv... Jag har för mig att de efter tsunamin tyckte att man ska fortsätta åka till Thailand för att det fortast får upp landet på fötter igen.

• ThereseStefan

Då jag var där för två år sedan stannade vi på Labadee, vilket jag tror att ni gör med. Det är en värdelös strand med ihoppackade solstolar. Ni kommer inte att se skymten av lokalbefolkningen. Vi hade dock inte så bra väder denna dagen så det var mycket långtråkigt eftersom det inte fanns något speciellt att göra. Hade stannat kvar på båten om jag bara hade vetat.

• JustMeAndMyLove

Kan man inte besöka någon by eller stad? Tyckte mig se att nån skrev att det var stängsel runt stranden? Låter jättekonstigt...

ThereseStefan skrev 2010-02-10 15:51:24 följande:
    Då jag var där för två år sedan stannade vi på Labadee, vilket jag tror att ni gör med. Det är en värdelös strand med ihoppackade solstolar. Ni kommer inte att se skymten av lokalbefolkningen. Vi hade dock inte så bra väder denna dagen så det var mycket långtråkigt eftersom det inte fanns något speciellt att göra. Hade stannat kvar på båten om jag bara hade vetat.
  • shakynose

Om man bryr sig om att vara PK ska man nog undvika dylika kryssningar helt o hållet...

• JustMeAndMyLove

Nja, tycker du? Jag vill inte flyga, för det om nått är ju hycklande. Jag tänker ite stå hemma och sopsortera och tänka å miljö och sen flyga flygpln till USA. Lite väl hycklande. Jag älskar havet och drömmer om att få se de här länderna. Ska man vara hundra PK borde man stanna hemma och odla morötter men det har jag ingen större lust med. Men för den delen vill jag inte resa runt och leva lajban på en strand som ligger någon mil från lidande, död och fattigdom. Någonstans måste man göra ett val, jag tror ingen kan leva hundra 100 mijövänligt och PK men det är väl nyttigt att ägna det en tanke i alla fall

shakynose skrev 2010-02-10 16:48:58 följande:
    Om man bryr sig om att vara PK ska man nog undvika dylika kryssningar helt o hållet...
  • ThereseStefan

Det stämmer jättebra. Nej, du kommer inte till någon annan plats utan får vara där de timmarna de stannar till med båten.

JustMeAndMyLove skrev 2010-02-10 16:39:54 följande:
    Kan man inte besöka någon by eller stad? Tyckte mig se att nån skrev att det var stängsel runt stranden? Låter jättekonstigt...
  • ThereseStefan

Vilka ställen ska du åka till? Själv åkte vi till Labadee, San Juan och St Martin. De två sistnämnda var helmysiga och vackert som attan.

• shakynose
    JustMeAndMyLove skrev 2010-02-10 16:53:36 följande:
    Nja, tycker du? Jag vill inte flyga, för det om nått är ju hycklande. Jag tänker ite stå hemma och sopsortera och tänka å miljö och sen flyga flygpln till USA. Lite väl hycklande. Jag älskar havet och drömmer om att få se de här länderna. Ska man vara hundra PK borde man stanna hemma och odla morötter men det har jag ingen större lust med. Men för den delen vill jag inte resa runt och leva lajban på en strand som ligger någon mil från lidande, död och fattigdom. Någonstans måste man göra ett val, jag tror ingen kan leva hundra 100 mijövänligt och PK men det är väl nyttigt att ägna det en tanke i alla fall
    Det är ingenting fel med att åka båt! Men jag ser liksom inte en segelbåt framför mig, utan ett stort kryssningsfartyg a la Love Boat, när du pratar om karibienkryssning.

Läs t.ex. "A Small Place" av Jamaica Kincaid eller någonting annat ur den genre som brukar kallas postkolonial litteratur, så förstår du varför det inte är särskilt PK att åka på sådana kryssningar genom karibien där man bara gör korta stopp på tillrättalagda och inhängnade platser.
  • shakynose

Bara för att förtydliga: Jag menar inte att du skall lägga ned din dröm om att åka båt genom karibien, bara att det kan bli knepigt att göra det och samtidigt vara politiskt korrekt. Om du inte skaffar en segelbåt.

• anne på grönkulla

Det är en jätteintressant fråga - å ena sidan kan man inte veta hur saker är om man inte ser efter själv, å andra sidan finns det saker man själv inte vill stödja med sina pengar. Åka till en inhögnad strand låter inte spontant som att det ger så mycket för nån, MEN det kan ändå vara viktigt för t ex arbetstillfällen för haitier att rederierna inte över ger dem just nu) OBS - jag vet inte om det är så i detta fallet, men det är ett hypotetiskt exempel om hur man kan tänka. Ta reda på mer och informera sig i frågan är aldrig fel.

• Malung86

Förhoppningsvis har landet börjat byggas upp igen när ni reser och då är det bara bra att hjälpa lokalbefolkningen genom att vara turist.
    Jag anser att det inte finns något fel i att resa dit. Utan gör det som en gärning att prata om det när ni kommer hem.

Har själv rest i Sydafrika och Indien och visst känns det konstigt att man går med sina kameror och fotar i slummen. Men det måste göras för att visa omvärlden hur det ser ut för våra medmänniskor.

• JustMeAndMyLove

Jo den delen förstår jag, karibienkryssning är dock ett tryggare sätt att se platserna på och jag är otroligt feg av mig.
    Men jag funderar på om man ska åka nån annan kryssning. Inhägnade stränder är inte min ide av att uppleva ett land. Jag vill se städerna, äta inhemsk mat, träffa människor som är bosatta i landet, inte bara turister, hehe

shakynose skrev 2010-02-11 14:35:29 följande:
    Det är ingenting fel med att åka båt! Men jag ser liksom inte en segelbåt framför mig, utan ett stort kryssningsfartyg a la Love Boat, när du pratar om karibienkryssning.Läs t.ex. "A Small Place" av Jamaica Kincaid eller någonting annat ur den genre som brukar kallas postkolonial litteratur, så förstår du varför det inte är särskilt PK att åka på sådana kryssningar genom karibien där man bara gör korta stopp på tillrättalagda och inhängnade platser.
  • JustMeAndMyLove

Ush, ja det där med att fota i slummen. Var med och gjorde en dokumentärfilm åt hjälp till liv i Rumänien. Områdena vi såg var så otroligt fattiga. Jag trodde inte det var sant. Döda hundar låg överallt, katter, svältande djur och på kvällarna/nätterna fick man hålla hårt i sina saker för det sprang barn och snodde mobiler och väskor.

Själv bestämde jag mig för att det är inget jag klarar av. Tack och lov finns det andra som gör det men för mig tog det många månader innan jag kunde återgå till mitt eget liv utan konstant skuld. Men jag är ändå tacksam för upplevelsen. Det satte ens egen verklighet i perspektiv.

Malung86 skrev 2010-02-11 15:27:19 följande:
    Förhoppningsvis har landet börjat byggas upp igen när ni reser och då är det bara bra att hjälpa lokalbefolkningen genom att vara turist.Jag anser att det inte finns något fel i att resa dit. Utan gör det som en gärning att prata om det när ni kommer hem.Har själv rest i Sydafrika och Indien och visst känns det konstigt att man går med sina kameror och fotar i slummen. Men det måste göras för att visa omvärlden hur det ser ut för våra medmänniskor.
  • Malung86
    JustMeAndMyLove skrev 2010-02-14 21:59:39 följande:
    Ush, ja det där med att fota i slummen. Var med och gjorde en dokumentärfilm åt hjälp till liv i Rumänien. Områdena vi såg var så otroligt fattiga. Jag trodde inte det var sant. Döda hundar låg överallt, katter, svältande djur och på kvällarna/nätterna fick man hålla hårt i sina saker för det sprang barn och snodde mobiler och väskor. Själv bestämde jag mig för att det är inget jag klarar av. Tack och lov finns det andra som gör det men för mig tog det många månader innan jag kunde återgå till mitt eget liv utan konstant skuld. Men jag är ändå tacksam för upplevelsen. Det satte ens egen verklighet i perspektiv.
    Stor heder åt dem som klarar att jobba i dessa länder.
    Jag kom till insikt i Indien att det inte var något för mig!
  • shakynose

anne pÃ¥ grönkulla skrev 2010-02-14 23:15:35 följande:

Skuld hjälper ju ingen, även om man inte vore mänsklig utan att känna den, åtminstone ibland.
    Word!

Finns ingen poäng med att åka iväg bara för att må dåligt. Bättre då att som TS tänka efter före, på vad som egentligen är rätt sak att göra, och varför.
Svar på tråden Hur ska man tänka på resa till Haiti?